Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile

Publikacje SKO: Sprawozdanie z działalnosci Kolegium za 2007 r.

Załącznik do uchwały Nr 1 /2008
ZOSKO w Pile z dnia 26 marca 2008 r.

 

 

Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile

za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2007 roku

 

 

CZĘŚĆ I

1. Zagadnienia ogólne

 

Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile (dalej: SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z późn zm.; dalej jako – Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i   złotowski  wraz z gminami objętymi tym obszarem.

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.

2. Obsada kadrowa Kolegium

A. Kolegium składa się z 13 członków : 6 etatowych i 7 pozaetatowych.

Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze : 6

wyższe administracyjne : 0

 

W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego : 5
 - referendarza : 1

Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze :

6

wyższe administracyjne : 0

wyższe inne : 1

ekonomiczne

 

 

 

W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego: 5
 - referendarza:

B. Wśród członków Kolegium są osoby posiadające uprawnienia radcy prawnego                w liczbie 11.

C. Biuro Kolegium składa się z 5 osób.

3. Lokal i wyposażenie Kolegium

Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile mieści się w Pile, przy                 Al. Niepodległości 33/35, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dobry.  Kolegium posiada lokalną sieć komputerową z dostępem do usług internetowych.  W ramach posiadanych środków wymieniana jest zużyta baza sprzętowa w związku  z koniecznością dostosowania jej do nowych systemów informatycznych oraz koniecznością  instalowania nowych   oprogramowań.        

 CZĘŚĆ II

1. Statystyka spraw

A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją   - 1384           

w tym spraw :

-       1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją   -     166

-       2) wpływ spraw w roku objętym informacją. -                                           1218

-       3) w tym odwołania od decyzji Marszałka województwa -                                 -

     

          B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :

1.   Liczba spraw administracyjnych -                                                                                 1090

Lp.

Określenie rodzaju sprawy      patrz załącznik do Informacji

Ilość spraw

1.

objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej

  282

2.

działalność gospodarcza

      5

3.

planowanie i zagospodarowanie przestrzenne

  105

4.

pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, stypendia, dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne

  464

5.

gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie), przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne

     60

6.

ochrona środowiska, przyrody, zwierząt, odpady, czystość i porządek

     72

7.

prawo wodne

       3

8.

rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo

       0

9.

handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych

       5

10.

prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy

      49

 

11.

prawo górnicze i geologiczne

       2

12.

egzekucja administracyjna

      11

13.

inne, pozostałe

      32

 

 

 

2.     Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste -                   11 

3.  Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
     Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
     poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Popsa) -                                                                   96
 

4.     Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa. -                            21

2. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium

A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją   -                  1202

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Ilość spraw

1.

akty wydane przez kolegium jako organ II instancji

- sposób rozstrzygnięcia patrz        pkt C ppkt 1

    773

2.

akty wydane przez kolegium jako organ I instancji

- sposób rozstrzygnięcia patrz        pkt C ppkt 2

    231

3.

postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :

uznające zażalenia za uzasadnione

   7

       10

4.

inne postanowienia

     130

5.

sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w formie decyzji lub postanowień (np. art. 64 § 2 Kpa) oraz skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa

      58

 

B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku   -                              71

C. Sposób rozstrzygnięcia: 

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Ilość spraw

1.

decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op)

   352

decyzje zmieniające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op)

     79

 

decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op)

    283

umorzenie postępowania odwoławczego( art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op)

      29

inne ( np. art. 97 § 1 i art. 98 Kpa oraz art. 134 Kpa)

      30

2.

Odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op)

        0

odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op)

         7

decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op)

         1

decyzje wydane po wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji tj. odmowa stwierdzenia nieważności decyzji, decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op)

      169

inne ( np. postanowienia wydane na mocy art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa )

      54

3. Orzeczenia w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste,

A. Liczba orzeczeń ogółem -                                                                                        6

Lp.

Sposób załatwienia wniosków

Ilość spraw

1.

oddalenie wniosku

        1

2.

ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w innej wysokości i ustalenie opłaty

        0

3.

Ugoda

        4

4.

stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku

        0

5.

umorzenie postępowania

        1

6.

stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia

        0

7.

