Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile

Publikacje SKO: Sprawozdanie z działalnosci Kolegium za 2008 r.

Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 1/2009
SKO w Pile z dnia 20 lutego 2009 r.

 

 

Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile

za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2008 roku

 

 

CZĘŚĆ I

OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM

1. Podstawa i zakres działania Kolegium 

Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile (dalej: SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r.   o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z p.zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako – Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r.  Nr 8, poz. 60 z p.zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty:  chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i   złotowski  wraz z gminami objętymi tym obszarem.

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową. 

2. Obsada kadrowa Kolegium

2.1. Kolegium składa się z 13 członków:  6 etatowych i 7 pozaetatowych.

 

Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze :

6

wyższe administracyjne :

0

Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze :

6

wyższe administracyjne :

0

wyższe inne :

1

     

            Wśród członków Kolegium  11 osób posiada uprawnienia radcy prawnego.  O stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może ubiegać się  7  osób oraz  2 osoby na stanowisko referendarza  sądowego.

 

2.2. Biuro Kolegium składa się z 5 osób, wykształcenie wyższe posiadają 3 osoby, kierownik biura, główna księgowa oraz  inspektor - pracownik biura, dwóch inspektorów  posiada wykształcenie średnie. 

3. Lokal i wyposażenie Kolegium  

Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile mieści się w Pile, przy Al. Niepodległości 33/35, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ocenić należy jako dobry.  Kolegium posiada lokalną sieć komputerową z dostępem do usług internetowych.  W ramach posiadanych środków wymieniana jest zużyta baza sprzętowa w związku  z koniecznością dostosowania jej do nowych systemów informatycznych oraz koniecznością  instalowania nowych   oprogramowań.        

Zmiana  siedziby Kolegium w Pile nastąpi na początku 2009 r. Nadal  będą to pomieszczenia użyczone przez Wojewodę Wielkopolskiego.

 CZĘŚĆ II

WPŁYW SPRAW

1.  Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją-   1894

w tym spraw:

1.1.  pozostałych w ewidencji z roku poprzedzającego okres
objęty informacją                                                                                                     80

1.2.wpływ spraw w roku objętym informacją -                                                              1814

2.     Rodzaje spraw, które wpłynęły w roku objętym informacją :

 

2.1. Liczba spraw administracyjnych - ogółem                                             1459

 

Lp.

Określenie rodzaju sprawy      patrz załącznik do Informacji

Liczba spraw

1.

objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej

   317

2.

działalność gospodarcza

       7

3.

planowanie i zagospodarowanie przestrzenne

    145

4.

pomoc społeczna, świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd. ), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne

    614

5.

gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie) , przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne

    94

6.

ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach

     79

7.

prawo wodne

       9

8.

rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo

       3

9.

handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych

     17

10.

prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy

    119

11.

prawo górnicze i geologiczne

        4

12.

egzekucja administracyjna

       13

13.

inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa

      38 

 

2.2.Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,  poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa) 119 

2.3.Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste  -       236

CZĘŚĆ III

ZAŁATWIANIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH 

1.    Liczba spraw załatwionych ogółem w roku objętym informacją  -               1500 

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Liczba spraw

1.

akty wydane przez SKO jako organ II instancji ,

w tym :

akty wydane przez SKO w trybie art. 127 § 3 Kpa oraz jako organ II instancji zgodnie z art. 221 Ordynacji podatkowej

    16

- sposób rozstrzygnięcia patrz        tabela z pkt 1.1.

  767

2.

akty wydane przez SKO jako organ I instancji

- sposób rozstrzygnięcia patrz        tabela z pkt 1.2.

   382

3.

postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu,

w tym :

uznające zażalenia za uzasadnione

12

    17

4.

akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm.)

  119

5.

pozostałe

  215

 

1.1. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ II instancji :

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Liczba spraw

1.

decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op)

 375

2.

decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op)

   84

3.

decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) /

  266

4.

decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op)

   17

5.

pozostałe

 

   25

 

1.2. Szczegółowe omówienie sposobu załatwienia sprawy przez SKO jako organ I instancji :

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Liczba spraw

1.

postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art. 244 § 2 Op)

      0

2.

decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) /8

     4

3.

decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op)

     6

4.

decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op)

    193

5.

decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 158 § 1 Kpa oraz art. 248 § 3 Op )

      15

6.

decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op)

      1

7.

decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania(art. 151 Kpa oraz art. 245 Op)

