Załącznik do uchwały Nr 1 /2007
ZOSKO w Pile z dnia 16 marca 2007 r.
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2006 roku
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile (dalej : SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako – Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z p.zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty : chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i złotowski wraz z gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
2. Obsada kadrowa Kolegium
A. Kolegium składa się z 13 członków : 6 etatowych i 7 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie : | ||||||
wyższe prawnicze : 6 |
wyższe administracyjne : 0 |
| ||||
W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : | ||||||
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | ||||||
wyższe prawnicze : 6 |
wyższe administracyjne : 0 |
wyższe inne : 1
| ||||
W tym liczba osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : |
B. Wśród członków Kolegium są osoby posiadające uprawnienia radcy prawnego w liczbie 11.
C. Biuro Kolegium składa się z 5 osób.
3. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile mieści się w Pile, przy Al. Niepodległości 33/35, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ( komputery ) ocenić należy jako dobry. Kolegium posiada lokalną sieć komputerową z dostępem do usług internetowych. W ramach posiadanych środków wymieniana jest zużyta baza sprzętowa w związku z koniecznością dostosowania jej do nowych systemów informatycznych oraz koniecznością instalowania nowych oprogramowań.
A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 1708
w tym spraw :
- 1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją /[i]- 120
- 2) wpływ spraw w roku objętym informacją. - 1588
- 3) w tym odwołania od decyzji Marszałka województwa - -
B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
1. Liczba spraw administracyjnych - 1287
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji |
Ilość spraw |
1. |
objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej |
209 |
2. |
działalność gospodarcza |
1 |
3. |
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne |
105 |
4. |
pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna, stypendia, dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne |
677 |
5. |
gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie), przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne |
57 |
6. |
ochrona środowiska, przyrody, zwierząt, odpady, czystość i porządek |
49 |
7. |
prawo wodne |
7 |
8. |
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo |
10 |
9. |
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych |
13 |
10. |
prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy |
102 |
11. |
prawo górnicze i geologiczne |
- |
12. |
egzekucja administracyjna |
5 |
13. |
inne, pozostałe |
52 |
2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 101
3. Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Popsa) - 102
4. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa. - 98
A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją/[ii] - 1334
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Ilość spraw | ||
1. |
akty wydane przez kolegium jako organ II instancji /[iii] - sposób rozstrzygnięcia patrz → pkt C ppkt 1 |
891 | ||
2. |
akty wydane przez kolegium jako organ I instancji /[iv] - sposób rozstrzygnięcia patrz → pkt C ppkt 2 |
158 | ||
3. |
postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
21 | ||
4. |
inne postanowienia /[v] |
213 | ||
5. |
sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w formie decyzji lub postanowień (np. art. 64 § 2 Kpa) oraz skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa |
51 |
B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku/[vi] - 162
C. Sposób rozstrzygnięcia:
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Ilość spraw |
1. |
decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) /[vii] |
380 |
decyzje zmieniające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) /7 |
75 | |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) /7 |
342 | |
umorzenie postępowania odwoławczego( art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) /7 |
32 | |
inne ( np. art. 97 § 1 i art. 98 Kpa oraz art. 134 Kpa) |
62 | |
2. |
Odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) /8 |
0 |
odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op) /[viii] |
10 | |
decyzje wydane po wznowieniu postępowania tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8 |
0 | |
decyzje wydane po wszczęciu postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji tj. odmowa stwierdzenia nieważności decyzji, decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) /8 |
