Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2002 roku
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. odwoławczych. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 z późn.zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 lutego 1999 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 13, poz.115), powiaty : chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i złotowski wraz z gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
II. Obsada kadrowa Kolegium
Kolegium składa się z 16 członków : 6 etatowych i 10 pozaetatowych.
ilość członków etatowych posiadających wykształcenie : | ||||||
wyższe prawnicze: 6 |
wyższe administracyjne: 0 |
| ||||
W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : | ||||||
Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | ||||||
wyższe prawnicze : 9 |
wyższe administracyjne: 0 |
wyższe inne : (przykładowo)
| ||||
W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : |
B. Wśród członków Kolegium są osoby posiadające w większości aplikacje radcowskie.
C. Biuro Kolegium składa się z 4 osób.
III. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile mieści się w Pile, przy Al. Niepodległości Nr 33/35, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego od grudnia 1999 r. Posiadana przez SKO powierzchnia jest wystarczająca dla ilości zatrudnionych pracowników i obsługiwanych petentów. Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dobry. Zachodzi konieczność sukcesywnej wymiany przede wszystkim zużytego pod względem technicznym i ekonomicznym sprzętu informatycznego, uzupełnienia oprogramowania, dalej - sprzętu technicznego i biurowego.
A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 1765
w tym spraw :
1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją - 85
2) wpływ spraw w roku objętym informacją - 1680
3) odwołania od decyzji Marszałka województwa - -
B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
Liczba spraw administracyjnych - 971
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy |
ilość spraw | ||||||
1. |
objętych proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej ( dot. podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.) |
162 | ||||||
2. |
działalności gospodarczej |
7 | ||||||
3. |
zagospodarowania przestrzennego |
82 | ||||||
4. |
pomocy społecznej |
399 | ||||||
5. |
dodatków mieszkaniowych |
121 | ||||||
6. |
gospodarki nieruchomościami , w tym :
(uwaga – dwa ostatnie odnośniki zostają wypełnione, jeśli sprawy należą do właściwości danego kolegium) |
94 | ||||||
7. |
ochrony środowiska i ochrony przyrody |
17 | ||||||
8. |
Odpadów |
13 | ||||||
9. |
prawa wodnego |
5 | ||||||
10. |
rolnictwa i leśnictwa |
8 | ||||||
11. |
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych |
5 | ||||||
12. |
ruchu drogowego |
36 | ||||||
13. |
dróg publicznych |
1 | ||||||
14. |
dostępu do informacji publicznej |
0 | ||||||
15. |
egzekucji administracyjnej |
0 | ||||||
16. |
inne, pozostałe |
8 |
2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 65
3. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kpa. - 644
Uwaga:
Dla celów niniejszego sprawozdania za sprawy nowo zarejestrowane uważa się także:
wyłączenie członka kolegium lub organu,
skargę na bezczynność organu,
odmowa udostępnienia akt w trybie art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Ordynacji podatkowej,
podjęcie zawieszonego postępowania i wydane w tym trybie rozstrzygnięcie,
załatwienie sprawy określonej w art. 64, 65, 66 oraz art. 129 Kpa,
załatwienie sprawy określonej w art. 169, 170, 171 oraz art. 223 Ordynacji podatkowej,
wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3 Kpa oraz art. 221 Ordynacji podatkowej),
wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w trybie art. 34 ust. 3 ustawy o NSA,
sprawę wszczętą w związku z art. 38 ust. 2 ustawy o NSA.