      11

8

decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO  (art. 105 § 1 Kpa oraz art. 208 Op)

      0

9.

pozostałe

 

   152

 

2.    Liczba spraw administracyjnych pozostałych do załatwienia przez SKO  w roku objętym informacją/  -                                        149

 CZĘŚĆ IV

ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH

1.   Liczba spraw z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste załatwionych w roku objętym informacją ogółem  -                                                                                         170

w tym ugody -                                                                                  40

3.     Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO -                                                                                                                                     25

4.     Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO -                                                                                                                               75

   

CZĘŚĆ V

SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO 

1.  Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa) :

Liczba spraw w roku objętym informacją ogółem  -                                                          119

w tym :

1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych
do WSA w roku objętym informacją, ogółem -                                                            105

 

             wskaźnik „zaskarżalności”                                                                                       10 %

 

1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku
 objętym informacją, ogółem -                                                                                      0

 

1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Ppsa, ogółem -                                                                             13

 

1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją
do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem  -                                   1

 

1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym
 przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem/ -                                                       0

2.  Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją : 

Liczba orzeczeń WSA w roku objętym informacją ogółem  -                          105

w tym :

 

Lp.

Rodzaj rozstrzygnięcia

Liczba spraw

1.

Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd

w tym :

uwzględnienie skargi

       27

   105

2.

Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd

w tym :

uznające skargi za uzasadnione

     0

     0

   

INFORMACJE DODATKOWE I WNIOSKI

1.       Wybrane problemy z orzecznictwa Kolegium –  wg rodzaju spraw; 

W 2008 r. Kolegium w Pile zwróciło uwagę na  problemy orzecznicze w  sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych, pomocy społecznej udzielanej rolnikom z powodu suszy, zaliczek alimentacyjnych a  także udostępniania informacji o środowisku. 

W rozpatrywanych sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych wątpliwości prawne dotyczą obliczania dochodu rodziny wg definicji zawartej w art. 3 pkt 2  w związku związku  pkt 16  ustawy o świadczeniach rodzinnych:

-         jak ustalać dochód rodziny w sytuacji, gdy skład tej rodziny jest inny w dacie składania wniosku, niż był w roku poprzedzającym okres zasiłkowy , ponieważ np. wnioskująca wyszła za mąż  - czy do dochodu rodziny dodać dochód obecnego męża, jeżeli tak to jaki: - przeciętny z roku poprzedniego (nie był w składzie rodziny) - przeciętny z roku, w którym składany jest wniosek - z pierwszego pełnego miesiąca odkąd są małżeństwem ...?

-         czy do składu rodziny i do jej dochodu  wliczać dochód ojca dziecka, jeżeli ten nie prowadzi z resztą rodziny wspólnego gospodarstwa domowego i nie łoży na jej utrzymanie, a często nawet nieznane jest miejsce jego pobytu... 

-         jak ustalać dochód rodziny w przypadku, gdy w jej skład wchodzą dzieci z kilku związków, np. każde z trojga dzieci osoby wnioskującej ma innego ojca.

     -    jak ustalić dochód rodziny ubiegającej się o świadczenie rodzinne, w sytuacji gdy w poprzednim  roku kalendarzowym stanowiącym podstawę ustalenia dochodu, wnioskująca była samotnie wychowującą dziecko, a więc nie była w związku małżeńskim, w który wstąpiła w roku kalendarzowym, w którym ubiega się o świadczenie na nowy okres zasiłkowy,

     -     czy przyjąć dochody współmałżonków z roku ubiegłego, kiedy jeszcze nie byli ze sobą w związku; czy do dochodu wnioskującej z roku ubiegłego dodać
           pierwsze pełne miesięczne wynagrodzenie jej męża, po zawarciu małżeństwa, tak jak przy "uzyskaniu "dochodów oraz  problem na tle koordynacji świadczeń rodzinnych;

      -  jak powinna wyglądać sprawa wszczęcia postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji przyznającej  prawo do świadczeń rodzinnych na dzieci, jeśli
         ROPS zawiadamia, że ojciec jednego z dzieci kobiety, nie będący jej mężem,  przebywa za granicą i w sprawie  mają w stosunku do matki dzieci  zastosowanie
         przepisy o koordynacji świadczeń; podczas gdy nie jest on członkiem rodziny w rozumieniu ustawy o świadczeniach rodzinnych (ani małżonek, ani rodzic
         pozostałych dzieci, ani opiekun prawny).