Inne

        

B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium -                                           0

C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium/[1] -                               9

CZĘŚĆ III

1. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją
do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu,
ogółem -                86

·          wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu -                                                        8%

2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ogółem -                                                                                0

3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Popsa,
ogółem -                                                        4

4. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Poznaniu,
ogółem      -                                                     108

w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat    :

·          2002r. –       1

·          2003r. –       1

·          2004r. –       8

·          2005r. –     14

·          2006r. -      54 

·          2007r. -      30 

 

A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na orzeczenia Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

Odrzucenie skargi

     20

2.

oddalenie skargi

     64

3.

uchylenie decyzji lub postanowienia

     16

4.

stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia

       1

5.

stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia

       0

6.

Umorzenie postępowania

       7

B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

        0

2.

oddalenie skargi

        0

3.

zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu

        0

4.

umorzenie postępowania

        0

·          wskaźnik uchylonych orzeczeń SKO przez WSA w stosunku do wszystkich spraw rozpatrzonych przez WSA w danym roku                                                                                                   16%

5. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem  -         6

·          wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć przez sąd w roku objętym informacją -                                        4%

6. Liczba skarg kasacyjnych rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny  Sąd Administracyjny w Warszawie, ogółem     -                                                                               7

w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat    :

·          2004 r. –    0

·          2005 r. –    1

·          2006 r. -     5

·          2007 r. -     1

 

A. Rozstrzygnięcia NSA dotyczące skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi – art. 180 Popsa

        0

2.

oddalenie skargi – art. 184 Popsa

        2

3.

uchylenie orzeczenia i przekazanie do ponownego rozpoznania sądowi I instancji – art. 185 § 1 Popsa

        4

4.

uchylenie orzeczenia I instancji i orzeczenie przez sąd II instancji – art. 188 Popsa

        1

5.

uchylenie orzeczenia sądu I instancji i odrzucenie skargi – art.189 Popsa

        0

6.

uchylenie orzeczenia sądu I instancji i umorzenie postępowania – art.189 Popsa

        0

 

CZĘŚĆ IV

Informacje dodatkowe

        W 2007 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło 86 posiedzeń i rozpraw. W roku objętym niniejszą informacją do Kolegium wpłynęło 1218 spraw. W porównaniu do 2006 r. wpływ spraw zmniejszył się o ok. 20%. Ten sam wskaźnik dotyczy poziomu  spraw rozpatrywanych  w trybie odwoławczym i nadzwyczajnym  Wskaźnik natężenia, tj. ilość spraw ogółem przypadających na 1000 mieszkańców kształtował się na poziomie 2,6. Najwyższy wskaźnik należy przypisać powiatom: złotowskiemu, wągrowieckiemu i pilskiemu.  

Z 6 powiatów objętych właściwością miejscową  Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile  najwięcej spraw  podlegających rozstrzygnięciu instancyjnemu zaewidencjonowano kolejno z powiatów: pilskiego ( 2003-319, 2004 r. - 277, 2005 r. – 361, 2006 r. – 408, 2007 r. - 329 ), złotowskiego   (2003r. – 156, 2004 r.- 213, 2005 r. – 210, 2006 r. – 261, 2007 r.- 203), czarnkowsko - trzcianeckiego (2003 r. – 253, 2004 r. 196, 2005 r.- 266, 2006 r. – 239, 2007 r.- 176), wągrowieckiego (2003r.- 144, 2004 r.- 146, 2005 r. – 157, 2006 r. – 209, 2007r. -175), obornickiego   (2003 r. – 150, 2004 r.-151, 2005 r. -231, 2006 r. -185, 2007 r. -124)  i  chodzieskiego ( 2003r.- 98,  2004 r.- 83, 2005 r.- 130, 2006 r. -  86, 2007 r. - 84).  Ilościowa analiza wskazuje, że  zachowana jest ogólna tendencja wpływu spraw do SKO w Pile  z poszczególnych powiatów.

Z analizy ilościowej  wynika, że  sprawy z zakresu pomocy socjalnej ( do których zaliczyć należy pomoc społeczną,  świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne, dodatki mieszkaniowe i stypendia)  dominują w strukturze spraw rozpatrywanych w trybie  instancyjnym  i  stanowią  42% ogółu przyjętych  przez Kolegium  spraw.

W strukturze spraw socjalnych   tendencję wzrostową  w stosunku do ubiegłego roku zaobserwowano w sprawach  z zakresu  świadczeń rodzinnych, w liczbie 291 spraw (2005r. -332, 2006 r. - 283), co  stanowiło 63%  spraw grupy socjalnej i  27%   ogółu spraw administracyjnych. We wskazanym kompleksie spraw – 11% ogółu spraw, to sprawy z zakresu  pomocy społecznej ( 2005r. - 166, 2006 r. -305,  2007 r. 122), niewielki odsetek, bo  ok.  3%, stanowiły dodatki mieszkaniowe ( 2005 r.  - 49, 2006 r. - 47, 2007 r. - 32 spraw)  oraz ok. 2% stypendia socjalne (2005 r. 40, 2006 r. 56, 2007 r. - 20 spraw).

