Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 1/2010
SKO w Pile z dnia 19 lutego 2010 r.
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2009 roku
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM
1. Podstawa i zakres działania Kolegium
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile (dalej: SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako – Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty: chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i złotowski wraz z gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
2. Obsada kadrowa Kolegium
2.1. Kolegium składa się z 13 członków: 6 etatowych i 7 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie : | |||
wyższe prawnicze : 6 |
wyższe administracyjne : 0 | ||
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | |||
wyższe prawnicze : 6 |
wyższe administracyjne : 0 |
wyższe inne : 1 | |
Wśród członków Kolegium 10 osób posiada uprawnienia radcy prawnego. O stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może ubiegać się 9 osób oraz 2 osoby na stanowisko referendarza sądowego.
2.2. Biuro Kolegium składa się z 5 osób. Wykształcenie wyższe posiadają 4 osoby, kierownik biura, główny księgowy oraz 2 inspektorów.
3. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile od marca 2009 r. mieści się w Pile, przy ul. Dzieci Polskich 26, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego. W związku z ograniczeniem czasowym i finansowym w 2009 r. przeprowadzono tylko niezbędne prace remontowe w pomieszczeniach biurowych.
W 2010 r. planowane są, w zależności od uzyskania środków, dalsze prace modernizacyjne.
Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ocenić należy jako dobry. Kolegium zainstalowało w nowej siedzibie lokalną sieć komputerową z dostępem do usług internetowych. W ramach posiadanych środków wymieniana jest zużyta baza sprzętowa w związku z koniecznością dostosowania jej do nowych systemów informatycznych oraz koniecznością instalowania nowych oprogramowań.
WPŁYW SPRAW
1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 2164
w tym spraw:
1.1. pozostałych w ewidencji z roku poprzedzającego okres
objęty informacją /[1] - 224
1.2.wpływ spraw w roku objętym informacją - 1940
2. Rodzaje spraw, które wpłynęły w roku objętym informacją[2] :
2.1. Liczba spraw administracyjnych - ogółem 1640
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji |
Liczba spraw |
1. |
objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej |
497 |
2. |
działalność gospodarcza |
5 |
3. |
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne |
123 |
4. |
pomoc społeczna, świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd. ), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne |
738 |
5. |
gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie) , przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne |
98 |
6. |
ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach |
55 |
7. |
prawo wodne |
4 |
8. |
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo |
13 |
9. |
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych |
14 |
10. |
prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy |
50 |
11. |
prawo górnicze i geologiczne |
3 |
12. |
egzekucja administracyjna |
2 |
13. |
inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa |
38 |
2.2.Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa)/[3] - - 112
2.3.Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 188
ZAŁATWIANIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw | ||
1. |
akty wydane przez SKO jako organ II instancji /[4], w tym :
- sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.1. |
757 | ||
2. |
akty wydane przez SKO jako organ I instancji /[6] - sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.2. |
482 | ||
3. |
postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
10 | ||
4. |
akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm.) |
112 | ||
5. |
pozostałe /[7] |
255 |
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) /[8] |
368 |
2. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) /7 |
93 |
3. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) /7 |
243 |
4. |
decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) /7 |
13 |
5. |
pozostałe |
40 |
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art. 244 § 2 Op) /[9] |
0 |
2. |
decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) /8 |
0 |
3. |
decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op) /8 |
3 |
4. |
decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) /8 |
375 |
5. |
decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 158 § 1 Kpa oraz art. 248 § 3 Op ) /8 |
8 |
6. |
decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8 |
0 |
7. |
decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania(art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8 |
7 |
8 |
decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art. 105 § 1 Kpa oraz art. 208 Op) |
0 |
9. |
pozostałe |
89 |
ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
w tym ugody - 46
3. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 7
4. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO/9 - 21
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa) :
w tym :
1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych
do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 100
