Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile

Publikacje SKO: Sprawozdanie z działalnosci Kolegium za 2006 r.

Załącznik do uchwały Nr 1 /2007
ZOSKO w Pile z dnia 16 marca 2007 r.

 

 

Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile

za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2006 roku

 

 

CZĘŚĆ I

1. Zagadnienia ogólne

 

Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile  (dalej : SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako – Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z p.zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i   złotowski  wraz z gminami objętymi tym obszarem.

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.

2. Obsada kadrowa Kolegium

A. Kolegium składa się z 13 członków : 6 etatowych i 7 pozaetatowych.

Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze : 6

wyższe administracyjne : 0

 

W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego : 5
 - referendarza : 1

Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze :

6

wyższe administracyjne : 0

wyższe inne : 1

ekonomiczne

 

 

 

W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego: 4
 - referendarza: 2

B. Wśród członków Kolegium są osoby posiadające uprawnienia radcy prawnego                w liczbie 11.

C. Biuro Kolegium składa się z 5 osób.

3. Lokal i wyposażenie Kolegium 

Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile mieści się w Pile, przy Al. Niepodległości 33/35, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dobry.  Kolegium posiada lokalną sieć komputerową z dostępem do usług internetowych.  W ramach posiadanych środków wymieniana jest zużyta baza sprzętowa w związku z koniecznością dostosowania jej do nowych systemów informatycznych oraz koniecznością  instalowania nowych   oprogramowań.          

CZĘŚĆ II

1. Statystyka spraw

 

A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją   - 1708           

w tym spraw :

-       1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją /[i]-     120

-       2) wpływ spraw w roku objętym informacją. -                                           1588

-       3) w tym odwołania od decyzji Marszałka województwa -                                 -

 

B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :

1.   Liczba spraw administracyjnych -                                                                                 1287

Lp.

Określenie rodzaju sprawy      patrz załącznik do Informacji

Ilość spraw

1.

objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej

  209

2.

działalność gospodarcza

      1

3.

planowanie i zagospodarowanie przestrzenne

  105

4.

pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, stypendia, dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne

  677

5.

gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie), przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne

     57

6.

ochrona środowiska, przyrody, zwierząt, odpady, czystość i porządek

     49

7.

prawo wodne

       7

8.

rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo

      10

9.

handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych

      13

10.

prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy

    102

11.

prawo górnicze i geologiczne

      -

12.

egzekucja administracyjna

        5

13.

inne, pozostałe

      52

2.   Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste -                  101 

3.   Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Popsa) -                                                                 102
 

4.   Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa. -                             98

2. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium

A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją/[ii] -                  1334

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Ilość spraw

1.

akty wydane przez kolegium jako organ II instancji /[iii]

- sposób rozstrzygnięcia patrz        pkt C ppkt 1

    891

2.

akty wydane przez kolegium jako organ I instancji /[iv]

- sposób rozstrzygnięcia patrz        pkt C ppkt 2

    158

3.

postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :

uznające zażalenia za uzasadnione

   8

       21

4.

inne postanowienia /[v]

     213

5.

sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w formie decyzji lub postanowień (np. art. 64 § 2 Kpa) oraz skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa

      51

 

B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku/[vi] -                            162

C. Sposób rozstrzygnięcia: 

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Ilość spraw

1.

decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) /[vii]

   380

decyzje zmieniające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) /7

     75

 

decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) /7

    342

umorzenie postępowania odwoławczego( art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) /7

      32

inne ( np. art. 97 § 1 i art. 98 Kpa oraz art. 134 Kpa)

      62

2.

Odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) /8

        0

odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op) /[viii]

       10

decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8

        0

decyzje wydane po wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji tj. odmowa stwierdzenia nieważności decyzji, decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) /8

      54

inne ( np. postanowienia wydane na mocy art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa )

     145

3. Orzeczenia w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste,

A. Liczba orzeczeń ogółem -                                                                                    106

Lp.