Znaczący odsetek z zakresu świadczeń rodzinnych dotyczył  spraw objętych koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego  wobec  obywateli Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Islandii, Lichtensteinu, Norwegii) oraz Szwecji.  

Okoliczności spraw wskazywały, że  decyzje w zakresie świadczeń rodzinnych winny być podejmowane w ramach koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego, a    organem właściwym do ich podjęcia  od dnia  1 maja  2004 r. stał się marszałek województwa, a nie, wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie (art. 3 pkt 11). 

W trybie nadzoru, wobec rażącego naruszania  przepisów wynikających z art. 21 ust.1 pkt 2     w zw. z art. 20 ust.1i 2 oraz art. 3 pkt 11 ustawy o świadczeniach rodzinnych, Kolegium w 108 sprawach stwierdziło nieważność  decyzji wydanych niezgodnie z właściwością miejscową.

Przepisy ustawy  o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej, ich częsta nowelizacja podobnie jak w roku ubiegłym  budziły problemy interpretacyjne. Chociażby kwestia   ustawowej definicji „osoby samotnie wychowującej”-  na podstawie jej stosowania w tym samym stanie faktycznym  osoby uprawnione w poprzednim okresie zasiłkowym  do zasiłków rodzinnych i świadczeń pochodnych, w następnym były ich pozbawiane. Powyższą definicją ograniczone zostało także uprawnienie do zaliczki alimentacyjnej.

W roku objętym informacją zagadnienia  interpretacyjne tut. Kolegium odnosiły  się również  do  treści art. 8 ust. 2  ustawy  o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej, mówiącym  o możliwości zwiększenia kwoty zaliczki w przypadku, gdy dochód rodziny nie przekracza 50% kwoty określonej w art.7 ust. 2 tej ustawy, tj.  583 zł. Wątpliwości Kolegium wzbudziła kwestia czy 50%  kwoty opisanej wyżej (czyli kwota 291,50 zł) dochodu rodziny dotyczyć powinna  miesięcznego dochodu wszystkich członków rodziny, czy – tak jak przyjęło  SKO w Pile – miesięcznego dochodu na osobę w  rodzinie.  

Podobnie jak w 2006 r. wątpliwości prawne wystąpiły w zakresie przepisów dotyczących  kontynuacji  świadczeń zależnych od niepełnosprawności dzieci.  Przepis art. 24 ust. 3a  ustawy o świadczeniach rodzinnych nakazuje bowiem przyznać świadczenie nie wcześniej niż od miesiąca złożenia wniosku o kontynuację świadczenia.  Orzeczenia zapadłe  przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Poznaniu  ujmują  tę kwestię szerzej, wskazując na stosowanie wykładni celowościowej i kierowania się  ogólnymi zasadami  postępowania administracyjnego,  w szczególności art. 7 kpa (uwzględniania słusznego interesu społecznego i słusznego interesu obywateli), art. 8 kpa(pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa) i art. 9 k.p.a. (informowania) mając na uwadze słuszny interes strony postępowania.

Ważnym zagadnieniem  prawnym  w 2007 r. była kwestia  zawężenia kręgu osób – wymienionych w art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych - uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego. Zgodnie z  regulacją wskazanego przepisu, opiekunowie prawni  niepełnosprawnej osoby dorosłej nie są uprawnieni do tego świadczenia.

Zaznaczyć należy, że sprawy  pomocy społecznej  tematycznie nie odbiegały od zagadnień lat minionych, wyłączając  temat pomocy dla rolników z powodu suszy w 2006 r. , który   częściowo wobec kasacji pierwszych orzeczeń , ponownie wracał do ponownego rozpatrzenia.

W roku objętym niniejszą informacją zaobserwowano, iż  stypendia socjalne  nadal przyznawane są przez organy na kilka miesięcy z  pominięciem właściwego wyjaśnienia stronie przyczyn ograniczonego wsparcia, podczas gdy  pomoc stypendialna winna dotyczyć całego roku szkolnego. 

Kolejną najliczniejszą grupę tematyczną  (2005 r. - 304, 2006 r. -209, 2007 r. - 282 ),  stanowiły sprawy  w przedmiocie opłat i podatków lokalnych.  W sprawach podatkowych dominowały na ogół   problemy, którymi zajmowano się w latach minionych, w szczególności wysokość stawek podatkowych dla  opodatkowania powierzchni według danych ewidencyjnych lub w związku ze zmianami kategorii gruntów.   

