Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile

Publikacje SKO: Sprawozdanie z działalnosci Kolegium za 2002 r.

 

Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile

za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2002 roku

 

 

I. Zagadnienia ogólne 

Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. odwoławczych. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 z późn.zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 lutego 1999 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 13, poz.115), powiaty : chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i   złotowski  wraz  z gminami objętymi tym obszarem.

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.

II. Obsada kadrowa Kolegium

Kolegium składa się z 16 członków : 6 etatowych i 10 pozaetatowych.

ilość członków etatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze: 6

wyższe administracyjne: 0

 

W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego : 4
 - referendarza :                        2

Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze : 9

wyższe administracyjne: 0

wyższe inne : (przykładowo)

ekonomiczne : 1

 

 

 

W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego: 5
 - referendarza:                        3

B. Wśród członków Kolegium są osoby posiadające w większości aplikacje radcowskie.

C. Biuro Kolegium składa się z 4 osób. 

III. Lokal i wyposażenie Kolegium
 

Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile mieści się w Pile, przy Al. Niepodległości Nr 33/35, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego od grudnia 1999 r. Posiadana przez SKO powierzchnia jest wystarczająca dla ilości zatrudnionych pracowników i obsługiwanych petentów.  Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dobry.  Zachodzi konieczność sukcesywnej wymiany  przede wszystkim zużytego pod względem technicznym i ekonomicznym sprzętu informatycznego, uzupełnienia  oprogramowania, dalej - sprzętu  technicznego i biurowego.

IV. Statystyka spraw

A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją -  1765

w tym spraw :

1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją  -      85

2) wpływ spraw w roku objętym informacją  -                                 1680

3) odwołania od decyzji Marszałka województwa -                            - 

 

B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :

Liczba spraw administracyjnych -                                                                971

Lp.

Określenie rodzaju sprawy

ilość spraw

1.

objętych proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej ( dot. podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.)

  162

 

2.

działalności gospodarczej

     7

3.

zagospodarowania przestrzennego

   82

4.

pomocy społecznej

  399

5.

dodatków mieszkaniowych

  121

6.

gospodarki nieruchomościami , w tym :

 - scalenia

 

 - przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na Ziemiach Odzyskanych

    30

 - grunty warszawskie

 

(uwaga – dwa ostatnie odnośniki zostają wypełnione, jeśli sprawy należą do właściwości danego kolegium)

    94

7.

ochrony środowiska i ochrony przyrody

   17

8.

Odpadów

   13

9.

prawa wodnego

     5

10.

rolnictwa i leśnictwa

     8

11.

zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

    5

12.

ruchu drogowego

   36

13.

dróg publicznych

     1

14.

dostępu do informacji publicznej

     0

15.

egzekucji administracyjnej

     0

16.

inne, pozostałe

     8

 

2.   Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste -        65

3.   Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kpa. -                                644

Uwaga:

Dla celów niniejszego sprawozdania za sprawy nowo zarejestrowane uważa się także:

wyłączenie członka kolegium lub organu,

skargę na bezczynność organu,

odmowa udostępnienia akt w trybie art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Ordynacji podatkowej,

podjęcie zawieszonego postępowania i wydane w tym trybie rozstrzygnięcie,

załatwienie sprawy określonej w art. 64, 65, 66 oraz art. 129 Kpa,

załatwienie sprawy określonej w art. 169, 170, 171 oraz art. 223 Ordynacji podatkowej,

wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3 Kpa oraz art. 221 Ordynacji podatkowej),

wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w trybie art. 34 ust. 3 ustawy o NSA,

sprawę wszczętą w związku z art. 38 ust. 2 ustawy o NSA.

V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium

A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją -          920 

B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku -                    125

C. Sposób rozstrzygnięcia:

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Ilość spraw

1.

sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :

 - decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej)

449

 - decyzje zmieniające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Ordynacji podatkowej)

35

 - decyzje uchylające decyzje organu I instancji w całości i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia, jeżeli decyzja I instancji została wydana z naruszeniem przepisów art. 240 lub 247 Ordynacji podatkowej (art. 233 § 1 pkt 2b Ordynacji podatkowej)

6

 - decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Ordynacji podatkowej)

270

 - decyzje odmawiające stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznych ( art. 156 - 158 Kpa oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)

7

 - decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa ( art. 156 - 158 Kpa oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)

62

829

2.

sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym:

 - stwierdzenie niedopuszczalności odwołania oraz uchybienie terminu do wniesienia odwołania ( art. 134 Kpa oraz art. 228 Ordynacji podatkowej)

22

 - zawieszenie postępowania ( art. 97 i 98 Kpa oraz art. 201 i 204 Ordynacji podatkowej)

1

 -umorzenie postępowania odwoławczego( art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej)

16

 - odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Ordynacji podatkowej)

0

 - odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Ordynacji podatkowej)

6

 - decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 Kpa oraz art. 245 ordynacji podatkowej)

1

46

3.

postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :

uznające zażalenia za uzasadnione

11

23

VI. Liczba orzeczeń w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste, ogółem -            74

A. Charakterystyka orzeczeń :

Lp.