            W sprawach z zakresu pomocy społecznej  udzielanej rolnikom w związku z występującą na terenie województwa wielkopolskiego  suszy wątpliwości prawne dotyczą  rozpatrywania spraw w kwestii ubiegania się zasiłek celowy w związku z suszą 2008 r., na tle braku protokołu szkodowego sporządzonego przez właściwą komisję. Istniejące orzecznictwo NSA wskazuje bowiem, iż brak protokołu nie stanowi przeszkody w pozytywnym rozstrzygnięciu sprawy na rzecz strony postępowania, jeżeli nie zawiniła jego braku, gdyż obowiązek dopełnienia formalności z tym związanych ciąży  przede wszystkim  na organie (wojewodzie); przy czym inne orzecznictwo NSA wskazuje także, iż nie należy tylko zobowiązywać organu orzekającego do przeprowadzenia dowodów określonych procedurą administracyjną, ale wskazać konkretnie, o jakie dowody chodzi. Zatem problem jaki wyłonił się z tej kwestii dotyczy dwóch zagadnień:

- czy orzecznictwo NSA wykształcone na tle wniosków suszowych 2006 roku jest nadal  aktualne w świetle obecnych przepisów, gdzie istnienie protokołu sporządzonego przez właściwą komisję, stało się jedną z trzech koniecznych  przesłanek pozytywnych nabycia prawa do świadczenia;

- jakie dowody można nakazać przeprowadzić organowi w zamian za brak wymaganego protokołu będącego warunkiem koniecznym przyznania prawa do świadczenia i czy będzie on miarodajny w świetle wymagań przepisu  § 2 Rozporządzenia o realizacji programu pomocy dla rodzin rolniczych.          

            Kolejne zagadnienie dotyczy rozbieżności w zakresie oceny skutków prawnych wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia z dnia 23 czerwca 2008 r., opublikowanego w Dzienniku Ustaw nr 119, poz. 770, w którym TK uznał z dniem 7 lipca 2008 r. przepis art. 2 pkt 5 lit. a) ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej w związku z art. 3 pkt 17a ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie, w jakim pomija prawo osób wychowywanych przez osoby pozostające w związku małżeńskim oraz osób wychowywanych przez osoby, które wspólnie wychowują co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem do zaliczki alimentacyjnej, za niezgodny z art. 18, art. 32 ust. 1 i art. 71 ust. 1 Konstytucji RP. Wątpliwości związane są z faktem rozszerzającej wykładni tego orzeczenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu. Ponadto w świetle orzeczenia TK, wątpliwości budzi obecnie interpretacja art. 8 ust. 3 pkt 2 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. 

            Wątpliwości budzi sposób rozpatrywania spraw o zatrzymanie prawa jazdy dłużników alimentacyjnych, wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Obowiązujący obecnie przepis art. 5 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów szerzej określa przesłanki wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego niż obowiązujące wcześniej przepisy art. 4 i 5  ustawy  o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. W szczególności w art. 5 ust. 2 pkt 1 wprowadzono dodatkowy wymóg zobowiązania dłużnika alimentacyjnego przez organ właściwy dłużnika do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy w przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny. Dopiero w przypadku uniemożliwienia przez dłużnika alimentacyjnego przeprowadzenia wywiadu alimentacyjnego, odmowy złożenia oświadczenia majątkowego oraz odmowy podjęcia prac, o których mowa w art. 5 ust. 2, uchylania się od nich lub odmowy zarejestrowania się jako bezrobotny, odmowy zarejestrowania się jako poszukujący pracy w przypadku braku możliwości zarejestrowania się jako bezrobotny, organ właściwy składa wniosek o ściganie za przestępstwo określone w art. 209 § 1 Kodeksu karnego oraz kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego. Zgodnie z art. 41 tej ustawy,  sprawy o zaliczki alimentacyjne, do których prawo powstało do dnia wejścia w życie ustawy, podlegają rozpatrzeniu na zasadach i w trybie określonych w przepisach dotychczasowych. Nieodniesienie się w przepisach przejściowych do spraw o zatrzymanie prawa jazdy dłużników alimentacyjnych powoduje, że w sprawach tych, wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, należy stosować przepisy obecnie obowiązującej ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Brak zobowiązania dłużnika alimentacyjnego do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy jest uchybieniem niemożliwym do uzupełnienia przez organy prowadzące postępowanie w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego, gdyż dotyczy czynności, które powinny być podjęte przez organ właściwy dłużnika (wójta, burmistrza) przed wszczęciem przez właściwego starostę postępowania dotyczącego zatrzymania prawa jazdy. Wobec tego wydaje się koniecznym umarzanie postępowań w sprawach o zatrzymanie prawa jazdy dłużników alimentacyjnych, wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

            Wątpliwości Kolegium budzi nadto interpretacja art. 153 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Niejednoznaczna jest odpowiedź na pytanie, czy przysługuje zażalenie na postanowienia, o których mowa w art. 153 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, wydane przed wejściem w życie tej ustawy.  