· wskaźnik „zaskarżalności” /[11] - 8,33 %
1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku
objętym informacją, ogółem - 1
1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Ppsa, ogółem - 4
1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją
do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem - 7
1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym
przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem/[12] - 0
w tym :
Lp. |
Rodzaj rozstrzygnięcia |
Liczba spraw | ||
1. |
Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd w tym :
|
98 | ||
2. |
Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd w tym :
|
1 |
[1] - dot. spraw, które wpłynęły do SKO w latach poprzedzających okres objęty informacją, ale nie zostały załatwione przez SKO,
[2] - patrz pkt 1. ppkt 1.2. ,
[3] - dot. spraw, które wpłynęły do SKO w roku objętym informacją, a do których zastosowanie mają przepisy Ppsa tj. m.in. skargi, skargi kasacyjne, zażalenia i inne, wykonywane w trybie tej ustawy – patrz m.in. przyp.11;
[4] - decyzje (postanowienia) kończące postępowanie odwoławcze (zażaleniowe) prowadzone przed SKO jako organem II instancji (w tym art. 134 Kpa) oraz inne wydane w tym postępowaniu np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[5] - decyzje (postanowienia) kończące postępowanie prowadzone po wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wydane przez SKO w trybie art. 127 § 3 Kpa oraz decyzje (postanowienia) kończące postępowanie odwoławcze (zażaleniowe) prowadzone przed SKO jako organem II instancji w trybie art. 221 Op ;
[6] - decyzje (postanowienia) wydane przez SKO jako organ I instancji np. w postępowaniu dot. stwierdzenia nieważności (art. 156 § 1 Kpa oraz art. 247 § 3 Op) lub wznowienia postępowania (art. 145 § 1 Kpa oraz art. 240 § 1 Op), postanowienia wydane w trybie art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa, art. 169 § 4 Op oraz inne wydane w tych postępowaniach np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[7] - np. postanowienia dot. sporów kompetencyjnych (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa), wyznaczenia organu wskutek wyłączenia (art.25-27 Kpa oraz art.130 i 132 Op), dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu (art.31§ 2 Kpa), odmowy przywrócenia terminu (art. 59 § 1 i 2 Kpa), odmowy udostępnienia akt ( art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Op), wniosku o wyjaśnienie, uzupełnienie oraz sprostowanie (art.113 Kpa oraz art.213 i 215 Op), wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji (art.224 § 3 pkt 2 Op), opłat i kosztów postępowania (dział IX Kpa);
[8] - dot. również postanowień zgodnie z art. 144 Kpa oraz art. 239 Op
[9] - dot. również postanowień zgodnie z art. 126 Kpa oraz art. 219 Op
[10] - dot. spraw, które nie zostały załatwione przez SKO w roku objętym informacją ;
[11] - liczba skarg skierowanych do sądu w stosunku do ogólnej liczby podjętych przez kolegium w roku objętym informacją rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu;
[12] - obejmuje inne sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie przepisów Ppsa np. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3), wniosek o sprostowanie omyłki pisarskiej (art. 156), wniosek o uzupełnienie wyroku (art. 157), wystąpienie o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego (art. 15 § 1 pkt 4 w zw. z art. 4), wniosek o zawieszenie postępowania przed sądem i o podjęcie zawieszonego postępowania (art. 123-131) czy wznowienie postępowania (art. 270) itd. ;
INFORMACJE DODATKOWE I WNIOSKI
1. Wybrane problemy z orzecznictwa Kolegium – wg rodzaju spraw;
W 2009 r. Kolegium w Pile zwróciło uwagę na niżej wskazane problemy orzecznicze.
Interpretację przepisu art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.).
Istotne zagadnienie prawne dotyczyło zakresu stosowania wymogu dokonywania obwieszczeń przewidzianych w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), w odniesieniu do decyzji wydawanych przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Inwestora oraz właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, na których będą lokalizowane inwestycje celu publicznego, zawiadamia się na piśmie. Wątpliwości w praktyce budziło, czy i w jakim zakresie obowiązek dokonywania obwieszczeń dotyczy czynności dokonywanych w toku postępowania przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Jak się wydaje, obwieszczenia są wymagane w szczególności w odniesieniu do:
- decyzji Kolegium wydanej w wyniku rozpatrzenia odwołania od decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, z wyłączeniem decyzji uchylającej zaskarżoną decyzję w całości i przekazującej sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji (w tym ostatnim przypadku decyzja nie kończy postępowania).
- wszczęcia przez Kolegium postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- decyzji Kolegium stwierdzającej nieważność decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- wznowienia przez Kolegium postępowania w sprawie dotyczącej ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- decyzji Kolegium wydanej w wyniku wznowienia postępowania w sprawie dotyczącej ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Ustalanie utraconego dochodu w świadczeniach alimentacyjnych wobec wyroku Trybunału Konstytucyjnego P 45/08.