Sposób załatwienia wniosków

Ilość spraw

1.

oddalenie wniosku

27

2.

ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty

2

3.

Ugoda

16

4.

stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku

3

5.

umorzenie postępowania

26

6.

stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia

0

B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium -                                           3

C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium -                                 6

VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją
do Naczelnego Sądu Administracyjnego,
ogółem -                                       99

- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu -                                   11%

VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ogółem -                                                                                                          0

IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 38 ust. 2 ustawy o NSA,
ogółem -                            3

X. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd
Administracyjny,
ogółem /* -                                                      108

A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

18

2.

oddalenie skargi

54

3.

uchylenie decyzji lub postanowienia

29

4.

stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia

2

5.

stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia

0

6.

umorzenie postępowania

5

B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

0

2.

oddalenie skargi

0

3.

zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu

0

4.

umorzenie postępowania

0

/* w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez NSA w roku objętym informacją,
bez względu na to, kiedy skarga została złożona do Sądu.

XI. Informacje dodatkowe

           Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło w 2002 r.  87 posiedzeń i rozpraw.  W roku objętym niniejsza informacją wpłynęło do  tut. Kolegium 1680 spraw (wskaźnik natężenia 3,59).

Do rozpatrzenia w trybie instancyjnym i nadzwyczajnym  na koniec roku pozostało 125 spraw administracyjnych. Z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste gruntów 6 wniosków  ( 7,8% ogółu spraw;  2001 r. -5, 27%).

Z 6 powiatów objętych właściwością miejscową  Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile  najwięcej spraw  podlegających rozstrzygnięciu instancyjnemu wpłynęło z powiatów: pilskiego (2001r.-263; 2002 r.- 331) i czarnkowsko - trzcianeckiego (2001r. -163; 2002 r. - 200), wągrowieckiego (2001r. -136; 2002 r.- 169), złotowskiego   (2001 r. – 136; 2002 r. - 153),  chodzieskiego (2001r.- 67; 2002 r. - 86) i obornickiego (2001r. – 76; 2002 r. - 84) /Zał. nr 1/.   

Ilość spraw nadsyłanych w 2002 r. do tut. Kolegium uległa ilościowym zmianom w grupach tematycznych.   

Najliczniejszą grupę spraw  administracyjnych rozpatrywanych w trybie odwoławczym i zażaleniowym   w omawianym okresie stanowiły sprawy pomocy społecznej (41%). Podobny poziom utrzymuje się od kilku lat, bowiem teren obsługiwany przez  tut. Kolegium  charakteryzuje się niskim uprzemysłowieniem, znaczącą ilością terenów popegerowskich, tym samym wysokim wskaźnikiem bezrobocia. Najwyższy wskaźnik wpływu spraw z zakresu pomocy społecznej w przeliczeniu na 1000 mieszkańców  prezentują kolejno powiat czarnkowsko-trzcianecki, złotowski i wągrowiecki. W tej kategorii najliczniej  zaskarżono  rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji  w  zakresie świadczeń pomocy społecznej należących do zadań własnych gmin,  a  odwołania dotyczyły odmowy przyznania lub wysokości przyznanego  świadczenia.  Należy dodać, iż na terenie obsługiwanym przez tut. Kolegium zasiłki celowe przyznawane są w granicach 30,00 zł. - 200,00 zł (sporadycznie w miastach) miesięcznie. Przy ograniczonych środkach finansowych  pomoc ta wielokrotnie  była  pozorna.

 Znaczącą grupę stanowiły również  świadczenia obligatoryjne, w szczególności zasiłki stałe. Odwołania, a także postępowania nadzorcze  były związane ze zmianą w 2002 r. przepisów ustalających nowe zasady przyznawania świadczeń.     

Kolejną  liczną grupę - choć  mniejszą od roku poprzedniego -  stanowiły sprawy z zakresu podatków i opłat lokalnych  oraz pozostałych zobowiązań podatkowych (17%).  Odwołania  najczęściej dotyczyły zagadnień związanych z umorzeniem zobowiązań podatkowych.