Sposób załatwienia wniosków

Ilość spraw

1.

oddalenie wniosku

        5

2.

ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w innej wysokości i ustalenie opłaty

      93

3.

Ugoda

        5

4.

stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku

        -

5.

umorzenie postępowania

        1

6.

stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia

        -

7.

Inne

        2

B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium -                                           6

C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium/[ix] -                               4

CZĘŚĆ III

1. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją
do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu,
ogółem -                96

·          wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu -                                                        9%

2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ogółem -                                                                                0

3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Popsa,
ogółem -                                                        8

4. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Poznaniu,
ogółem /[x]  -                                                      165

w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat /[xi] :

·          2001r. –       0

·          2002r. –       1

·          2003r. –     15

·          2004r. –     52

·          2005r. –     66

·          2006r. -      31 

A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na orzeczenia Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

     29

2.

oddalenie skargi

     85

3.

uchylenie decyzji lub postanowienia

     34

4.

stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia

       4

5.

stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia

       0

6.

umorzenie postępowania

      13

B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

        0

2.

oddalenie skargi

        0

3.

zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu

        0

4.

umorzenie postępowania

        0

·          wskaźnik uchylonych orzeczeń SKO przez WSA w stosunku do wszystkich spraw rozpatrzonych przez WSA w danym roku /[xii]                                                                                               23%

5. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem  -         6

·          wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć przez sąd w roku objętym informacją -                                        4%

6. Liczba skarg kasacyjnych rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny  Sąd Administracyjny w Warszawie, ogółem /10  -                                                                        2

w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat /11 :

·          2004 r. –    0

·          2005 r. –    2

·          2006 r. -     0

 

A. Rozstrzygnięcia NSA dotyczące skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi – art. 180 Popsa

        0

2.

oddalenie skargi – art. 184 Popsa

        1

3.

uchylenie orzeczenia i przekazanie do ponownego rozpoznania sądowi I instancji – art. 185 § 1 Popsa

        1

4.

uchylenie orzeczenia I instancji i orzeczenie przez sąd II instancji – art. 188 Popsa

        0

5.

uchylenie orzeczenia sądu I instancji i odrzucenie skargi – art.189 Popsa

        0

6.

uchylenie orzeczenia sądu I instancji i umorzenie postępowania – art.189 Popsa

        0

 

CZĘŚĆ IV

Informacje dodatkowe

         W 2006 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło 91 posiedzeń i rozpraw. W roku objętym niniejszą informacją do Kolegium wpłynęło 1588 spraw. W porównaniu do 2005 r. nastąpił spadek do ogółu spraw o ok. 9%, przy czym poziom spraw rozpatrywanych w trybie odwoławczym i nadzwyczajnym wzrósł o 2%.  Wskaźnik natężenia, tj. ilość spraw ogółem przypadających na 1000 mieszkańców kształtował się na poziomie 3,4. Najwyższy wskaźnik należy przypisać powiatom: pilskiemu, złotowskiemu  i  czarnkowsko-trzcianeckiemu.

Z 6 powiatów objętych właściwością miejscową  Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile  najwięcej spraw  podlegających rozstrzygnięciu instancyjnemu zaewidencjonowano kolejno z powiatów: pilskiego ( 2003-319, 2004 r. - 277, 2005 r. – 361, 2006 r. - 408 ), złotowskiego   (2003r. – 156, 2004 r.- 213, 2005 r. – 210, 2006 r. - 261), czarnkowsko - trzcianeckiego (2003 r. – 253, 2004 r. 196, 2005 r.- 266, 2006 r. - 239), wągrowieckiego (2003r.- 144, 2004 r.- 146, 2005 r. – 157, 2006 r. - 209), obornickiego   (2003 r. – 150, 2004 r.-151, 2005 r. -231, 2006 r. 185)  i chodzieskiego ( 2003r.- 98,                     2004 r.- 83, 2005 r.- 130, 2006 r. -  86).  