Czy wobec wyroku z dnia 30 czerwca 2009r. Trybunału Konstytucyjnego, P 45/08, stwierdzającego, że:
§ 17 ust.2 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne ( Dz. U. Nr 105, poz. 881 ze zm.) jest niezgodny z art. 92 ust.1 Konstytucji RP w zw. z art. 23 ust.5 i art. 5 ust.4 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2006r. nr 139, poz. 992 ze zm) należy uznawać, że § 11 ust.2 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 28 lipca 2008r. w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego (Dz.U. nr 136, poz. 855), który ma analogiczne brzmienie jak cytowany wyżej § 17 ust. 2 rozp. z dnia 2 czerwca 2005r. również jest niezgodny z a art. 92 ust.1 Konstytucji RP w zw. z art. 15 ust.9 pkt 1 i 2 i art. 9 ust.3 ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U z 2009r. nr 1 , poz. 7, ze zm.), przy czym art. 15 ust.9 pkt.1 i 2 i art. 9 ust.3 tej ustawy mają brzmienie analogiczne jak art. 23 ust.5 i art. 5 ust.4 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Obliczanie utraconego i uzyskanego dochodu w świadczeniach rodzinnych
stan faktyczny :
- w roku bazowym poprzedzającym złożenie wniosku o świadczenia rodzinne, jeden z członków rodziny posiadał dochód opodatkowany na zasadach ogólnych (wynagrodzenie za pracę). W lipcu, w roku złożenia wniosku, ten sam członek rodziny zmienił pracodawcę i osiągnął dochód w pierwszym miesiącu zatrudnienia, na poziomie wyższym niż przeciętne wynagrodzenie w roku poprzedzającym.
stan prawny:
- instytucja utraty dochodu dotyczy źródła dochodu z roku poprzedzającego złożenie wniosku , natomiast uzyskanie dochodu z roku następującego po roku bazowym, jak wynika z treści Rozporządzenia z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne ( Dz.U nr 105, poz.881) ,lecz nie z ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych ( Dz.U. z 2006 r., Nr 139,poz.992). Ustawa wskazuje tylko okoliczności określające utratę dochodu ( utratą jest m. innymi utrata zatrudnienia ), czy uzyskania dochodu; wskazując jednocześnie w treści art. 3 pkt.2 , że dochód rodziny - to przeciętny miesięczny dochód członków rodziny uzyskany w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy; podczas gdy akt wykonawczy wykracza poza jej brzmienie.
Pytanie prawne:
Czy w sytuacji jak wyżej, należy potraktować dochód z wynagrodzenia za pracę jako dochód utracony i nowe zatrudnienie potraktować jako uzyskanie nowego dochodu?;
Czy ustawodawca mówiąc o utracie dochodu miał tylko na myśli zaistnienie określonych okoliczności, które spowodowały po stronie któregoś z członków rodziny utratę dochodu w ogóle w sytuacji gdy jego ewentualne uzyskanie wiąże się z innym źródłem tego dochodu ?
Zwrotu ekwiwalentu za wycofanie gruntu z upraw rolnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 08 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia ( Dz.U. Nr 73, poz.764, ze zm.)
stan faktyczny sprawy :
problem dotyczył rozpatrywania spraw dot. zwrotu ekwiwalentu za wycofanie gruntu z upraw rolnych i prowadzenie uprawy leśnej będącego świadczeniem nienależnie pobranym, w sytuacji gdy strona na dzień wydania decyzji o zalesieniu, w związku z którą nabyła ekwiwalent z mocy samego prawa , zataiła prawo do renty czasowej czy emerytury, albo w trakcie realizacji tej decyzji, nastąpiło nabycie prawa do świadczeń emerytalno – rentowych, powodujące wygaśnięcie prawa do ekwiwalentu;
stan prawny :
- przepisy ustawy z dnia 08 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (Dz.U. nr 73, poz.764, ze zm) wskazywały w art.7 ust.1, że z chwilą wydania decyzji o zalesieniu, osoba nabywa prawo do ekwiwalentu, a zatem wg orzecznictwa nie powinna być wydawana decyzja o wygaśnięciu prawa do ekwiwalentu, w przypadku zaistnienia okoliczności określonej treścią art.7 ust.6 tej ustawy( nabycie emerytury czy renty) ;
- kwestia świadczenia nienależnego nie jest w ogóle regulowana w odnośnych przepisach ,
Czy w sytuacji opisanej wyżej należy wydawać decyzję administracyjną o zwrocie nienależnego świadczenia; na jakiej podstawie prawnej?
Czy przypadkiem zwrot świadczeń nienależnych tytułem ekwiwalentów, jak sugeruje między wierszami jedno z orzeczeń administracyjnych, należy do właściwości Sądu powszechnego ( sprawa cywilnoprawna)? ;
Czy nie zachodzi wreszcie pewien dysonans między świadczeniem nienależnym, jakim jest wypłacony nienależny prawnie ekwiwalent, w sytuacji gdy przez cały ten czas, rolnik uczestniczył aktywnie w zalesieniu gruntu i w tym względzie niczego nie zaniedbał?