Sprawy z zakresu zagospodarowania przestrzennego kształtowały się na poziomie minionego roku  (2005 r. - 137 spraw, 2006 r. - 105, 2007 r. -105 spraw)  i stanowiły trzecią  co do liczebności  grupę w  strukturze rodzajowej spraw załatwianych przez Kolegium, o wskaźniku  10% ogółu spraw.  Podobnie jak w latach ubiegłych,  rozpatrywane sprawy w większości  dotyczyły  ustalania warunków zabudowy w sytuacji braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zastrzeżenia budziły  kwestie prawidłowego przeprowadzenia obowiązkowych analiz  i uzgodnień, jak również legitymacji procesowej stron. W sprawach o ustalenie jednorazowych opłat  z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, tzw. opłat planistycznych, wątpliwości  Kolegium (odmienna ocena w stosunku organu pierwszej instancji, a także orzeczeń WSA) w szczególności dotyczyły rzeczywistej oceny  stanu nieruchomości wyrażonej przez rzeczoznawcę w operacie szacunkowym.

W  grupie spraw ustalania warunków zabudowy związanych  z ograniczeniem wynikającym   z przepisów szczególnych zastrzeżenia Kolegium dotyczyły wydawania decyzji bez łącznego  spełnienia  koniecznych warunków. 

Ważnym  zagadnieniem związanym  z uzgodnieniami  procesu inwestycyjnego  pod względem ochrony środowiska oraz ochrony gruntów rolnych  w kilku przypadkach  była budowa farm wiatrowych.  To zamierzenie inwestycyjne znacząco oddziaływujące na środowisko (uciążliwość hałasowa) z powodu zastrzeżeń  właścicieli sąsiednich działek a także uchybień proceduralnych znacznie opóźniają przedsięwzięcie  inwestycyjne.                        

Natomiast w kompleksie spraw ruchu drogowego zaobserwowano, w stosunku do roku minionego, znaczący spadek (2005 r. – 50, 2006 r. – 102, 2007 r. - 44 ). Przedmiot odwołań w znakomitej większości dotyczył kontrolnych badań lekarskich. Zastrzeżenia Kolegium dotyczyły  m.in. błędnych praktyk organów – starostów – w zakresie wydawania skierowań kierowców na kontrolne badania lekarskie wyłącznie według wzoru decyzji zawartej w załączniku nr 2  do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami /Dz. U. Nr 2, poz. 15/. W ocenie Kolegium załącznik  zawiera  jedynie  ramowy wzór decyzji o skierowanie na badanie lekarskie do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy. Wydawanie skierowań wyłącznie w układzie ramowym, bez dokonania ustaleń o istnieniu lub braku zastrzeżeń  co do stanu zdrowia osoby kierującej pojazdem w ocenie składu orzekającego  powodowało  naruszenie  przepisu art. 107 § 3 k.p.a.    

Pozostałe grupy tematyczne stanowiły niewielki odsetek spraw mieszczących się w przedziale od 0,5% do 6% (sprawy z zakresu egzekucji administracyjnej, prawa wodnego, gospodarki nieruchomościami i inne).

W omawianym roku  wpłynęło 11 (2005 r. – 56, 2006 r. -101) wniosków w sprawie aktualizacji  rocznych opłat  za użytkowanie wieczyste. W strukturze orzeczeń dominowały ugody.

             W okresie sprawozdawczym Kolegium w 7 przypadkach uznało  zażalenia na bezczynność organu w sprawach: zmiany pozwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej  w zakresie odbioru odpadów komunalnych, ustalenia warunków zabudowy, wydania orzeczenia w sprawie rozgraniczenia nieruchomości, oraz ponagleń w przedmiocie wydania decyzji wymiarowych w podatku od nieruchomości.

Na koniec roku objętego niniejszą informacją do rozpatrzenia  pozostało 80 spraw,  w tym 71 administracyjnych oraz  9 wniosków z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste gruntów. Gro spraw stanowią odwołania wniesione w miesiącu grudniu 2007 r. 

W  2007 r.  Kolegium wydało ogółem 1202 rozstrzygnięcia w trybie administracyjnym (2004 r. - 981, 2005r. – 1281, 2006 r. -1334). Struktura  wydanych orzeczeń nie odbiegała znacząco  od minionych okresów sprawozdawczych.

