Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 1/2009
SKO w Pile z dnia 20 lutego 2009 r.
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2008 roku
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM
1. Podstawa i zakres działania Kolegium
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile (dalej: SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako – Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z p.zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty: chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i złotowski wraz z gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
2. Obsada kadrowa Kolegium
2.1. Kolegium składa się z 13 członków: 6 etatowych i 7 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie : | |||
wyższe prawnicze : 6 |
wyższe administracyjne : 0 | ||
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | |||
wyższe prawnicze : 6 |
wyższe administracyjne : 0 |
wyższe inne : 1 | |
Wśród członków Kolegium 11 osób posiada uprawnienia radcy prawnego. O stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może ubiegać się 7 osób oraz 2 osoby na stanowisko referendarza sądowego.
2.2. Biuro Kolegium składa się z 5 osób, wykształcenie wyższe posiadają 3 osoby, kierownik biura, główna księgowa oraz inspektor - pracownik biura, dwóch inspektorów posiada wykształcenie średnie.
3. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile mieści się w Pile, przy Al. Niepodległości 33/35, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ocenić należy jako dobry. Kolegium posiada lokalną sieć komputerową z dostępem do usług internetowych. W ramach posiadanych środków wymieniana jest zużyta baza sprzętowa w związku z koniecznością dostosowania jej do nowych systemów informatycznych oraz koniecznością instalowania nowych oprogramowań.
Zmiana siedziby Kolegium w Pile nastąpi na początku 2009 r. Nadal będą to pomieszczenia użyczone przez Wojewodę Wielkopolskiego.
WPŁYW SPRAW
1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją- 1894
w tym spraw:
1.1. pozostałych w ewidencji z roku poprzedzającego okres
objęty informacją 80
1.2.wpływ spraw w roku objętym informacją - 1814
2. Rodzaje spraw, które wpłynęły w roku objętym informacją :
2.1. Liczba spraw administracyjnych - ogółem 1459
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji |
Liczba spraw |
1. |
objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej |
317 |
2. |
działalność gospodarcza |
7 |
3. |
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne |
145 |
4. |
pomoc społeczna, świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd. ), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne |
614 |
5. |
gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie) , przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne |
94 |
6. |
ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach |
79 |
7. |
prawo wodne |
9 |
8. |
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo |
3 |
9. |
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych |
17 |
10. |
prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy |
119 |
11. |
prawo górnicze i geologiczne |
4 |
12. |
egzekucja administracyjna |
13 |
13. |
inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa |
38 |
2.2.Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa) 119
2.3.Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 236
ZAŁATWIANIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw | ||
1. |
akty wydane przez SKO jako organ II instancji , w tym :
- sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.1. |
767 | ||
2. |
akty wydane przez SKO jako organ I instancji - sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.2. |
382 | ||
3. |
postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
17 | ||
4. |
akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm.) |
119 | ||
5. |
pozostałe |
215 |
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) |
375 |
2. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) |
84 |
3. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) / |
266 |
4. |
decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) |
17 |
5. |
pozostałe |
25 |
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art. 244 § 2 Op) |
0 |
2. |
decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) /8 |
4 |
3. |
decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op) |
6 |
4. |
decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) |
193 |
5. |
decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 158 § 1 Kpa oraz art. 248 § 3 Op ) |
15 |
6. |
decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) |
1 |
7. |
decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania(art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) |
11 |
8 |
decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art. 105 § 1 Kpa oraz art. 208 Op) |
0 |
9. |
pozostałe |
152 |
ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
w tym ugody - 40
3. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 25
4. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO - 75
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa) :
w tym :
1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych
do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 105
wskaźnik „zaskarżalności” 10 %
1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku
objętym informacją, ogółem - 0
1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Ppsa, ogółem - 13
1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją
do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem - 1
1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym
przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem/ - 0
2. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją :
w tym :
Lp. |
Rodzaj rozstrzygnięcia |
Liczba spraw | ||
1. |
Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd w tym :
|
105 | ||
2. |
Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd w tym :
|
0 |
INFORMACJE DODATKOWE I WNIOSKI
1. Wybrane problemy z orzecznictwa Kolegium – wg rodzaju spraw;
W 2008 r. Kolegium w Pile zwróciło uwagę na problemy orzecznicze w sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych, pomocy społecznej udzielanej rolnikom z powodu suszy, zaliczek alimentacyjnych a także udostępniania informacji o środowisku.