Znaczący wzrost wpływu odwołań w porównaniu  do  2001 r. (o 236%) zaobserwowano w  sprawach  z zakresu dodatków mieszkaniowych. Obowiązujące od 2002 r. nowe zasady ustalania wysokości dodatków mieszkaniowych i terminów ich przyznawania  pozbawiły wiele osób  świadczenia, a poza tym  szczególnie  na początku roku, często z przyczyn niezawinionych przez zainteresowanych,  świadczenie  podlegało wyłączeniu za jeden miesiąc.

Podobnie jak w latach minionych, napływ spraw  w zakresie  zagospodarowania przestrzennego - zarówno w  ujęciu ilościowym jak i poruszanych   zagadnień  - kształtował się na zbliżonym poziomie  (8%).

Kolejną grupę o rosnącym trendzie, stanowiły sprawy z pakietu  gospodarki gruntami, w tym nieodpłatnego przekształcenia prawa użytkowania wieczystego   w prawo własności na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności / Dz. U. Nr 113, poz. 1209). Zainteresowane strony  swoje uprawnienia wywodziły z faktu, iż każda nieruchomość, położona na terenie Ziem Odzyskanych,  będąca w użytkowaniu wieczystym  winna podlegać nieodpłatnemu przekształceniu.

Należy zwrócić również uwagę  na sprawy z zakresu szeroko rozumianego kompleksu prawa ruchu drogowego, których wzrost również zaobserwowano w roku objętym niniejszą informacją. Nadsyłane odwołania w większości dotyczyły zobowiązania  osób (na podstawie obowiązujących przepisów), u których orzeczono stopień niepełnosprawności, do odpłatnego badania lekarskiego w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych.

Konkludując, w 2002 r.  w tut. Kolegium około 50%  odwołań, to  sprawy z zakresu szeroko rozumianych   świadczeń socjalnych.

W omawianym roku  wpłynęło 65 wniosków w sprawie aktualizacji  opłat rocznych za użytkowanie wieczyste. W 2002 r. na orzeczenia  Kolegium  wniesiono 3 sprzeciwy.

            Kolegium w  2002 r. w   trybie administracyjnym wydało łącznie  920 (2001r.- 828) orzeczeń. Pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia  organów pierwszej instancji w około 54%  wydając 449 orzeczeń. W dalszym ciągu dość liczną grupę stanowiły orzeczenia  kasacyjne  ok.  33%. Uchybienia organów w znakomitej większości polegały na braku przeprowadzenia wyczerpującego postępowania dowodowego, naruszeniu podstawowych  zasad postępowania administracyjnego,  braku wyjaśnienia wszystkich okoliczności, wydania decyzji  (szczególnie opartych na uznaniu administracyjnym) bez właściwego uzasadnienia  faktycznego  i prawnego / Zał. nr 2/.

W 2002 r. Kolegium  w  11 przypadkach uznało skargę na bezczynność organu pierwszej instancji.

Kolegium w  omawianym roku przekazało do NSA 99 skarg. We własnym zakresie uwzględniło 3 skargi. Wskaźnik zaskarżalności w  stosunku do ogółu wydanych orzeczeń w 2002 r. wynosił około 11% .

            NSA w  tym okresie rozpoznał 108 skarg ( z 2000, 2001 i 2002 r.)  oddalił skargi w 50 %, w około 17%  odrzucił, w  5% umorzył postępowanie, a  w 28 %  skargi  uwzględnił /Zał. nr 3/.

           Kolegium nie posiada informacji w przedmiocie  zaskarżenia bezczynności jego działania w 2002 r.

           Ze względu na ograniczone środki   finansowe Kolegium nie prowadziło dla organów pierwszej instancji pozaorzeczniczych form działania.

           Członkowie tut. Kolegium w 2002 r.  uczestniczyli w ograniczonym składzie w zaplanowanych przez  Krajową Reprezentację  Samorządowych Kolegiów Odwoławczych  szkoleniach.  Na spotkaniach w formie seminariów i wykładów  orzecznictwem w zakresie spraw rozpatrywanych przez kolegia dzielili się sędziowie NSA właściwych miejscowo ośrodków zamiejscowych. Kolegium w Pile w 2002 r. organizowało takie szkolenie w zakresie orzecznictwa z pakietu przepisów  ustawy o drogach  publicznych  oraz prawa ruchu drogowego.

  


wstecz