2.       Przyczyny zaległości w rozpatrywaniu spraw oraz  proponowane rozwiązania w tym zakresie, itp.;

        W 2008 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło 102 posiedzenia  i  rozprawy.  W roku objętym niniejszą informacją do Kolegium wpłynęło 1814 spraw.  W porównaniu do 2007 r. wpływ spraw zwiększył się o ok. 49%. Wskaźnik natężenia, tj. ilość spraw ogółem przypadających na 1000 mieszkańców kształtował się na poziomie 3,6.  Najwyższy wskaźnik należy przypisać powiatom: pilskiemu, wągrowieckiemu  i złotowskiemu.

Ilościowa analiza wskazuje, że  zachowana jest rodzajowa tendencja wpływu spraw do SKO     w Pile  z poszczególnych powiatów. Wynika z niej, iż  sprawy z zakresu  szeroko rozumianej pomocy socjalnej stanowiły  42% ogółu przyjętych  przez Kolegium  spraw. Taki trend utrzymuje się od dłuższego czasu.

W strukturze spraw socjalnych   najwyższy odsetek to  sprawy   z zakresu  świadczeń rodzinnych (62%), które  w znacznej części dotyczyły  spraw objętych koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego  wobec  obywateli Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Islandii, Lichtensteinu, Norwegii) oraz Szwecji.   

Zaznaczyć należy, że sprawy  pomocy społecznej  tematycznie nie odbiegały od zagadnień lat minionych, powróciły natomiast sprawy w zakresie udzielenia  pomocy  rolnikom z powodu suszy  panującej w Wojewódzwie Wielkopolskim  w  2008 r.

Kolejną najliczniejszą grupę tematyczną obejmującą ok. 21% (2005 r. - 304, 2006 r. -209, 2007 r. – 282, 2008 r. - 317 ),  stanowiły sprawy  w przedmiocie opłat  i podatków lokalnych.    

         W roku objętym informacją wyraźnie wzrosła liczba spraw bo o ok. 38% dotyczących zagospodarowania przestrzennego (2005 r. - 137 , 2006 r. - 105, 2007 r. -105, 2008 r. - 145 spraw) i stanowiły trzecią  co do liczebności  grupę  rodzajową spraw załatwianych przez Kolegium.             

        Także w kompleksie spraw ruchu drogowego, czwartej pod względem  ilościowym grupie tematycznej zaobserwowano, w stosunku   do roku minionego  znaczny wzrost o ok. 170%   (2005 r. – 50, 2006 r. – 102, 2007 r. – 44, 2008 r. - 119).  Dominowały sprawy z zakresu sprawdzenia kwalifikacji kierowców jak również  kontrolnych badań lekarskich  a także rejestracji pojazdów  i  zwrotu uiszczonych wcześniej  opłat za wydanie karty pojazdu.     

Pozostałe grupy tematyczne stanowiły niewielki odsetek spraw mieszczących się w przedziale od 0,3% do 6% (sprawy z zakresu prawa górniczego - opłat eksploatacyjnych, działalności gospodarczej, egzekucji administracyjnej, prawa wodnego).

            W okresie sprawozdawczym Kolegium w 15 przypadkach uznało  zażalenia na bezczynność organu w sprawach: zatrzymania prawa jazdy,  uregulowania stosunków wodnych na nieruchomości, wydania orzeczenia w sprawie rozgraniczenia nieruchomości, wydania zezwolenia na wycinkę drzew oraz ponagleń w przedmiocie wydania decyzji wymiarowych w podatku od nieruchomości.

Zaznaczyć należy,  że w bieżącym roku zarejestrowano największą liczbę spraw od 2001 r. Także liczba spraw rozpatrzonych  jest najwyższa. Na jednego członka etatowego  przypadało średnio 316 spraw.                     

Na koniec roku objętego  informacją do rozpatrzenia  pozostały 224 sprawy, w tym 149 administracyjnych oraz  75 wniosków z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.  Ze spraw, które przeszły  do załatwienia  na 2009 rok, 78% to odwołania i wnioski w sprawie  aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste  złożone  w  miesiącu grudniu 2008 r. 