54 | |
inne ( np. postanowienia wydane na mocy art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa ) |
145 |
3. Orzeczenia w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste,
A. Liczba orzeczeń ogółem - 106
Lp. |
Sposób załatwienia wniosków |
Ilość spraw |
1. |
oddalenie wniosku |
5 |
2. |
ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w innej wysokości i ustalenie opłaty |
93 |
3. |
Ugoda |
5 |
4. |
stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku |
- |
5. |
umorzenie postępowania |
1 |
6. |
stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia |
- |
7. |
Inne |
2 |
B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium - 6
C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium/[ix] - 4
1. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją
do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ogółem - 96
· wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 9%
2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ogółem - 0
3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Popsa, ogółem - 8
4. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Poznaniu, ogółem /[x] - 165
w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat /[xi] :
· 2001r. – 0
· 2002r. – 1
· 2003r. – 15
· 2004r. – 52
· 2005r. – 66
· 2006r. - 31
A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na orzeczenia Kolegium :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
29 |
2. |
oddalenie skargi |
85 |
3. |
uchylenie decyzji lub postanowienia |
34 |
4. |
stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia |
4 |
5. |
stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia |
0 |
6. |
umorzenie postępowania |
13 |
B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
0 |
2. |
oddalenie skargi |
0 |
3. |
zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu |
0 |
4. |
umorzenie postępowania |
0 |
5. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie , ogółem - 6
· wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć przez sąd w roku objętym informacją - 4%
6. Liczba skarg kasacyjnych rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, ogółem /10 - 2
w tym sprawy rozpatrywane przez sąd z lat /11 :
· 2004 r. – 0
· 2005 r. – 2
· 2006 r. - 0
A. Rozstrzygnięcia NSA dotyczące skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi – art. 180 Popsa |
0 |
2. |
oddalenie skargi – art. 184 Popsa |
1 |
3. |
uchylenie orzeczenia i przekazanie do ponownego rozpoznania sądowi I instancji – art. 185 § 1 Popsa |
1 |
4. |
uchylenie orzeczenia I instancji i orzeczenie przez sąd II instancji – art. 188 Popsa |
0 |
5. |
uchylenie orzeczenia sądu I instancji i odrzucenie skargi – art.189 Popsa |
0 |
6. |
uchylenie orzeczenia sądu I instancji i umorzenie postępowania – art.189 Popsa |
0 |
Informacje dodatkowe
W 2006 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło 91 posiedzeń i rozpraw. W roku objętym niniejszą informacją do Kolegium wpłynęło 1588 spraw. W porównaniu do 2005 r. nastąpił spadek do ogółu spraw o ok. 9%, przy czym poziom spraw rozpatrywanych w trybie odwoławczym i nadzwyczajnym wzrósł o 2%. Wskaźnik natężenia, tj. ilość spraw ogółem przypadających na 1000 mieszkańców kształtował się na poziomie 3,4. Najwyższy wskaźnik należy przypisać powiatom: pilskiemu, złotowskiemu i czarnkowsko-trzcianeckiemu.
Z 6 powiatów objętych właściwością miejscową Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile najwięcej spraw podlegających rozstrzygnięciu instancyjnemu zaewidencjonowano kolejno z powiatów: pilskiego ( 2003-319, 2004 r. - 277, 2005 r. – 361, 2006 r. - 408 ), złotowskiego (2003r. – 156, 2004 r.- 213, 2005 r. – 210, 2006 r. - 261), czarnkowsko - trzcianeckiego (2003 r. – 253, 2004 r. 196, 2005 r.- 266, 2006 r. - 239), wągrowieckiego (2003r.- 144, 2004 r.- 146, 2005 r. – 157, 2006 r. - 209), obornickiego (2003 r. – 150, 2004 r.-151, 2005 r. -231, 2006 r. 185) i chodzieskiego ( 2003r.- 98, 2004 r.- 83, 2005 r.- 130, 2006 r. - 86).
Z analizy ilościowej wynika, że sprawy z zakresu pomocy socjalnej ( do których zaliczyć należy pomoc społeczną, świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne, dodatki mieszkaniowe i stypendia) znacząco dominują w strukturze spraw rozpatrywanych w trybie instancyjnym i stanowią niezmieniony w stosunku do minionego roku odsetek, tj. 48% przyjętych spraw. Taki stan rzeczy wiąże się ze specyfiką obsługiwanego regionu charakteryzującego się niskim uprzemysłowieniem, niedostatecznym rozwojem usług, szczególnie turystycznych, do których jak się wydaje krajobrazowo region jest przygotowany. Na problemy społeczne oraz socjalne ma niewątpliwie wpływ podłoże ekonomiczne obsługiwanego rejonu.