Z analizy ilościowej  wynika, że  sprawy z zakresu pomocy socjalnej ( do których zaliczyć należy pomoc społeczną,  świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne, dodatki mieszkaniowe i stypendia)  znacząco dominują w strukturze spraw rozpatrywanych w trybie  instancyjnym  i  stanowią niezmieniony  w stosunku do minionego roku  odsetek, tj.  48% przyjętych spraw. Taki stan rzeczy wiąże się  ze specyfiką obsługiwanego  regionu charakteryzującego się niskim uprzemysłowieniem, niedostatecznym rozwojem usług, szczególnie turystycznych, do których jak się wydaje krajobrazowo  region jest przygotowany.  Na  problemy społeczne oraz socjalne ma niewątpliwie wpływ  podłoże ekonomiczne obsługiwanego rejonu.

W strukturze spraw socjalnych   tendencję wzrostową  w stosunku do ubiegłego roku zaobserwowano w sprawach  z zakresu pomocy społecznej o 80%. Z  305 zarejestrowanych spraw w tej grupie tematycznej  ok.  36% stanowiły odwołania od odmownych decyzji w przedmiocie pomocy dla rolników, których uprawy  dotknięte suszą  w okresie letnim uległy znacznemu zniszczeniu.   Zjawisko to związane jest ze wspomnianym wcześniej falowym nawarstwianiem się niezadowowolenia rolników co do   zasad i trybu przyznawania zasiłków suszowych. Do zgłaszanych zarzutów  wielokrotnie przychylało się Kolegium dostrzegając w przepisach  brak precyzji, co skutkowało uchybieniami w procedurze ich stosowania. Zasadnicze problemy orzecznicze wynikały przede wszystkim z faktu opierania przez organy pierwszej instancji  materiału dowodowego wyłącznie na protokołach oszacowania strat sporządzanych przez komisję powołaną przez wojewodę dla innych celów, podczas gdy przepisy o pomocy socjalnej z powodu suszy  w   m-cu czerwcu i lipcu weszły w życie w dniu 1 września 2006 r. Zawężenie postępowania dowodowego wielokrotnie pozbawiało rolników pomocy. Ponadto w przepisach nie zostały doprecyzowane zakresy pojęciowe. Przykładowo można choćby wskazać na brak definicji pojęcia „osoby ubezpieczonej”  czy  „ użytków zielonych ” w związku z uprawami zielonymi na gruntach ujętych w ewidencji jako „orne”.     

Drugą znaczącą grupę, w grupie spraw socjalnych, stanowiły sprawy z zakresu świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych ( 2005r. -332, 2006 r. - 283).  Przepisy ustawy  o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej, ich częsta nowelizacja  budziły i nadal budzą problemy interpretacyjne. Chociażby kwestia   ustawowej definicji „osoby samotnie wychowującej”-  na podstawie jej stosowania w tym samym stanie faktycznym  osoby uprawnione w poprzednim okresie zasiłkowym  do zasiłków rodzinnych i świadczeń pochodnych w następnym są ich pozbawiane. Powyższą definicją ograniczone zostało między innymi  również uprawnienie do zaliczki alimentacyjnej. Zagadnienia  interpretacyjne należy nadto odnieść  do ustawowego określenia dochodu utraconego i uzyskanego enumeratywnie wymienionych w ustawie, pomijające inne okoliczności, np. uzyskania lub utraty świadczenia przedemerytalnego, zasiłku chorobowego. Kolejna wątpliwość dotyczyła sposobu wyliczania dochodu uzyskanego lub utraconego zdefiniowanego w ustawie w odniesieniu do przepisów wykonawczych. Ważnym zagadnieniem okazało się   liczenie okresu na jaki przyznany jest dodatek do zasiłku z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego od terminu przyznania świadczenia czy daty urodzenia dziecka. Problemy interpretacyjne  odnosiły się  również do świadczeń rodzinnych dla dzieci kończących 18 rok życia w trakcie okresu zasiłkowego z pominięciem  przedłużenia uprawnień do 21 roku dla osób kontynuujących naukę. 