Podmiotowości spółki cywilnej w ustalaniu wymiaru podatku od nieruchomości.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zwanej dalej upol, podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych lub użytkownikami wieczystymi gruntów.
Na tle powyższego przepisu, wątpliwości budzi kwestia kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości w przypadku spółki cywilnej. W przypadku nieruchomości tych spółek zasadniczą kwestią jest ustalenie, na kim spoczywa obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości – czy na poszczególnych wspólnikach czy też na spółce jako jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. W doktrynie, jak i w orzecznictwie odnotować można odmienne stanowiska w powyższej kwestii. Jedni wskazują, że podatnikiem podatku od nieruchomości może być spółka cywilna, a nie jej wspólnicy jako osoby fizyczne (np. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 kwietnia 2008 r., II FSK 228/07, Lex 451547, POP 2008/5/69 i Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 03 marca 2009 r., I S.A./Kr 1601/08, Lex nr 490846), inni z kolei wykluczają taką możliwość twierdząc, że podatnikami mogą być wyłącznie wspólnicy tej spółki jako osoby fizyczne, a nie spółka cywilna (Wojewódzki Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 29 listopada 2006 r., sygn. akt I SA/Po 676/06, Sławomir Presnarowicz w zdaniu odrębnym do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 kwietnia 2008 r., sygn. akt II FSK 228/07).
Ustalenie kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości, w przypadku nabycia nieruchomości przez wspólników w ramach prowadzonej spółki cywilnej, ma istotne znaczenie dla prawidłowego określenia strony postępowania podatkowego oraz trybu powstania zobowiązania podatkowego. Należy zwrócić uwagę, iż inne obowiązki związane z przedmiotem opodatkowania, nakłada ustawa o podatkach i opłatach lokalnych na osoby fizyczne, a inne na jednostki organizacyjne (osoby prawne, spółki niemające osobowości prawnej).
W przypadku osób fizycznych organ podatkowy ustala wysokość zobowiązania podatkowego wydając decyzję wymiarową, w oparciu o dane wynikające ze złożonej informacji. Osoby fizyczne płacą podatek od nieruchomości za dany rok w czterech ratach, w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. W odniesieniu do osób fizycznych zobowiązanie podatkowe powstaje zgodnie z art. 21 § 2 Ordynacji podatkowej, z chwilą doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego.
Natomiast osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, zobowiązane są do składania organowi podatkowemu deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy oraz do samoobliczania podatku i do jego zapłaty w miesięcznych ratach. W tym przypadku zobowiązanie podatkowe powstaje z mocy prawa (art. 21 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej), czyli poprzez zaistnienie zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania. Organ podatkowy nie wydaje wówczas decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego, dopiero w przypadku zaistnienia przesłanek wymienionych w art. 21 § 3 Ordynacji podatkowej, wydaje decyzję, w której określa wysokość zobowiązania podatkowego.
Praktyka organów podatkowych w odniesieniu do omawianej kwestii, jest również niejednolita, przy czym większość organów prezentuje stanowisko, że podatnikami podatku od nieruchomości są wspólnicy spółki cywilnej (jako osoby fizyczne), a nie spółka cywilna rozumiana jako „zespół, organizacja wspólników”. Organy wydają więc na postawie art. 21 ust. 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej decyzje ustalające wysokość zobowiązania podatkowego.
2. Przyczyny zaległości w rozpatrywaniu spraw oraz proponowane rozwiązania w tym zakresie, itp.;
W 2009 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło 133 posiedzenia i rozprawy. W roku objętym niniejszą informacją do Kolegium wpłynęło 1940 spraw. W porównaniu do 2007 r. wpływ spraw zwiększył się o ok. 59%, do roku 2008 o 7%. Analiza ilościowa spraw ujętych w ewidencji tut. Kolegium za okres 2001 -2009 wskazuje jednoznacznie na stały trend wzrostowy, przy jednoczesnym uwzględnieniu sinusoidalnej tendencji aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste (2001 r. – 1613 spraw, 2009 r. - 2164 sprawy). Wskaźnik natężenia, tj. ilość spraw ogółem przypadających na 1000 mieszkańców kształtował się na poziomie 4,2 (2008 r. -3,6, 2007 r. – 2,6). Najwyższy wskaźnik należy przypisać powiatom: pilskiemu, złotowskiemu i obornickiemu. Łączna liczba spraw zaewidencjonowanych w SKO w Pile w 2009 r. kształtowała się na poziomie 2 164.