W strukturze spraw socjalnych tendencję wzrostową w stosunku do ubiegłego roku zaobserwowano w sprawach z zakresu pomocy społecznej o 80%. Z 305 zarejestrowanych spraw w tej grupie tematycznej ok. 36% stanowiły odwołania od odmownych decyzji w przedmiocie pomocy dla rolników, których uprawy dotknięte suszą w okresie letnim uległy znacznemu zniszczeniu. Zjawisko to związane jest ze wspomnianym wcześniej falowym nawarstwianiem się niezadowowolenia rolników co do zasad i trybu przyznawania zasiłków suszowych. Do zgłaszanych zarzutów wielokrotnie przychylało się Kolegium dostrzegając w przepisach brak precyzji, co skutkowało uchybieniami w procedurze ich stosowania. Zasadnicze problemy orzecznicze wynikały przede wszystkim z faktu opierania przez organy pierwszej instancji materiału dowodowego wyłącznie na protokołach oszacowania strat sporządzanych przez komisję powołaną przez wojewodę dla innych celów, podczas gdy przepisy o pomocy socjalnej z powodu suszy w m-cu czerwcu i lipcu weszły w życie w dniu 1 września 2006 r. Zawężenie postępowania dowodowego wielokrotnie pozbawiało rolników pomocy. Ponadto w przepisach nie zostały doprecyzowane zakresy pojęciowe. Przykładowo można choćby wskazać na brak definicji pojęcia „osoby ubezpieczonej” czy „ użytków zielonych ” w związku z uprawami zielonymi na gruntach ujętych w ewidencji jako „orne”.
Drugą znaczącą grupę, w grupie spraw socjalnych, stanowiły sprawy z zakresu świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych ( 2005r. -332, 2006 r. - 283). Przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej, ich częsta nowelizacja budziły i nadal budzą problemy interpretacyjne. Chociażby kwestia ustawowej definicji „osoby samotnie wychowującej”- na podstawie jej stosowania w tym samym stanie faktycznym osoby uprawnione w poprzednim okresie zasiłkowym do zasiłków rodzinnych i świadczeń pochodnych w następnym są ich pozbawiane. Powyższą definicją ograniczone zostało między innymi również uprawnienie do zaliczki alimentacyjnej. Zagadnienia interpretacyjne należy nadto odnieść do ustawowego określenia dochodu utraconego i uzyskanego enumeratywnie wymienionych w ustawie, pomijające inne okoliczności, np. uzyskania lub utraty świadczenia przedemerytalnego, zasiłku chorobowego. Kolejna wątpliwość dotyczyła sposobu wyliczania dochodu uzyskanego lub utraconego zdefiniowanego w ustawie w odniesieniu do przepisów wykonawczych. Ważnym zagadnieniem okazało się liczenie okresu na jaki przyznany jest dodatek do zasiłku z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego od terminu przyznania świadczenia czy daty urodzenia dziecka. Problemy interpretacyjne odnosiły się również do świadczeń rodzinnych dla dzieci kończących 18 rok życia w trakcie okresu zasiłkowego z pominięciem przedłużenia uprawnień do 21 roku dla osób kontynuujących naukę.
Ustalenia stanowiska Kolegium wymagała również kwestia zmiany w 2006 r. przepisów w zakresie kontynuacji świadczeń zależnych od niepełnosprawności dzieci. W nowym stanie prawnym obowiązującym od stycznia 2006 r., osoba zainteresowana , która po wygaśnięciu dotychczasowego orzeczenia uzyskała nowe (często w wydłużonym postępowaniu sądowym) i nie dopełniła obowiązku złożenia wniosku pozbawiona była świadczeń pielęgnacyjnych na zasadzie kontynuacji. Jej sytuacja prawna uległa pogorszeniu.
Wątpliwości prawne Kolegium z powodów opisanych wyżej w tej grupie spraw były bardzo częste.
W kompleksie spraw socjalnych niewielki odsetek - ok.7% , stanowiły dodatki mieszkaniowe (49 spraw) oraz – ok. 6% stypendia socjalne (40 spraw).
Kolejną najliczniejszą grupę tematyczną, z wyraźną tendencją malejącą (2005 r. - 304, 2006 r. -209 ), stanowiły sprawy w przedmiocie opłat i podatków lokalnych. W sprawach podatkowych dominowały na ogół problemy, którymi zajmowano się w latach minionych, w szczególności wysokość stawek podatkowych dla opodatkowania powierzchni według danych ewidencyjnych lub w związku ze zmianami kategorii gruntów. Ważnym zagadnieniem były również decyzje określające zaległości podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a także interpretacja przepisów w kwestii klasyfikowania budynków zajętych na zakwaterowanie żołnierzy jako kategorii budynków mieszkalnych lub pozostałych budynków. W sprawach związanych z umorzeniem zaległości podatkowej dominowały subiektywne odczucia podatnika nad powszechnie aprobowaną hierarchią.