W  2008 r.  Kolegium wydało ogółem 1370 rozstrzygnięć w trybie administracyjnym (2004 r. - 981, 2005r. – 1281, 2006 r. -1334, 2007 r.- 1202).    Struktura  wydanych orzeczeń nie odbiegała znacząco  od minionych okresów sprawozdawczych. Kolegium pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia  organów pierwszej instancji w około 40% (2006 r. 45%, 2007 r. 40%), co z kolei wpłynęło na wzrost  wskaźnika decyzji negatywnie oceniających rozstrzygnięcia organów  pierwszej instancji, który   w omawianym okresie ukształtował się na poziomie   60%, w tym:

-   9 %  to decyzje zmieniające decyzje organu pierwszej instancji i orzekające co do istoty lub umarzające postępowanie (2004 r. - 14%, 2005 r. - 14%, 2007 r. – 9%)

- 22% to decyzje odmawiające lub stwierdzające nieważność decyzji organu pierwszej instancji  (2004 r. - 5%, 2005 r. - 5%, 2006 r. - 6%), 2007 r. 19%),

-  29%  to rozstrzygnięcia  kasacyjne (2004 r.- 31%, 2005 r. - 33%,. 2006 r. - 40%, 2007 r. -32%).  Na wysoki poziom rozponanych spraw wpływ miała liczba rozstrzygnięć (najwyższa od 2001 r.)  wydanych przez Kolegium w sprawch aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste (170 ).

            Z analizy  załatwionych spraw wynika, że mimo przyjęcia znacznie większej liczby spraw  do załatwienia w ok. 48% w porównaniu do 2007 r.  Kolegium nie posiada znaczących zaległości. Jak wskazano wyżej,  78% ogółu spraw  pozostałych do  rozpoznania  w 2009 r., to bieżący wpływ grudniowy. Pozostały odsetek stanowią sprawy rozpatrywane w trybach nadzwyczajnych. 

Dodać trzeba, że w 2008 r. Kolegium  pracowało w ograniczonym składzie spowodowanym min. chorobą etatowego członka  oraz   rozwiązaniem  stosunku pracy  za porozumieniem stron   w związku   z   odwołaniem ze stanowiska.

3.       Informację nt. skarg kasacyjnych – liczba uwzględnionych skarg złożonych przez Kolegium itd.;

W okresie objętym niniejszą  informacją Kolegium w Pile złożyło jedną skargę kasacyjną w sprawie wysokości zaliczki alimentacyjnej. Skarga kasacyjna  złożona  w 2008 r. dotyczyła rozbieżnych stanowisk Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu  i Kolegium  w kwestii ustalenia wysokości zaliczki alimentacyjnej gdy dochód  przekracza  50%  kwoty, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych  oraz zaliczce alimentacyjnej - 583,00 zł. Sąd przyjął, że zaliczka przysługuje w podwyższonej wysokości pod warunkiem, że przekroczenie dochodu jest równe lub niższe od kwoty najniższego zasiłku rodzinnego  przysługującego w okresie, na który ustalona jest zaliczka i prawo do niej przysługiwało w poprzednim okresie. Zdaniem Kolegium wyrażonym w skardze kasacyjnej przepis o świadczeniach rodzinnych (art. 5 ust.3 ustawy  o świadczeniach rodzinnych) nie powinien mieć zastosowania do sytuacji przyznawania prawa do świadczeń - zaliczki alimentacyjnej- w wysokości podwyższonej  określonej w art. 8 ust. 2 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych  oraz zaliczce alimentacyjnej, a więc  stanowiącej wyjątek od reguły zawartej w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Stanowisko Kolegium podzielił Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uchylając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu i orzekając o oddaleniu skargi twierdząc, iż niewłaściwe zastosowanie art. 5 ust. 3 ustawy                     o świadczeniach rodzinnych doprowadziło do błędnej wykładni art. 8 ust. 2 ustawy o zaliczce alimentacyjne.