W rozpatrywanych sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych wątpliwości prawne dotyczą obliczania dochodu rodziny wg definicji zawartej w art. 3 pkt 2 w związku związku pkt 16 ustawy o świadczeniach rodzinnych:
- jak ustalać dochód rodziny w sytuacji, gdy skład tej rodziny jest inny w dacie składania wniosku, niż był w roku poprzedzającym okres zasiłkowy , ponieważ np. wnioskująca wyszła za mąż - czy do dochodu rodziny dodać dochód obecnego męża, jeżeli tak to jaki: - przeciętny z roku poprzedniego (nie był w składzie rodziny) - przeciętny z roku, w którym składany jest wniosek - z pierwszego pełnego miesiąca odkąd są małżeństwem ...?
- czy do składu rodziny i do jej dochodu wliczać dochód ojca dziecka, jeżeli ten nie prowadzi z resztą rodziny wspólnego gospodarstwa domowego i nie łoży na jej utrzymanie, a często nawet nieznane jest miejsce jego pobytu...
- jak ustalać dochód rodziny w przypadku, gdy w jej skład wchodzą dzieci z kilku związków, np. każde z trojga dzieci osoby wnioskującej ma innego ojca.
- jak ustalić dochód rodziny ubiegającej się o świadczenie rodzinne, w sytuacji gdy w poprzednim roku kalendarzowym stanowiącym podstawę ustalenia dochodu, wnioskująca była samotnie wychowującą dziecko, a więc nie była w związku małżeńskim, w który wstąpiła w roku kalendarzowym, w którym ubiega się o świadczenie na nowy okres zasiłkowy,
- czy przyjąć dochody współmałżonków z roku ubiegłego, kiedy jeszcze nie byli ze sobą w związku; czy do dochodu wnioskującej z roku ubiegłego dodać
pierwsze pełne miesięczne wynagrodzenie jej męża, po zawarciu małżeństwa, tak jak przy "uzyskaniu "dochodów oraz problem na tle koordynacji świadczeń rodzinnych;
- jak powinna wyglądać sprawa wszczęcia postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji przyznającej prawo do świadczeń rodzinnych na dzieci, jeśli
ROPS zawiadamia, że ojciec jednego z dzieci kobiety, nie będący jej mężem, przebywa za granicą i w sprawie mają w stosunku do matki dzieci zastosowanie
przepisy o koordynacji świadczeń; podczas gdy nie jest on członkiem rodziny w rozumieniu ustawy o świadczeniach rodzinnych (ani małżonek, ani rodzic
pozostałych dzieci, ani opiekun prawny).
W sprawach z zakresu pomocy społecznej udzielanej rolnikom w związku z występującą na terenie województwa wielkopolskiego suszy wątpliwości prawne dotyczą rozpatrywania spraw w kwestii ubiegania się zasiłek celowy w związku z suszą 2008 r., na tle braku protokołu szkodowego sporządzonego przez właściwą komisję. Istniejące orzecznictwo NSA wskazuje bowiem, iż brak protokołu nie stanowi przeszkody w pozytywnym rozstrzygnięciu sprawy na rzecz strony postępowania, jeżeli nie zawiniła jego braku, gdyż obowiązek dopełnienia formalności z tym związanych ciąży przede wszystkim na organie (wojewodzie); przy czym inne orzecznictwo NSA wskazuje także, iż nie należy tylko zobowiązywać organu orzekającego do przeprowadzenia dowodów określonych procedurą administracyjną, ale wskazać konkretnie, o jakie dowody chodzi. Zatem problem jaki wyłonił się z tej kwestii dotyczy dwóch zagadnień:
- czy orzecznictwo NSA wykształcone na tle wniosków suszowych 2006 roku jest nadal aktualne w świetle obecnych przepisów, gdzie istnienie protokołu sporządzonego przez właściwą komisję, stało się jedną z trzech koniecznych przesłanek pozytywnych nabycia prawa do świadczenia;
- jakie dowody można nakazać przeprowadzić organowi w zamian za brak wymaganego protokołu będącego warunkiem koniecznym przyznania prawa do świadczenia i czy będzie on miarodajny w świetle wymagań przepisu § 2 Rozporządzenia o realizacji programu pomocy dla rodzin rolniczych.