Ilościowa analiza wskazuje, że nadal zachowana jest rodzajowa tendencja wpływu spraw do SKO w Pile z poszczególnych powiatów. Wynika z niej, iż sprawy z zakresu szeroko rozumianej pomocy socjalnej stanowiły w 2009 r. 45% ogółu spraw administracyjnych, przy czym obserwuje się tendencję wzrostową głównie z powodu weryfikacji z urzędu orzeczeń organów pierwszej instancji w związku z zachodzącą koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego w części dotyczącej świadczeń rodzinnych wobec obywateli Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Islandii, Lichtensteinu, Norwegii) oraz Szwecji. W strukturze spraw socjalnych 70% to sprawy z zakresu świadczeń rodzinnych.
Zagadnienia rozpatrywanych spraw społecznych zasadniczo nie odbiegały od tematów rozpoznawanych w latach ubiegłych, jednakże wiele problemów interpretacyjnych wynikało z powodu braku spójności sformułowań przepisów aktów wykonawczych z przepisami podstawowymi, w szczególności w temacie świadczeń rodzinnych oraz świadczeń pielęgnacyjnych w związku z przeczeniem ich na stan faktyczny rozpatrywanych spraw. Dodatkowo częste uchybienie w grupie spraw pomocy społecznej dotyczyło braku wyczerpującego zebrania dowodów oraz właściwego uzasadnienia decyzji wydawanych w ramach tzw. uznania administracyjnego.
Kolejną najliczniejszą grupę tematyczną obejmującą ok. 30% (2005 r. - 304, 2006 r. - 209, 2007 r. – 282, 2008 r. – 317, 2009 r. - 497 ), stanowiły sprawy w przedmiocie opłat i podatków lokalnych. W grupie podatkowej na uwagę zasługuje kwestia wykazania przez organy podatkowe w postępowaniu dowodowym okoliczności zamieszkiwania bądź nie w domach letniskowych oraz zastosowania w wyniku oceny właściwej stawki podatkowej. Ważnym zagadnieniem okazało się zastosowanie wyłączenia z opodatkowania gruntów w podatku od nieruchomości, na których nie istnieje możliwość prowadzenia działalności gospodarczej.
Trzecia co do liczebności grupa rodzajowa, ok. 8% to sprawy z zagospodarowania przestrzennego (2005 r. - 137 , 2006 r. - 105, 2007 r. -105, 2008 r. – 145, 2009 r.- 123 spraw). W roku objętym informacją lakoniczne uzasadnienie w decyzjach organów pierwszej o odmowie ustalenia warunków zabudowy często uniemożliwiało ocenę merytoryczną rozstrzygnięcia. W tej grupie tematycznej najczęstszym zarzutem wobec badanych decyzji o ustalenie warunków zabudowy były niepoprawnie sporządzane analizy funkcji i celu. Kolejnym powtarzającym się zagadnieniem, to odmowa ustalenia warunków zabudowy w sytuacji jeśli wnioskodawca żądał ich ustalenia dla zespołu budynków. Z kolei w temacie opłat planistycznych zasygnalizowania wymaga stosowanie opłat planistycznych w sytuacji, gdy podwyższenie wartości nieruchomości było skutkiem wydania decyzji ustalającej warunki zabudowy a także możliwość stosowania opłat planistycznych w sytuacji, gdy uchwała rady gminy ustalająca stawki opłaty była wydana po transakcji sprzedaży nieruchomości.
Znaczący odsetek podań dotyczył zagadnień wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz pozostałych ustaw regulujących sprawy nieruchomości - 6%. W sprawach o zatwierdzenie projektu podziału nieruchomości, często podnoszonym zarzutem był brak zawiadomienia właścicieli sąsiednich nieruchomości o toczącym się postępowaniu. W sprawach o bezprawne przejęcie na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości rolnych spadkobiercy żądali stwierdzenia nieważności orzeczeń organów o przejęciu gospodarstw rolnych niezależnie od faktycznych i prawnych okoliczności. Ważnym zagadnieniem wobec ustalania opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości wskutek jej podziału (na wniosek właściciela) było określenie okresu w jakim można ją ustalić po podziale nieruchomości. Do tej grupy włączono również sprawy o potwierdzenie bezprawnego przejęcia nieruchomości rolnej, o którym mowa w art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
Jedyną grupą tematyczną, w której nastąpiła tendencja malejąca to sprawy w kompleksie ruchu drogowego (2005 r. – 50, 2006 r. – 102, 2007 r. – 44, 2008 r. – 119, 2009 r. - 50). W 2009 r. dominowały sprawy z zakresu sprawdzenia kwalifikacji kierowców jak również kontrolnych badań lekarskich.