W tym czasie Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznał 8 skarg kasacyjnych Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile.  W 6 przypadkach skargi kasacyjne Kolegium, w tym jedna z 2008 r. opisana wyżej, zostały uznane  i to w sprawach o  nadpłatę w podatku od nieruchomości, świadczeń rodzinnych,  rozgraniczenia nieruchomości, skierowania na kontrolne badania lekarskie kierowcy. Natomiast dwa zaskarżenia kasacyjne SKO w Pile oddalono - w przedmiocie zarzutów  w sprawie prowadzenia egzekucji należności pieniężnych Spółki  Polskie Koleje Państwowe S.A. i  konieczności określenia właściwości miejscowej organu egzekucyjnego oraz w sprawie właściwego ustalenia opłaty rocznej z tytułu wzrostu wartości zbywanej  nieruchomości.  

4.       Kontrole przeprowadzane w Kolegium przez MSWiA, Kancelarię Premiera, NIK  i inne uprawnione organy (np. ZUS) – wyniki, wystąpienia pokontrolne i ich wykonanie;

      W 2008 r. w tut. Kolegium w dniu 19 listopada 2008 r.  przeprowadzona została kontrola przez Archiwum Państwowe w Poznaniu.  W wyniku przeprowadzonej kontroli zalecono Kolegium  przystąpienie do  brakowania  dokumentacji niearchiwalnej, której okres przechowywania już minął i która utraciła praktyczną przydatność do pracy Kolegium. Prezes Kolegium zaleciła podjęcie odpowiednich czynności , które są  sukcesywnie realizowane.  W związku z przenoszeniem siedziby, wynikającymi stąd   zmianami organizacyjnymi  Kolegium wniosło o przesunięcie terminu realizacji zaleceń pokontrolnych.

5.       Omówienie wydanych przez prezesa SKO  postanowień sygnalizacyjnych; Samorządowe Kolegium w Pile w 2008 r. nie dopatrzyło się na tyle istotnych uchybień by wszcząć procedurę sygnalizacyjną wobec organów pierwszej instancji.

6.       Działalność pozaorzecznicza Kolegium;

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile nie prowadzi szkoleń dla organów pierwszej instancji.

            Natomiast z  zadowoleniem pracownicy Kolegium przyjęli  możliwość uczestniczenia w  szkoleniach.   W 2008 r. w związku z dodatkowymi środkami budżetowymi na szkolenia wydatkowano kwotę 11,8 tys. zł. W związku z tym   w  szkoleniach mogli uczestniczyć nie tylko orzecznicy ale również pracownicy biura.

7.       Wskazanie nowych zadań;

             Nowe zadania Kolegium w zakresie orzekania  wiążą się z wprowadzeniem nowych ustaw. Dla pracowników biura kolejne zadania  przekładają się na   dodatkowe czynności techniczne. Poza dotychczasowymi czynnościami związanymi z bieżącą obsługą  biura, sekretariatu i kancelarii prowadzenia rejestrów oraz działaniem zakładowego archiwum dodatkowe czynności dla pracowników biura  wynikają z wprowadzenia sprawozdawczości w tym elektronicznej, obsługi elektronicznych nośników składania podań,  elektronicznej skrzynki podawczej, uszczegółowienia programu obsługi budżetu państwa TREZOR z dodatkową obsługą modułów planowania, obsługi dysponentów i sprawozdawczości. Równoległego opracowywania z budżetem tradycyjnym budżetu zadaniowego. Zagadnienie to budzi nadal szereg wątpliwości. W opracowywaniu nierealnych założeń,  trudno przypisać wyznaczonemu zadaniu, które nie jest zależne wyłącznie od Kolegium  kwoty środków przeznaczonych jego realizację, a tym bardziej ustalić wskaźniki wykonania danego zadania. Trudno bowiem oceniać rezultaty, na które nie ma się wpływu.

8.       Wykonanie budżetu, zatrudnienie, płace i kwalifikacje osób zatrudnionych;

           Budżet Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile ustalony ustawą budżetową na 2008 r. wynosił 1137 tys. zł,  a po zmianach kształtował się na poziomie 1222 tys. zł i został zrealizowany w 100%.  Zwiększenie budżetu Kolegium związane było przede wszystkim ze wzrostem wydatków  przeznaczonych na wypłatę nagród jubileuszowych oraz  odprawę emerytalną i koszty postępowania sądowego, a  tylko  kwota  13 tys. zł  dotyczyła działalności bieżącej Kolegium ( wydatki na szkolenia, podpis elektroniczny oraz wynagrodzenia dla pozaetatowych członków).

 W 2008 r. zarówno płace  pracowników  objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń (etatowych członków) jak i pracowników biura nadal podlegały podwyższeniu o średnioroczny wskaźnik wynagrodzeń, tj. o 2% w stosunku  do 2007 roku. 


wstecz