Ustalenia stanowiska Kolegium wymagała również kwestia zmiany w 2006 r.  przepisów  w zakresie kontynuacji świadczeń zależnych od niepełnosprawności dzieci.  W nowym stanie prawnym obowiązującym od stycznia 2006 r.,  osoba zainteresowana , która po wygaśnięciu dotychczasowego orzeczenia uzyskała nowe (często w wydłużonym postępowaniu sądowym) i nie dopełniła obowiązku  złożenia wniosku pozbawiona była   świadczeń pielęgnacyjnych  na zasadzie kontynuacji. Jej sytuacja prawna uległa pogorszeniu.

Wątpliwości prawne Kolegium  z powodów opisanych  wyżej w tej grupie spraw były   bardzo częste.

W kompleksie spraw socjalnych niewielki odsetek - ok.7% , stanowiły dodatki mieszkaniowe (49 spraw)  oraz – ok. 6% stypendia socjalne (40 spraw).

Kolejną najliczniejszą grupę tematyczną, z wyraźną  tendencją malejącą (2005 r. - 304, 2006 r. -209 ),  stanowiły sprawy  w przedmiocie opłat i podatków lokalnych. W sprawach podatkowych dominowały na ogół   problemy, którymi zajmowano się w latach minionych,  w szczególności wysokość stawek podatkowych dla  opodatkowania powierzchni według danych ewidencyjnych lub w związku ze zmianami kategorii gruntów. Ważnym zagadnieniem były również decyzje określające   zaległości podatkowe  dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a  także interpretacja przepisów w kwestii  klasyfikowania  budynków zajętych na zakwaterowanie żołnierzy  jako kategorii budynków mieszkalnych lub pozostałych budynków. W sprawach związanych z  umorzeniem zaległości podatkowej dominowały subiektywne odczucia podatnika nad  powszechnie aprobowaną hierarchią.

W omawianym okresie wyraźnie wzrosła liczba  spraw z zakresu ochrony środowiska w związku  z prawnym obowiązkiem wydawania  decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko (np. budowa stacji bazowych telefonii cyfrowych) - negatywnych lub pozytywnych w zależności od zgodności  przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla  terenu objętego inwestycją.

Znaczący wpływ, dwukrotnie wyższy od minionego roku zaobserwowano w kompleksie spraw ruchu drogowego ( 2005 r. – 50, 2006 r. – 102) . Zastrzeżenia prawne  Kolegium  w tej grupie dotyczyły  interpretacji przepisów art. 122 ust. 1 pkt 3 i 4. ustawy  prawo o ruchu drogowym oraz stosowania przez organy  zamiennie trybów w nich  określonych, tzn. w sprawie kierowania na kontrolne badania lekarskie przez organy kontroli ruchu drogowego – komendanta powiatowego policji (art. 122 ust. 1 pkt 3 ustawy), lub  na  podstawie decyzji starosty w trybie  art. 122 ust 1 pkt 4 ustawy na podstawie wniosków i informacji podlegających ocenie organu kierującego. Ustalenia  przesłanek kierowania na kontrolne badania bezpośrednio przez organ kontroli ruchu drogowego, bądź po właściwie przeprowadzonym przez  starostę  postępowaniu wyjaśniającym, które winno  potwierdzić  wątpliwości  o istnieniu przeciwwskazań do kierowania pojazdami.  

Sprawy z zakresu zagospodarowania przestrzennego  (2005 r. 137 spraw, 2006 r. 105 spraw) to czwarta co do liczebności  grupa w  strukturze rodzajowej Kolegium - 8%.  

Podobnie jak w latach ubiegłych w większości  sprawy dotyczyły ustalenia warunków zabudowy w sytuacji braku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Zastrzeżenia budziły  kwestie prawidłowego przeprowadzenia obowiązkowych analiz i uzgodnień, jak również legitymacji procesowej stron. W mniejszym stopniu, aczkolwiek  o znacznym stopniu złożoności, wystąpiły sprawy  z zakresu   jednorazowych opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, tzw. opłat planistycznych.