Na podobnym poziomie - 4,4% ogółu spraw administracyjnych utrzymał się wpływ spraw z zakresu szeroko rozumianej ochrony przyrody, ochrony środowiska (72 sprawy). Ciekawym zagadnieniem prawnym okazało się rozważenie legitymacji współwłaściciela nieruchomości (nabytej w części wskutek podziału quoad usum), o uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew z części nieruchomości, którą faktycznie włada drugi współwłaściciel oraz ponoszenie przez posiadacza konsekwencji związanej z wymierzeniem kary administracyjnej za usunięcie drzew bez zezwolenia.
Pozostałe grupy tematyczne stanowiły niewielki odsetek spraw mieszczących się w przedziale od 0,1% do 3% (sprawy z zakresu informacji publicznej – 5 spraw, działalności gospodarczej - 5 spraw, prawa górniczego - opłat eksploatacyjnych -3 sprawy, prawa wodnego - 4 sprawy, egzekucji administracyjnej -2 sprawy) oraz pozostałe niezakwalifikowane w liczbie 33.
W okresie sprawozdawczym Kolegium w 5 przypadkach uznało zażalenia na bezczynność organu w sprawach wydłużania terminu wydania decyzji o warunkach zabudowy po zawieszeniu postępowania, uregulowania stosunków wodnych – przywrócenia stanu poprzedniego na jeziorze oraz zakazu spiętrzania na nim wody, rozgraniczenia nieruchomości na wniosek strony, rozstrzygnięcia przez organ pierwszej instancji zgodności prowadzonej działalności usługowej z planem zagospodarowania przestrzennego jak również przepisami ustawy o ochronie środowiska.
Na bezczynność Kolegium w 2009 r. złożono 1 skargę. Powodem niezadowolenia była subiektywna ocena podatnika w kwestii zbyt długiego terminu oczekiwania na rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji w sprawach podatkowych wydanych w następstwie orzeczeń organu odwoławczego. Skarga została odrzucona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.
Rozpoznając sprawy jako organ pierwszej i drugiej instancji Kolegium pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji w około 34,11% (376 rozstrzygnięć), do których należy zaliczyć orzeczenia utrzymujące w mocy akty organów I instancji, odmawiające stwierdzenia nieważności decyzji. To z kolei wpłynęło na wzrost wskaźnika do 65,89% decyzji negatywnie oceniających rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji (711 rozstrzygnięć), do których zaliczyć trzeba orzeczenia zmieniające lub uchylające decyzje organów pierwszej instancji i orzekające co do istoty lub uchylające decyzje i umarzające postępowanie oraz decyzje stwierdzające nieważność decyzji organów pierwszej instancji oraz stwierdzające wydanie decyzji przez organ pierwszej instancji z naruszeniem prawa. Zaprezentowana struktura rozstrzygnięć odbiega od średniej krajowej zaprezentowanej przez Krajową Reprezentację SKO za miniony rok (odpowiednio 42,57% , 57,43%) i wskazuje, że poprawienie jakości wydawanych przez organy pierwszej instancji orzeczeń jest uzasadnione.
Na koniec roku objętego informacją do rozpatrzenia pozostało 306 spraw w tym 285 administracyjnych oraz 21 wniosków z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Gros spraw z aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste odroczono przychylając się do wniosków uczestników postępowania. Należy wyjaśnić, iż wśród 285 spraw administracyjnych przesuniętych na 2010 r. ok. 2/3 z nich stanowią sprawy załatwiane w trybie stwierdzenia nieważności, z tego ok. 50% to sprawy wszczęte w trybie nadzwyczajnym pod koniec 2009 r., w których orzeczenia wydane zostaną w styczniu i lutym 2010 r. Pozostała część to odwołania, które wpłynęły w miesiącu grudniu 2009r. Sprawy te w zwykłym trybie administracyjnym rozpoznane zostaną w 2010 r.
Liczba spraw załatwionych przez Kolegium w 2009 r. wynosiła ogółem 1858, stąd rocznie na jednego etatowego członka przypadało do 361 spraw ( 316 w 2008 r.), a średnio na miesiąc - 30 spraw. W 2009 r. Kolegium rozpoznało 1746 spraw administracyjnych, o 205 więcej, tj. o 13,3 % więcej niż w 2008 r. (1541 spraw ), oraz 242 wnioski w sprawie aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste, więcej o 42% ( 2008 r. -170).