V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium
A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją - 920
B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku - 125
C. Sposób rozstrzygnięcia:
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Ilość spraw | ||||||||||||
1. |
sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :
|
829 | ||||||||||||
2. |
sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym:
|
46 | ||||||||||||
3. |
postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
23 |
VI. Liczba orzeczeń w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste, ogółem - 74
A. Charakterystyka orzeczeń :
Lp. |
Sposób załatwienia wniosków |
Ilość spraw |
1. |
oddalenie wniosku |
27 |
2. |
ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty |
2 |
3. |
Ugoda |
16 |
4. |
stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku |
3 |
5. |
umorzenie postępowania |
26 |
6. |
stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia |
0 |
B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium - 3
C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium - 6
VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją
do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ogółem - 99
- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 11%
VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ogółem - 0
IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 38 ust. 2 ustawy o NSA, ogółem - 3
X. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd
Administracyjny, ogółem /* - 108
A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
18 |
2. |
oddalenie skargi |
54 |
3. |
uchylenie decyzji lub postanowienia |
29 |
4. |
stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia |
2 |
5. |
stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia |
0 |
6. |
umorzenie postępowania |
5 |
B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
0 |
2. |
oddalenie skargi |
0 |
3. |
zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu |
0 |
4. |
umorzenie postępowania |
0 |
/* w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez NSA w roku objętym informacją,
bez względu na to, kiedy skarga została złożona do Sądu.
XI. Informacje dodatkowe
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło w 2002 r. 87 posiedzeń i rozpraw. W roku objętym niniejsza informacją wpłynęło do tut. Kolegium 1680 spraw (wskaźnik natężenia 3,59).
Do rozpatrzenia w trybie instancyjnym i nadzwyczajnym na koniec roku pozostało 125 spraw administracyjnych. Z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste gruntów 6 wniosków ( 7,8% ogółu spraw; 2001 r. -5, 27%).
Z 6 powiatów objętych właściwością miejscową Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile najwięcej spraw podlegających rozstrzygnięciu instancyjnemu wpłynęło z powiatów: pilskiego (2001r.-263; 2002 r.- 331) i czarnkowsko - trzcianeckiego (2001r. -163; 2002 r. - 200), wągrowieckiego (2001r. -136; 2002 r.- 169), złotowskiego (2001 r. – 136; 2002 r. - 153), chodzieskiego (2001r.- 67; 2002 r. - 86) i obornickiego (2001r. – 76; 2002 r. - 84) /Zał. nr 1/.
Ilość spraw nadsyłanych w 2002 r. do tut. Kolegium uległa ilościowym zmianom w grupach tematycznych.
Najliczniejszą grupę spraw administracyjnych rozpatrywanych w trybie odwoławczym i zażaleniowym w omawianym okresie stanowiły sprawy pomocy społecznej (41%). Podobny poziom utrzymuje się od kilku lat, bowiem teren obsługiwany przez tut. Kolegium charakteryzuje się niskim uprzemysłowieniem, znaczącą ilością terenów popegerowskich, tym samym wysokim wskaźnikiem bezrobocia. Najwyższy wskaźnik wpływu spraw z zakresu pomocy społecznej w przeliczeniu na 1000 mieszkańców prezentują kolejno powiat czarnkowsko-trzcianecki, złotowski i wągrowiecki. W tej kategorii najliczniej zaskarżono rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji w zakresie świadczeń pomocy społecznej należących do zadań własnych gmin, a odwołania dotyczyły odmowy przyznania lub wysokości przyznanego świadczenia. Należy dodać, iż na terenie obsługiwanym przez tut. Kolegium zasiłki celowe przyznawane są w granicach 30,00 zł. - 200,00 zł (sporadycznie w miastach) miesięcznie. Przy ograniczonych środkach finansowych pomoc ta wielokrotnie była pozorna.
Znaczącą grupę stanowiły również świadczenia obligatoryjne, w szczególności zasiłki stałe. Odwołania, a także postępowania nadzorcze były związane ze zmianą w 2002 r. przepisów ustalających nowe zasady przyznawania świadczeń.
Kolejną liczną grupę - choć mniejszą od roku poprzedniego - stanowiły sprawy z zakresu podatków i opłat lokalnych oraz pozostałych zobowiązań podatkowych (17%). Odwołania najczęściej dotyczyły zagadnień związanych z umorzeniem zobowiązań podatkowych.