W omawianym okresie wyraźnie wzrosła liczba spraw z zakresu ochrony środowiska w związku z prawnym obowiązkiem wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko (np. budowa stacji bazowych telefonii cyfrowych) - negatywnych lub pozytywnych w zależności od zgodności przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenu objętego inwestycją.
Znaczący wpływ, dwukrotnie wyższy od minionego roku zaobserwowano w kompleksie spraw ruchu drogowego ( 2005 r. – 50, 2006 r. – 102) . Zastrzeżenia prawne Kolegium w tej grupie dotyczyły interpretacji przepisów art. 122 ust. 1 pkt 3 i 4. ustawy prawo o ruchu drogowym oraz stosowania przez organy zamiennie trybów w nich określonych, tzn. w sprawie kierowania na kontrolne badania lekarskie przez organy kontroli ruchu drogowego – komendanta powiatowego policji (art. 122 ust. 1 pkt 3 ustawy), lub na podstawie decyzji starosty w trybie art. 122 ust 1 pkt 4 ustawy na podstawie wniosków i informacji podlegających ocenie organu kierującego. Ustalenia przesłanek kierowania na kontrolne badania bezpośrednio przez organ kontroli ruchu drogowego, bądź po właściwie przeprowadzonym przez starostę postępowaniu wyjaśniającym, które winno potwierdzić wątpliwości o istnieniu przeciwwskazań do kierowania pojazdami.
Sprawy z zakresu zagospodarowania przestrzennego (2005 r. 137 spraw, 2006 r. 105 spraw) to czwarta co do liczebności grupa w strukturze rodzajowej Kolegium - 8%.
Podobnie jak w latach ubiegłych w większości sprawy dotyczyły ustalenia warunków zabudowy w sytuacji braku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Zastrzeżenia budziły kwestie prawidłowego przeprowadzenia obowiązkowych analiz i uzgodnień, jak również legitymacji procesowej stron. W mniejszym stopniu, aczkolwiek o znacznym stopniu złożoności, wystąpiły sprawy z zakresu jednorazowych opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, tzw. opłat planistycznych.
Pozostałe grupy tematyczne stanowiły niewielki odsetek spraw mieszczących się w przedziale od 0,4% do 4% (sprawy z zakresu egzekucji administracyjnej, prawa wodnego, gospodarki nieruchomościami i inne ).
W omawianym roku wpłynęło 101 (2005 r. – 56) wniosków w sprawie aktualizacji rocznych opłat za użytkowanie wieczyste. Gro wniosków złożono od wypowiedzeń Dyrektora Wojskowej Agencji Mieszkaniowej Oddziału Regionalnego w Bydgoszczy oraz Starosty Pilskiego. W tej grupie spraw wątpliwości Kolegium dotyczyły niewłaściwie sporządzonych operatów szacunkowych będących podstawą wyliczenia wartości działek położonych w Pile, co w konsekwencji wpłynęło na wynik orzeczeń Kolegium ( lit C pkt 3 ppkt 2), uznających wnioski użytkowników wieczystych. W 2006 r. wniesiono 6 sprzeciwów od orzeczeń Kolegium.
W okresie sprawozdawczym Kolegium w 8 przypadkach pozytywnie rozpoznało zażalenia na bezczynność organu w sprawach z zakresu ruchu drogowego, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki nieruchomościami i pomocy społecznej.
Na koniec roku objętego niniejszą informacją do rozpatrzenia pozostały 162 sprawy administracyjne, w tym 161 z 2006 r., 1 z roku 2005 oraz 4 wnioski z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste gruntów (wzrost o ok. 38% w porównaniu do 2005 r. – 120 spraw, 2006 r. – 166). Wśród spraw pozostałych do załatwienia na 2007 r. znaczący odsetek stanowią odwołania od decyzji odmawiających pomocy gospodarstwom rolnym z powodu suszy. Pozostałe to sprawy wszczęte i niezakończone w trybie nadzwyczajnym, np. z powodu ustalania stron postępowania (następców prawnych), jak również sprawy o wysokim stopniu złożoności, bądź w związku z oczekiwaniem na akta sprawy wykorzystywane w odrębnych postępowaniach.