Pozostałe grupy tematyczne stanowiły niewielki odsetek spraw mieszczących się w przedziale od 0,4% do 4% (sprawy z zakresu egzekucji administracyjnej, prawa wodnego, gospodarki nieruchomościami i inne ).

W omawianym roku  wpłynęło 101 (2005 r. – 56) wniosków w sprawie aktualizacji  rocznych opłat  za użytkowanie wieczyste. Gro wniosków złożono  od wypowiedzeń  Dyrektora Wojskowej Agencji Mieszkaniowej  Oddziału Regionalnego w Bydgoszczy  oraz Starosty  Pilskiego. W tej grupie spraw wątpliwości Kolegium dotyczyły niewłaściwie sporządzonych operatów szacunkowych będących podstawą wyliczenia wartości działek położonych w Pile, co w konsekwencji  wpłynęło na wynik  orzeczeń  Kolegium (  lit C pkt 3 ppkt 2),  uznających  wnioski użytkowników wieczystych. W 2006 r. wniesiono 6 sprzeciwów  od orzeczeń Kolegium.

             W okresie sprawozdawczym Kolegium w 8 przypadkach pozytywnie rozpoznało zażalenia na bezczynność organu w sprawach z zakresu ruchu drogowego, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami i pomocy społecznej.

Na koniec roku objętego niniejszą informacją do rozpatrzenia  pozostały 162 sprawy administracyjne, w tym 161 z 2006 r.,  1 z roku 2005 oraz  4 wnioski z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste gruntów (wzrost o ok. 38% w porównaniu do 2005 r. – 120 spraw, 2006 r. – 166). Wśród spraw pozostałych  do załatwienia na 2007 r. znaczący odsetek stanowią  odwołania   od decyzji odmawiających  pomocy gospodarstwom rolnym  z powodu  suszy. Pozostałe   to sprawy wszczęte i niezakończone  w trybie nadzwyczajnym,  np. z powodu ustalania stron postępowania (następców prawnych), jak również  sprawy o wysokim stopniu złożoności, bądź w związku z oczekiwaniem na akta sprawy wykorzystywane w odrębnych postępowaniach. 

W  2006 r.  Kolegium wydało ogółem 1334 rozstrzygnięcia w trybie administarcyjnym, czyli o ok. 4% więcej od minionego roku (2004 r.- 981, 2005r. – 1281). Struktura orzeczeń nie odbiega znacząco  od minionych okresów sprawozdawczych.

Kolegium pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia  organów pierwszej instancji w około 45%, natomiast odsetek decyzji negatywnie oceniających rozstrzygnięcia organów  pierwszej instancji  w omawianym okresie kształtował się na poziomie   55%, w tym:

- 9 %  to decyzje zmieniające decyzje organu pierwszej instancji i orzekające co do istoty lub umarzające postępowanie (2004 r. - 14%, 2005 r. - 14%)

- 6% to decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu pierwszej instancji (2004 r. - 5%, 2005 r. - 5%),

- 40%  to rozstrzygnięcia  kasacyjne (2004 r.- 31%, 2005 r. -33%).

Jak opisano wyżej, w strukturze rozstrzygnięć SKO znaczącą liczbę – 342 - stanowiły orzeczenia kasacyjne i to w każdej grupie tematycznej.  Uchybienia organów pierwszej instancji w znakomitej większości dotyczyły braku przeprowadzenia wyczerpującego postępowania dowodowego, naruszenia podstawowych zasad postępowania administracyjnego, a także niedostatecznego wyjaśnienia wszystkich okoliczności rozpoznawanej sprawy  (szczególnie tych opartych na uznaniu administracyjnym). Nie bez znaczenia pozostawała kwestia właściwego uzasadnienia  faktycznego  i prawnego decyzji.