Zwiększenie liczby spraw przechodzących na następny rok wynika z faktu, iż maksymalizacja wydawanych orzeczeń podlega obiektywnemu ograniczeniu co najmniej z kilku powodów:
- skład osobowy etatowych orzeczników w Kolegium w Pile w liczbie 6, nie zmienił się od 2000 r. podczas gdy przepisy rozporządzenia przewidują dla SKO w Pile 11 członków etatowych,
- środki finansowe przeznaczone na działalność bieżącą od dwóch lat są sukcesywnie umniejszane, stąd ograniczone możliwości wykorzystania orzeczników pozaetatowych,
- zwiększenie stopnia złożoności spraw w każdej grupie tematycznej, wydłużone postępowanie w trybach nadzwyczajnych, zachowanie procedury czynnego uczestniczenia stron w każdym stadium postępowania administracyjnego i podatkowego.
Analiza wpływu spraw oraz podjętych rozstrzygnięć wskazuje, że wydawanie jeszcze większej liczby orzeczeń przy posiadanym składzie osobowym budzi coraz większe wątpliwości. Tym bardziej, że liczba wydanych przez Kolegium orzeczeń administracyjnych, przy niezmienionym od 2000 r. składzie etatowych orzeczników, rok rocznie wykazuje tendencję wzrostową.
3. Informację nt. skarg kasacyjnych – liczba uwzględnionych skarg złożonych przez Kolegium itd.;
W okresie objętym niniejszą informacją Kolegium w Pile złożyło 7 skarg kasacyjnych.
Wnosząc skargi do NSA Kolegium jako organ odwoławczy kierowało się zasadą, iż rezultaty wykładni innej niż językowa, tj systemowej, funkcjonalnej czy historycznej muszą się mieścić w granicach wyznaczonych przez możliwe znaczenie wyrazów zawartych w tekście prawnym.
Dwie skargi dotyczyły rozbieżnych stanowisk Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu i Kolegium w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości. Spór traktował o prawie podatnika do zwolnienia podatkowego w podatku od nieruchomości od przedmiotu opodatkowania w postaci budynku.
Skarga kasacyjna w przedmiocie przyznania zasiłku pielęgnacyjnego była następstwem sporu w sprawie o ustalenie początkowego terminu przyznania zasiłku pielęgnacyjnego od miesiąca złożenia wniosku ( na podstawie obowiązującego art. 24 ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych), czy wobec wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 października 2007 r. sygn. akt P 28/07 od momentu powstania niepełnosprawności albo stopnia niepełnosprawności ustalonego w orzeczeniu organów powołanych do orzekania w tych sprawach.
W roku objętym informacją Kolegium złożyło dwie skargi z zakresu pomocy społecznej. Pierwsza z nich dotyczyła spornej kwestii w sprawie przyjmowania w postępowaniu o przyznanie pomocy społecznej w ramach programu pomocy dla rodzin rolniczych poszkodowanych przez suszę w 2008 r. pośrednich środków dowodowych w przypadku braku oszacowania szkody ( w protokole) przez komisję powołaną przez wojewodę. W drugiej skardze Kolegium zakwestionowało prezentowany przez WSA w Poznaniu poglądu w sprawie wykładni art. 106 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej, iż decyzje wydawane na podstawie tego przepisu ze względu na ich konstytutywny charakter powinny wywoływać skutki ex nunc, ze skutkiem na przyszłość.
Kolejną skargę kasacyjną skierowano w kwestii odmiennej wykładni przepisu art. 113 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 114 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska. Spór dotyczył ustalenia dopuszczalnych norm natężenia hałasu dla terenu dla tego samego rodzaju terenu w rozumieniu przepisu art.113 ust. 2 pkt 1ustawy, jak twierdzi Kolegium, czy dla przeważającego rodzaju terenu, na którym prowadzona jest działalność uciążliwa dla mieszkańców. Terenu, dla którego obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego.
W tym czasie Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznał 5 skarg kasacyjnych Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile.