W 2006 r. Kolegium wydało ogółem 1334 rozstrzygnięcia w trybie administarcyjnym, czyli o ok. 4% więcej od minionego roku (2004 r.- 981, 2005r. – 1281). Struktura orzeczeń nie odbiega znacząco od minionych okresów sprawozdawczych.
Kolegium pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji w około 45%, natomiast odsetek decyzji negatywnie oceniających rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji w omawianym okresie kształtował się na poziomie 55%, w tym:
- 9 % to decyzje zmieniające decyzje organu pierwszej instancji i orzekające co do istoty lub umarzające postępowanie (2004 r. - 14%, 2005 r. - 14%)
- 6% to decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu pierwszej instancji (2004 r. - 5%, 2005 r. - 5%),
- 40% to rozstrzygnięcia kasacyjne (2004 r.- 31%, 2005 r. -33%).
Jak opisano wyżej, w strukturze rozstrzygnięć SKO znaczącą liczbę – 342 - stanowiły orzeczenia kasacyjne i to w każdej grupie tematycznej. Uchybienia organów pierwszej instancji w znakomitej większości dotyczyły braku przeprowadzenia wyczerpującego postępowania dowodowego, naruszenia podstawowych zasad postępowania administracyjnego, a także niedostatecznego wyjaśnienia wszystkich okoliczności rozpoznawanej sprawy (szczególnie tych opartych na uznaniu administracyjnym). Nie bez znaczenia pozostawała kwestia właściwego uzasadnienia faktycznego i prawnego decyzji.
Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w 2006 r. zaskarżono 96 orzeczeń Kolegium, o ok. 6% mniej od 2005 r. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w okresie objętym informacją rozpoznał 165 skarg (z lat 2003, 2004, 2005 i 2006 r.). WSA rozpoznając skargi na decyzje Kolegium uwzględnił je w 23 %. Jako podstawę uchylenia decyzji wyłącznie Kolegium, Kolegium i organów pierwszej instancji wskazywano na niedostateczne wyjaśnienie spraw rozpoznawanych zarówno w ramach uznania administracyjnego jak i z mocy prawa. W 4 przypadkach stwierdzono nieważność decyzji Kolegium.
W okresie objętym niniejszą informacją Kolegium złożyło do Naczelnego Sądu Administracyjnego łącznie 6 skarg kasacyjnych – 1 w przedmiocie świadczeń rodzinnych, 2 z zakresu pomocy społecznej, 2 w sprawach podatkowych oraz 1 w przedmiocie skierowania kierowcy na kontrolne badania lekarskie.
W 2006 r. Naczelny Sąd Administracyjny uznał 1 skargę kasacyjną SKO, jedną oddalił.
Ze względu na ograniczone środki finansowe Kolegium nie prowadziło dla organów pierwszej instancji pozaorzeczniczych form szkolenia.
Dominującą formą doskonalenia orzeczników i pracowników tut. Kolegium w 2006 r. było samokształcenie. W szkoleniach organizowanych przez KRSKO uczestniczono w ograniczonym składzie z powodu braku środków finansowych.