Kolejne zagadnienie dotyczy rozbieżności w zakresie oceny skutków prawnych wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia z dnia 23 czerwca 2008 r., opublikowanego w Dzienniku Ustaw nr 119, poz. 770, w którym TK uznał z dniem 7 lipca 2008 r. przepis art. 2 pkt 5 lit. a) ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej w związku z art. 3 pkt 17a ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie, w jakim pomija prawo osób wychowywanych przez osoby pozostające w związku małżeńskim oraz osób wychowywanych przez osoby, które wspólnie wychowują co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem do zaliczki alimentacyjnej, za niezgodny z art. 18, art. 32 ust. 1 i art. 71 ust. 1 Konstytucji RP. Wątpliwości związane są z faktem rozszerzającej wykładni tego orzeczenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu. Ponadto w świetle orzeczenia TK, wątpliwości budzi obecnie interpretacja art. 8 ust. 3 pkt 2 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej.
Wątpliwości budzi sposób rozpatrywania spraw o zatrzymanie prawa jazdy dłużników alimentacyjnych, wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Obowiązujący obecnie przepis art. 5 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów szerzej określa przesłanki wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego niż obowiązujące wcześniej przepisy art. 4 i 5 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. W szczególności w art. 5 ust. 2 pkt 1 wprowadzono dodatkowy wymóg zobowiązania dłużnika alimentacyjnego przez organ właściwy dłużnika do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy w przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny. Dopiero w przypadku uniemożliwienia przez dłużnika alimentacyjnego przeprowadzenia wywiadu alimentacyjnego, odmowy złożenia oświadczenia majątkowego oraz odmowy podjęcia prac, o których mowa w art. 5 ust. 2, uchylania się od nich lub odmowy zarejestrowania się jako bezrobotny, odmowy zarejestrowania się jako poszukujący pracy w przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny, organ właściwy składa wniosek o ściganie za przestępstwo określone w art. 209 § 1 Kodeksu karnego oraz kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego. Zgodnie z art. 41 tej ustawy, sprawy o zaliczki alimentacyjne, do których prawo powstało do dnia wejścia w życie ustawy, podlegają rozpatrzeniu na zasadach i w trybie określonych w przepisach dotychczasowych. Nieodniesienie się w przepisach przejściowych do spraw o zatrzymanie prawa jazdy dłużników alimentacyjnych powoduje, że w sprawach tych, wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, należy stosować przepisy obecnie obowiązującej ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Brak zobowiązania dłużnika alimentacyjnego do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy jest uchybieniem niemożliwym do uzupełnienia przez organy prowadzące postępowanie w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego, gdyż dotyczy czynności, które powinny być podjęte przez organ właściwy dłużnika (wójta, burmistrza) przed wszczęciem przez właściwego starostę postępowania dotyczącego zatrzymania prawa jazdy. Wobec tego wydaje się koniecznym umarzanie postępowań w sprawach o zatrzymanie prawa jazdy dłużników alimentacyjnych, wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
Wątpliwości Kolegium budzi nadto interpretacja art. 153 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Niejednoznaczna jest odpowiedź na pytanie, czy przysługuje zażalenie na postanowienia, o których mowa w art. 153 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, wydane przed wejściem w życie tej ustawy.