Do  Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w 2006 r. zaskarżono 96 orzeczeń Kolegium, o ok. 6% mniej od  2005 r. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu  w okresie objętym informacją rozpoznał 165  skarg (z lat 2003, 2004, 2005 i 2006 r.).  WSA rozpoznając skargi na decyzje Kolegium uwzględnił  je w 23 %. Jako podstawę uchylenia decyzji wyłącznie Kolegium, Kolegium i organów pierwszej instancji  wskazywano na niedostateczne wyjaśnienie spraw rozpoznawanych zarówno w ramach uznania administracyjnego jak i z mocy prawa. W 4 przypadkach stwierdzono nieważność decyzji Kolegium.

W okresie objętym niniejszą informacją Kolegium złożyło do Naczelnego Sądu Administracyjnego łącznie 6 skarg kasacyjnych – 1 w przedmiocie  świadczeń  rodzinnych, 2 z zakresu pomocy społecznej, 2 w sprawach podatkowych oraz 1 w przedmiocie skierowania kierowcy na kontrolne badania lekarskie.

W 2006 r. Naczelny Sąd Administracyjny uznał 1 skargę kasacyjną SKO, jedną oddalił.

Ze względu na ograniczone środki   finansowe Kolegium nie prowadziło dla organów pierwszej instancji pozaorzeczniczych form szkolenia.

           Dominującą formą doskonalenia orzeczników  i pracowników tut. Kolegium w 2006 r. było samokształcenie. W szkoleniach  organizowanych przez KRSKO uczestniczono w ograniczonym składzie z powodu braku środków finansowych.



[i]  -  dot. spraw, które wpłynęły do SKO w roku poprzedzającym okres objęty informacją, ale nie były rozpatrywane przez SKO w roku wpłynięcia, tylko w roku objętym informacją;

[ii]  -  dot. spraw, które zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku poprzedzającym okres objęty informacją (a nie były rozpatrywane przez SKO w roku wpłynięcia) oraz te, które wpłynęły w roku objętym informacją oraz były w nim rozpatrzone;

[iii] - decyzje (postanowienia) kończące postępowanie odwoławcze (zażaleniowe) prowadzone przed SKO jako organem II instancji (w tym art. 134 Kpa) oraz inne wydane w tym postępowaniu np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;

[iv] - decyzje (postanowienia) wydane przez SKO jako organ I instancji np. w postępowaniu dot. stwierdzenia nieważności (art. 156 § 1 Kpa oraz art. 247 § 3 Op) lub wznowienia postępowania (art. 145 § 1 Kpa oraz art. 240 § 1 Op), postanowienia wydane w trybie art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa, art. 169 § 4 Op, decyzja zmieniająca albo uchylająca postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 Op oraz inne wydane w tych postępowaniach np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;

[v]  - np. postanowienia dot. sporów kompetencyjnych (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa), wyznaczenia organu wskutek wyłączenia (art.25-27 Kpa oraz art.130 i 132 Op), dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu (art.31§ 2 Kpa), odmowy przywrócenia terminu (art. 59 § 1 i 2 Kpa), odmowy udostępnienia akt ( art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Op), wniosku o wyjaśnienie, uzupełnienie oraz sprostowanie (art.113 Kpa oraz art.213 i 215 Op), wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji (art.224 § 3 pkt 2 Op), opłat i kosztów postępowania (dział IX Kpa);

[vi]  -  dot. spraw, które nie zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku objętym informacją;

[vii]  -  dot. również postanowień zgodnie z art. 144 Kpa

[viii]  -  dot. również postanowień zgodnie z art. 126 Kpa

[ix] -  dot. spraw, które nie zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku objętym informacją;

[x] - w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez sąd w roku objętym informacją, bez względu na to, kiedy skarga została przesłana do sądu;

[xi]  -  chodzi o rok, w którym skarga została przesłana do sądu;

[xii]  - podany procentowo stosunek spraw, w których zostało przez WSA prawomocnymi orzeczeniami uchylone rozstrzygnięcie SKO lub stwierdzona nieważność (niezgodność z prawem) orzeczenia SKO do wszystkich skarg rozpatrzonych przez WSA i przez niego rozpatrywanych w roku objętym informacją, z uwzględnieniem weryfikacji wyroków WSA przez NSA w Warszawie po rozpatrzeniu skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA.    