W jednym przypadku skargę kasacyjną Kolegium Sąd uznał przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA w Poznaniu - w sprawie bezprawnego przejęcia w trybie ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych oraz uporządkowaniu niektórych spraw związanych z przeprowadzeniem reformy rolnej i osadnictwa rolnego, na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości rolnej. Natomiast cztery zaskarżenia kasacyjne SKO w Pile oddalono. Pierwsze w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości ( niewyłączenia spod opodatkowania budynków i ich części, które z uwagi na ich stan techniczny nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej). Drugie w przedmiocie cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi wobec rozbieżnych orzeczeń dwóch instytucji orzeczniczych medycyny pracy. Trzecie w sprawie właściwego ustalenia opłaty rocznej z tytułu wzrostu wartości zbywanej nieruchomości w oparciu o obiektywny wzrost wartości związany z jej przekwalifikowaniem przez uchwalenie planu a nie w związku popytem na rynku nieruchomości. Wreszcie w sprawie początkowego terminu przyznania zasiłku pielęgnacyjnego (skarga z 2009 r.).
4. Kontrole przeprowadzane w Kolegium przez MSWiA, Kancelarię Premiera, NIK i inne uprawnione organy (np. ZUS) – wyniki, wystąpienia pokontrolne i ich wykonanie;
W 2009 r. w tut. Kolegium w dniach 26-28 stycznia 2009 r. przeprowadzona została kontrola przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Pile w zakresie prawidłowości i rzetelności obliczania, potrącania i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne oraz innych składek i wypłat,( …) za okres 2006/2008. Zaleceń pokontrolnych nie wydano.
5. Omówienie wydanych przez prezesa SKO postanowień sygnalizacyjnych; Samorządowe Kolegium w Pile w 2009 r. nie dopatrzyło się na tyle istotnych uchybień by wszcząć procedurę sygnalizacyjną wobec organów pierwszej instancji.
6. Działalność pozaorzecznicza Kolegium;
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile podobnie jak w roku minionym nie prowadziło szkoleń dla organów pierwszej instancji.
Natomiast pracownicy Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile w 2009 r. uczestniczyli w szkoleniach dofinansowywanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Podziałanie 5.2.3 Podnoszenie kompetencji kadr służb publicznych pt.
„ Szkolenia specjalistyczne szansą dla etatowych i pozaetatowych pracowników SKO województw: Wielkopolskiego, Lubuskiego i Zachodniopomorskiego na podniesienie swoich kwalifikacji i umiejętności”. Liderem projektu, realizację którego zaplanowano na dwa lata jest SKO w Gorzowie Wielkopolskim. Grupę docelową realizowanych szkoleń stanowią orzecznicy etatowi i pozaetatowi oraz pracownicy biur Samorządowych Kolegiów Odwoławczych w Gorzowie Wlkp, Koninie, Lesznie, Pile, Poznaniu i Szczecinie ( partnerzy projektu).
7. Wskazanie nowych zadań;
W 2009 r. Kolegium przejęło kompetencje organu wyższego stopnia w sprawach o scalanie i wymianę gruntów. Nowe zadania Kolegium w zakresie orzekania przekładają się na dodatkowe czynności techniczne pracowników biura. Poza dotychczasowymi czynnościami związanymi z bieżącą obsługą biura, sekretariatu i kancelarii prowadzenia rejestrów oraz działaniem zakładowego archiwum dodatkowe czynności dla pracowników biura wynikają z wprowadzenia sprawozdawczości w tym elektronicznej, obsługi elektronicznych nośników składania podań, elektronicznej skrzynki podawczej. Natomiast w ramach informatyzacji SKO wprowadziło do rejestracji spraw program „Repertorium2”. Dodatkowo planowanuje się automatyzację procesów organizacyjnych poprzez wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji spraw oraz komputerowego systemu księgowo-kadrowego. Nadal szereg wątpliwości budzi zagadnienie równoległego opracowywania z budżetem tradycyjnym budżetu zadaniowego. Kolegium nie posiada bowiem decydującego wpływu na realizację ustalonych zadań budżetowych. Stopień realizacji zadania (miernik) zależy od ilości wpływu spraw i możliwości orzeczniczych Kolegium. Trudno zatem oceniać rezultaty, na które ma się pośredni wpływ .
8. Wykonanie budżetu, zatrudnienie, płace i kwalifikacje osób zatrudnionych;
Budżet Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile ustalony ustawą budżetową na 2009 r. wynosił 1228 tys. zł, a po zmianach kształtował się na poziomie 1329 tys. zł i został zrealizowany w 100%. Zwiększenie budżetu Kolegium związane było przede wszystkim ze wzrostem wydatków przeznaczonych na przeprowadzenie niezbędnych prac remontowych w związku z przeniesieniem w marcu 2009 r. siedziby Kolegium oraz wypłatą nagrody jubileuszowej a także kosztami postępowania sądowego. W 2009 r. zarówno płace pracowników objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń (etatowych członków) jak i pracowników biura nie zostały zrewaloryzowane o wskaźnik inflacji.