2. Przyczyny zaległości w rozpatrywaniu spraw oraz proponowane rozwiązania w tym zakresie, itp.;
W 2008 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło 102 posiedzenia i rozprawy. W roku objętym niniejszą informacją do Kolegium wpłynęło 1814 spraw. W porównaniu do 2007 r. wpływ spraw zwiększył się o ok. 49%. Wskaźnik natężenia, tj. ilość spraw ogółem przypadających na 1000 mieszkańców kształtował się na poziomie 3,6. Najwyższy wskaźnik należy przypisać powiatom: pilskiemu, wągrowieckiemu i złotowskiemu.
Ilościowa analiza wskazuje, że zachowana jest rodzajowa tendencja wpływu spraw do SKO w Pile z poszczególnych powiatów. Wynika z niej, iż sprawy z zakresu szeroko rozumianej pomocy socjalnej stanowiły 42% ogółu przyjętych przez Kolegium spraw. Taki trend utrzymuje się od dłuższego czasu.
W strukturze spraw socjalnych najwyższy odsetek to sprawy z zakresu świadczeń rodzinnych (62%), które w znacznej części dotyczyły spraw objętych koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego wobec obywateli Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Islandii, Lichtensteinu, Norwegii) oraz Szwecji.
Zaznaczyć należy, że sprawy pomocy społecznej tematycznie nie odbiegały od zagadnień lat minionych, powróciły natomiast sprawy w zakresie udzielenia pomocy rolnikom z powodu suszy panującej w Wojewódzwie Wielkopolskim w 2008 r.
Kolejną najliczniejszą grupę tematyczną obejmującą ok. 21% (2005 r. - 304, 2006 r. -209, 2007 r. – 282, 2008 r. - 317 ), stanowiły sprawy w przedmiocie opłat i podatków lokalnych.
W roku objętym informacją wyraźnie wzrosła liczba spraw bo o ok. 38% dotyczących zagospodarowania przestrzennego (2005 r. - 137 , 2006 r. - 105, 2007 r. -105, 2008 r. - 145 spraw) i stanowiły trzecią co do liczebności grupę rodzajową spraw załatwianych przez Kolegium.
Także w kompleksie spraw ruchu drogowego, czwartej pod względem ilościowym grupie tematycznej zaobserwowano, w stosunku do roku minionego znaczny wzrost o ok. 170% (2005 r. – 50, 2006 r. – 102, 2007 r. – 44, 2008 r. - 119). Dominowały sprawy z zakresu sprawdzenia kwalifikacji kierowców jak również kontrolnych badań lekarskich a także rejestracji pojazdów i zwrotu uiszczonych wcześniej opłat za wydanie karty pojazdu.
Pozostałe grupy tematyczne stanowiły niewielki odsetek spraw mieszczących się w przedziale od 0,3% do 6% (sprawy z zakresu prawa górniczego - opłat eksploatacyjnych, działalności gospodarczej, egzekucji administracyjnej, prawa wodnego).
W okresie sprawozdawczym Kolegium w 15 przypadkach uznało zażalenia na bezczynność organu w sprawach: zatrzymania prawa jazdy, uregulowania stosunków wodnych na nieruchomości, wydania orzeczenia w sprawie rozgraniczenia nieruchomości, wydania zezwolenia na wycinkę drzew oraz ponagleń w przedmiocie wydania decyzji wymiarowych w podatku od nieruchomości.
Zaznaczyć należy, że w bieżącym roku zarejestrowano największą liczbę spraw od 2001 r. Także liczba spraw rozpatrzonych jest najwyższa. Na jednego członka etatowego przypadało średnio 316 spraw.
Na koniec roku objętego informacją do rozpatrzenia pozostały 224 sprawy, w tym 149 administracyjnych oraz 75 wniosków z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Ze spraw, które przeszły do załatwienia na 2009 rok, 78% to odwołania i wnioski w sprawie aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste złożone w miesiącu grudniu 2008 r.