Załącznik do Informacji  o działalności Samorządowego Kolegium Odwoławczego w XXXXXXX za rok 200X - przepisy odpowiadające rodzajowi spraw :

Ad. 1 :

·        ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych1) (Dz.U. z 2002r. Nr 9 poz.84 z p.zm.)

·        ustawa z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993r. Nr 94, poz.431 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.U. z 2005r. Nr45, poz.435 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004r. Nr 253, poz.2532 z p.zm.),

Ad. 2 :

·        ustawa z dnia 19 listopada 1999r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz.1178 z p.zm.)

·        ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz.1807)

·        ustawa z dnia 2 lipca 2004r. – przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz.1808)

Ad. 3 :

·        ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz.717 z p.zm.)

·        ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999r. Nr 15, poz. 139 z p.zm.)

Ad. 4 :

·        ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz.593 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz.2255 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 22 kwietnia 2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz.732),

·        ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572)

·        ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz.734 z p.zm.)

·        ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz.2135 z p.zm.)

·        ustawa z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. Nr 122, poz.1143 z p.zm.)

Ad. 5 :

·        ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004r. Nr 261, poz.2603 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (Dz.U. Nr 175, poz.1459),

·        ustawa z dnia 17 maja 1989r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2000r. Nr 100, poz.1086 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz.872 z p.zm.) – art.73,

·        ustawa z dnia 20 grudnia 1990r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 1993r. Nr 71, poz.324) – art.118,

·        ustawa z dnia 24 lutego 1989r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz.U. Nr 10, poz.53) – art. 6,

·        ustawa z dnia 27 października 1977 r. o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin (Dz. U. Nr 32, poz. 140),

·        ustawa z dnia 29 maja 1974r. o przekazywaniu gospodarstw rolnych na własność Skarbu Państwa za rentę i spłaty pieniężne (Dz.U. Nr 21, poz.118),

·        rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1961r. w sprawie opuszczonych gospodarstw rolnych (DZ.U. Nr 39, poz.198),

·        dekret z dnia 18 kwietnia 1955r. o uwłaszczeniach i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym (Dz.U. z 1961r. Nr 32, poz.161)

Ad. 6 :

·        ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz.627 z p.zm.)

·        ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. Nr 92, poz.880),

·        ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (Dz.U. z 2003r.Nr 106, poz.1002)

·        ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz.628 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz.622 z p.zm.)

Ad. 7 :

·        ustawa z dnia 18 lipca 2001r. - Prawo wodne (Dz.U. Nr 115, poz.1229 z p.zm.)

Ad. 8 :

·        ustawa z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.U. z 2005r. Nr45, poz.435 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz. 2273z p.zm.)

·        ustawa z dnia 18 kwietnia 1985r. o rybactwie śródlądowym (Dz.U. z 1999r. Nr 66, poz.750 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2004r. Nr 121, poz.1266)

·        ustawa z dnia 13 października 1995r. - Prawo łowieckie (Dz.U. z 2005r. Nr 127, poz.1066 z p.zm.)

Ad. 9 :

·        ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz.1231 z p.zm.)

Ad. 10 :

·        ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym(Dz.U. z 2005r. Nr 108, poz.908)

·        ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2004r. Nr 204, poz.2086 z p.zm.),

·        ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2004r. Nr 204, poz.2088 z p.zm.)

Ad. 11 :

·        ustawa z dnia  4 lutego 1994r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. Nr 27, poz.96 z p.zm.)

Ad. 12 :

·        ustawa z dnia 17 czerwca 1966r. - Postępowanie egzekucyjne w administracji (Dz.U. z 2002r. Nr 110, poz.968 z p.zm.)

Ad. 13 :

·        ustawa z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz.1198 z p.zm.)

·        ustawa z dnia 22 sierpnia 1997r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2005r. Nr 108, poz.909),

·        ustawa z dnia 10 marca 2006r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. Nr 52, poz.379),

·        np. nie ujęte powyżej inne ustawy określone w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (Dz.U. Nr 175, poz.1462) np. o fundacjach itd.

 


wstecz