Znaczący wzrost wpływu odwołań w porównaniu do 2001 r. (o 236%) zaobserwowano w sprawach z zakresu dodatków mieszkaniowych. Obowiązujące od 2002 r. nowe zasady ustalania wysokości dodatków mieszkaniowych i terminów ich przyznawania pozbawiły wiele osób świadczenia, a poza tym szczególnie na początku roku, często z przyczyn niezawinionych przez zainteresowanych, świadczenie podlegało wyłączeniu za jeden miesiąc.
Podobnie jak w latach minionych, napływ spraw w zakresie zagospodarowania przestrzennego - zarówno w ujęciu ilościowym jak i poruszanych zagadnień - kształtował się na zbliżonym poziomie (8%).
Kolejną grupę o rosnącym trendzie, stanowiły sprawy z pakietu gospodarki gruntami, w tym nieodpłatnego przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności / Dz. U. Nr 113, poz. 1209). Zainteresowane strony swoje uprawnienia wywodziły z faktu, iż każda nieruchomość, położona na terenie Ziem Odzyskanych, będąca w użytkowaniu wieczystym winna podlegać nieodpłatnemu przekształceniu.
Należy zwrócić również uwagę na sprawy z zakresu szeroko rozumianego kompleksu prawa ruchu drogowego, których wzrost również zaobserwowano w roku objętym niniejszą informacją. Nadsyłane odwołania w większości dotyczyły zobowiązania osób (na podstawie obowiązujących przepisów), u których orzeczono stopień niepełnosprawności, do odpłatnego badania lekarskiego w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych.
Konkludując, w 2002 r. w tut. Kolegium około 50% odwołań, to sprawy z zakresu szeroko rozumianych świadczeń socjalnych.
W omawianym roku wpłynęło 65 wniosków w sprawie aktualizacji opłat rocznych za użytkowanie wieczyste. W 2002 r. na orzeczenia Kolegium wniesiono 3 sprzeciwy.
Kolegium w 2002 r. w trybie administracyjnym wydało łącznie 920 (2001r.- 828) orzeczeń. Pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji w około 54% wydając 449 orzeczeń. W dalszym ciągu dość liczną grupę stanowiły orzeczenia kasacyjne ok. 33%. Uchybienia organów w znakomitej większości polegały na braku przeprowadzenia wyczerpującego postępowania dowodowego, naruszeniu podstawowych zasad postępowania administracyjnego, braku wyjaśnienia wszystkich okoliczności, wydania decyzji (szczególnie opartych na uznaniu administracyjnym) bez właściwego uzasadnienia faktycznego i prawnego / Zał. nr 2/.
W 2002 r. Kolegium w 11 przypadkach uznało skargę na bezczynność organu pierwszej instancji.
Kolegium w omawianym roku przekazało do NSA 99 skarg. We własnym zakresie uwzględniło 3 skargi. Wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogółu wydanych orzeczeń w 2002 r. wynosił około 11% .
NSA w tym okresie rozpoznał 108 skarg ( z 2000, 2001 i 2002 r.) oddalił skargi w 50 %, w około 17% odrzucił, w 5% umorzył postępowanie, a w 28 % skargi uwzględnił /Zał. nr 3/.
Kolegium nie posiada informacji w przedmiocie zaskarżenia bezczynności jego działania w 2002 r.
Ze względu na ograniczone środki finansowe Kolegium nie prowadziło dla organów pierwszej instancji pozaorzeczniczych form działania.
Członkowie tut. Kolegium w 2002 r. uczestniczyli w ograniczonym składzie w zaplanowanych przez Krajową Reprezentację Samorządowych Kolegiów Odwoławczych szkoleniach. Na spotkaniach w formie seminariów i wykładów orzecznictwem w zakresie spraw rozpatrywanych przez kolegia dzielili się sędziowie NSA właściwych miejscowo ośrodków zamiejscowych. Kolegium w Pile w 2002 r. organizowało takie szkolenie w zakresie orzecznictwa z pakietu przepisów ustawy o drogach publicznych oraz prawa ruchu drogowego.