W 2008 r. Kolegium wydało ogółem 1370 rozstrzygnięć w trybie administracyjnym (2004 r. - 981, 2005r. – 1281, 2006 r. -1334, 2007 r.- 1202). Struktura wydanych orzeczeń nie odbiegała znacząco od minionych okresów sprawozdawczych. Kolegium pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji w około 40% (2006 r. 45%, 2007 r. 40%), co z kolei wpłynęło na wzrost wskaźnika decyzji negatywnie oceniających rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji, który w omawianym okresie ukształtował się na poziomie 60%, w tym:
- 9 % to decyzje zmieniające decyzje organu pierwszej instancji i orzekające co do istoty lub umarzające postępowanie (2004 r. - 14%, 2005 r. - 14%, 2007 r. – 9%)
- 22% to decyzje odmawiające lub stwierdzające nieważność decyzji organu pierwszej instancji (2004 r. - 5%, 2005 r. - 5%, 2006 r. - 6%), 2007 r. 19%),
- 29% to rozstrzygnięcia kasacyjne (2004 r.- 31%, 2005 r. - 33%,. 2006 r. - 40%, 2007 r. -32%). Na wysoki poziom rozponanych spraw wpływ miała liczba rozstrzygnięć (najwyższa od 2001 r.) wydanych przez Kolegium w sprawch aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste (170 ).
Z analizy załatwionych spraw wynika, że mimo przyjęcia znacznie większej liczby spraw do załatwienia w ok. 48% w porównaniu do 2007 r. Kolegium nie posiada znaczących zaległości. Jak wskazano wyżej, 78% ogółu spraw pozostałych do rozpoznania w 2009 r., to bieżący wpływ grudniowy. Pozostały odsetek stanowią sprawy rozpatrywane w trybach nadzwyczajnych.
Dodać trzeba, że w 2008 r. Kolegium pracowało w ograniczonym składzie spowodowanym min. chorobą etatowego członka oraz rozwiązaniem stosunku pracy za porozumieniem stron w związku z odwołaniem ze stanowiska.
3. Informację nt. skarg kasacyjnych – liczba uwzględnionych skarg złożonych przez Kolegium itd.;
W okresie objętym niniejszą informacją Kolegium w Pile złożyło jedną skargę kasacyjną w sprawie wysokości zaliczki alimentacyjnej. Skarga kasacyjna złożona w 2008 r. dotyczyła rozbieżnych stanowisk Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu i Kolegium w kwestii ustalenia wysokości zaliczki alimentacyjnej gdy dochód przekracza 50% kwoty, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej - 583,00 zł. Sąd przyjął, że zaliczka przysługuje w podwyższonej wysokości pod warunkiem, że przekroczenie dochodu jest równe lub niższe od kwoty najniższego zasiłku rodzinnego przysługującego w okresie, na który ustalona jest zaliczka i prawo do niej przysługiwało w poprzednim okresie. Zdaniem Kolegium wyrażonym w skardze kasacyjnej przepis o świadczeniach rodzinnych (art. 5 ust.3 ustawy o świadczeniach rodzinnych) nie powinien mieć zastosowania do sytuacji przyznawania prawa do świadczeń - zaliczki alimentacyjnej- w wysokości podwyższonej określonej w art. 8 ust. 2 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej, a więc stanowiącej wyjątek od reguły zawartej w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Stanowisko Kolegium podzielił Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchylając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu i orzekając o oddaleniu skargi twierdząc, iż niewłaściwe zastosowanie art. 5 ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych doprowadziło do błędnej wykładni art. 8 ust. 2 ustawy o zaliczce alimentacyjne.
W tym czasie Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznał 8 skarg kasacyjnych Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile. W 6 przypadkach skargi kasacyjne Kolegium, w tym jedna z 2008 r. opisana wyżej, zostały uznane i to w sprawach o nadpłatę w podatku od nieruchomości, świadczeń rodzinnych, rozgraniczenia nieruchomości, skierowania na kontrolne badania lekarskie kierowcy. Natomiast dwa zaskarżenia kasacyjne SKO w Pile oddalono - w przedmiocie zarzutów w sprawie prowadzenia egzekucji należności pieniężnych Spółki Polskie Koleje Państwowe S.A. i konieczności określenia właściwości miejscowej organu egzekucyjnego oraz w sprawie właściwego ustalenia opłaty rocznej z tytułu wzrostu wartości zbywanej nieruchomości.