Kolegium pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia  organów pierwszej instancji w około 40% (2006 r. 45%), co z kolei wpłynęło na wzrost  wskaźnika decyzji negatywnie oceniających rozstrzygnięcia organów  pierwszej instancji, który   w omawianym okresie ukształtował się na poziomie   60%, w tym:

-   9 %  to decyzje zmieniające decyzje organu pierwszej instancji i orzekające co do istoty lub umarzające postępowanie (2004 r. - 14%, 2005 r. - 14%)

- 19% to decyzje odmawiające lub stwierdzające nieważność decyzji organu pierwszej instancji  (2004 r. - 5%, 2005 r. - 5%, 2006 r. - 6%),

-  32%  to rozstrzygnięcia  kasacyjne (2004 r.- 31%, 2005 r. -33%,. 2006 r. -40%)

Jak opisano wyżej, w strukturze rozstrzygnięć SKO znaczącą liczbę – 283 - stanowiły orzeczenia kasacyjne i to w każdej grupie tematycznej.  Uchybienia organów pierwszej instancji w większości dotyczyły braku przeprowadzenia wyczerpującego postępowania dowodowego, naruszenia podstawowych  zasad postępowania administracyjnego, a także niedostatecznego wyjaśnienia wszystkich okoliczności rozpoznawanej sprawy (szczególnie tych opartych na uznaniu administracyjnym). Nie bez znaczenia pozostawała kwestia właściwego uzasadnienia  faktycznego  i prawnego decyzji.

Do  Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w 2007 r. zaskarżono 86 orzeczeń Kolegium, o ok. 10% mniej niż   2006 r. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu  w okresie objętym informacją rozpoznał 108  skarg.  WSA rozpoznając skargi na decyzje Kolegium uwzględnił  je w 16 %. W orzeczeniach kasacyjnych WSA wskazywał  na niedostateczne wyjaśnienie spraw rozpoznawanych  przez organ odwoławczy zarówno  w ramach uznania administracyjnego, jak i z mocy prawa. W jednym przypadku stwierdzono nieważność decyzji Kolegium.

W okresie objętym niniejszą  informacją Kolegium złożyło do Naczelnego Sądu Administracyjnego łącznie 10 skarg kasacyjnych  – 1  w przedmiocie  świadczeń  rodzinnych, 1 w sprawie podatkowej, 1 w sprawie  odrzucenia przez wierzyciela zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym  w przedmiocie właściwości miejscowej organu egzekucyjnego, 1 w sprawie zwrotu kosztów przejazdu dziecka do gimnazjum  mającego siedzibę w innej gminie, 2  w sprawie opłat planistycznych, 2 z grupy  gospodarki nieruchomościami (bezprawnego przejęcia nieruchomości rolnej przez Państwo oraz  podziału nieruchomości),   1 w przedmiocie skierowania kierowcy na kontrolne badania lekarskie oraz 1 w sprawie cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami mechanicznymi.

W 2007 r. Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznał 7 skarg kasacyjnych.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile dwukrotnie wystąpiło do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy  SKO a Ministrem Środowiska  w przedmiocie  stwierdzenia nieważności decyzji Wojewody Wielkopolskiego w sprawie opłaty za wydobywanie kopalin bez wymaganej koncesji. Kolejne postępowanie kompetencyjne między SKO a Wojewodą Wielkopolskim podjęto w sprawie udrażniania i konserwacji rowów - wniosek w tej sprawie został oddalony.

Kilka spraw - o ważkim przedmiocie - stwierdzenia nieważności decyzji o bezprawnym przejęciu gospodarstw rolnych przez Państwo na postawie ustawy z dnia 13 lipca 1957 r. o zmianie dekretu  z dnia 6 kwietnia 1955 r. o uwłaszczeniu i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym /Dz.U Nr 39, poz. 174) - Kolegium uznając się za niewłaściwe, przekazało   do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ze względu na ograniczone środki   finansowe Kolegium nie prowadziło dla organów pierwszej instancji pozaorzeczniczych form szkolenia.

           Dominującą formą doskonalenia orzeczników  i pracowników tut. Kolegium w 2007 r. było samokształcenie. W szkoleniach  organizowanych przez KRSKO uczestniczono w ograniczonym składzie z powodu braku środków finansowych.

W omawianym okresie wyraźnie wzrosła liczba  spraw z zakresu ochrony środowiska w związku  z prawnym obowiązkiem wydawania  decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko (np. budowa stacji bazowych telefonii cyfrowych) - negatywnych lub pozytywnych  w zależności od zgodności  przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla  terenu objętego inwestycją.


wstecz