4. Kontrole przeprowadzane w Kolegium przez MSWiA, Kancelarię Premiera, NIK i inne uprawnione organy (np. ZUS) – wyniki, wystąpienia pokontrolne i ich wykonanie;
W 2008 r. w tut. Kolegium w dniu 19 listopada 2008 r. przeprowadzona została kontrola przez Archiwum Państwowe w Poznaniu. W wyniku przeprowadzonej kontroli zalecono Kolegium przystąpienie do brakowania dokumentacji niearchiwalnej, której okres przechowywania już minął i która utraciła praktyczną przydatność do pracy Kolegium. Prezes Kolegium zaleciła podjęcie odpowiednich czynności , które są sukcesywnie realizowane. W związku z przenoszeniem siedziby, wynikającymi stąd zmianami organizacyjnymi Kolegium wniosło o przesunięcie terminu realizacji zaleceń pokontrolnych.
5. Omówienie wydanych przez prezesa SKO postanowień sygnalizacyjnych; Samorządowe Kolegium w Pile w 2008 r. nie dopatrzyło się na tyle istotnych uchybień by wszcząć procedurę sygnalizacyjną wobec organów pierwszej instancji.
6. Działalność pozaorzecznicza Kolegium;
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile nie prowadzi szkoleń dla organów pierwszej instancji.
Natomiast z zadowoleniem pracownicy Kolegium przyjęli możliwość uczestniczenia w szkoleniach. W 2008 r. w związku z dodatkowymi środkami budżetowymi na szkolenia wydatkowano kwotę 11,8 tys. zł. W związku z tym w szkoleniach mogli uczestniczyć nie tylko orzecznicy ale również pracownicy biura.
7. Wskazanie nowych zadań;
Nowe zadania Kolegium w zakresie orzekania wiążą się z wprowadzeniem nowych ustaw. Dla pracowników biura kolejne zadania przekładają się na dodatkowe czynności techniczne. Poza dotychczasowymi czynnościami związanymi z bieżącą obsługą biura, sekretariatu i kancelarii prowadzenia rejestrów oraz działaniem zakładowego archiwum dodatkowe czynności dla pracowników biura wynikają z wprowadzenia sprawozdawczości w tym elektronicznej, obsługi elektronicznych nośników składania podań, elektronicznej skrzynki podawczej, uszczegółowienia programu obsługi budżetu państwa TREZOR z dodatkową obsługą modułów planowania, obsługi dysponentów i sprawozdawczości. Równoległego opracowywania z budżetem tradycyjnym budżetu zadaniowego. Zagadnienie to budzi nadal szereg wątpliwości. W opracowywaniu nierealnych założeń, trudno przypisać wyznaczonemu zadaniu, które nie jest zależne wyłącznie od Kolegium kwoty środków przeznaczonych jego realizację, a tym bardziej ustalić wskaźniki wykonania danego zadania. Trudno bowiem oceniać rezultaty, na które nie ma się wpływu.
8. Wykonanie budżetu, zatrudnienie, płace i kwalifikacje osób zatrudnionych;
Budżet Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile ustalony ustawą budżetową na 2008 r. wynosił 1137 tys. zł, a po zmianach kształtował się na poziomie 1222 tys. zł i został zrealizowany w 100%. Zwiększenie budżetu Kolegium związane było przede wszystkim ze wzrostem wydatków przeznaczonych na wypłatę nagród jubileuszowych oraz odprawę emerytalną i koszty postępowania sądowego, a tylko kwota 13 tys. zł dotyczyła działalności bieżącej Kolegium ( wydatki na szkolenia, podpis elektroniczny oraz wynagrodzenia dla pozaetatowych członków).
W 2008 r. zarówno płace pracowników objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń (etatowych członków) jak i pracowników biura nadal podlegały podwyższeniu o średnioroczny wskaźnik wynagrodzeń, tj. o 2% w stosunku do 2007 roku.