[i] - dot. spraw, które wpłynęły do SKO w roku poprzedzającym okres objęty informacją, ale nie były rozpatrywane przez SKO w roku wpłynięcia, tylko w roku objętym informacją;
[ii] - dot. spraw, które zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku poprzedzającym okres objęty informacją (a nie były rozpatrywane przez SKO w roku wpłynięcia) oraz te, które wpłynęły w roku objętym informacją oraz były w nim rozpatrzone;
[iii] - decyzje (postanowienia) kończące postępowanie odwoławcze (zażaleniowe) prowadzone przed SKO jako organem II instancji (w tym art. 134 Kpa) oraz inne wydane w tym postępowaniu np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[iv] - decyzje (postanowienia) wydane przez SKO jako organ I instancji np. w postępowaniu dot. stwierdzenia nieważności (art. 156 § 1 Kpa oraz art. 247 § 3 Op) lub wznowienia postępowania (art. 145 § 1 Kpa oraz art. 240 § 1 Op), postanowienia wydane w trybie art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa, art. 169 § 4 Op, decyzja zmieniająca albo uchylająca postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 Op oraz inne wydane w tych postępowaniach np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[v] - np. postanowienia dot. sporów kompetencyjnych (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa), wyznaczenia organu wskutek wyłączenia (art.25-27 Kpa oraz art.130 i 132 Op), dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu (art.31§ 2 Kpa), odmowy przywrócenia terminu (art. 59 § 1 i 2 Kpa), odmowy udostępnienia akt ( art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Op), wniosku o wyjaśnienie, uzupełnienie oraz sprostowanie (art.113 Kpa oraz art.213 i 215 Op), wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji (art.224 § 3 pkt 2 Op), opłat i kosztów postępowania (dział IX Kpa);
[vi] - dot. spraw, które nie zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku objętym informacją;
[vii] - dot. również postanowień zgodnie z art. 144 Kpa
[viii] - dot. również postanowień zgodnie z art. 126 Kpa
[ix] - dot. spraw, które nie zostały rozpatrzone przez SKO w roku objętym informacją, a wpłynęły do SKO w roku objętym informacją;
[x] - w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez sąd w roku objętym informacją, bez względu na to, kiedy skarga została przesłana do sądu;
[xi] - chodzi o rok, w którym skarga została przesłana do sądu;
[xii] - podany procentowo stosunek spraw, w których zostało przez WSA prawomocnymi orzeczeniami uchylone rozstrzygnięcie SKO lub stwierdzona nieważność (niezgodność z prawem) orzeczenia SKO do wszystkich skarg rozpatrzonych przez WSA i przez niego rozpatrywanych w roku objętym informacją, z uwzględnieniem weryfikacji wyroków WSA przez NSA w Warszawie po rozpatrzeniu skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA.
Załącznik do Informacji o działalności Samorządowego Kolegium Odwoławczego w XXXXXXX za rok 200X - przepisy odpowiadające rodzajowi spraw :
Ad. 1 :
· ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z p.zm.),
· ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych1) (Dz.U. z 2002r. Nr 9 poz.84 z p.zm.)
· ustawa z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (Dz.U. z 1993r. Nr 94, poz.431 z p.zm.),
· ustawa z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.U. z 2005r. Nr45, poz.435 z p.zm.),
· ustawa z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004r. Nr 253, poz.2532 z p.zm.),
Ad. 2 :
· ustawa z dnia 19 listopada 1999r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz.1178 z p.zm.)
· ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz.1807)
· ustawa z dnia 2 lipca 2004r. – przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz.1808)
Ad. 3 :
· ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz.717 z p.zm.)
· ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999r. Nr 15, poz. 139 z p.zm.)
Ad. 4 :
· ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz.593 z p.zm.),
· ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 228, poz.2255 z p.zm.),
· ustawa z dnia 22 kwietnia 2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz.732),
· ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572)
· ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz.734 z p.zm.)
· ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz.2135 z p.zm.)
· ustawa z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U. Nr 122, poz.1143 z p.zm.)
Ad. 5 :
· ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004r. Nr 261, poz.2603 z p.zm.),
· ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (Dz.U. Nr 175, poz.1459),
· ustawa z dnia 17 maja 1989r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2000r. Nr 100, poz.1086 z p.zm.),
· ustawa z dnia 13 października 1998r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz.872 z p.zm.) – art.73,
· ustawa z dnia 20 grudnia 1990r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 1993r. Nr 71, poz.324) – art.118,
· ustawa z dnia 24 lutego 1989r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz.U. Nr 10, poz.53) – art. 6,
· ustawa z dnia 27 października 1977 r. o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin (Dz. U. Nr 32, poz. 140),
· ustawa z dnia 29 maja 1974r. o przekazywaniu gospodarstw rolnych na własność Skarbu Państwa za rentę i spłaty pieniężne (Dz.U. Nr 21, poz.118),
· rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1961r. w sprawie opuszczonych gospodarstw rolnych (DZ.U. Nr 39, poz.198),
· dekret z dnia 18 kwietnia 1955r. o uwłaszczeniach i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym (Dz.U. z 1961r. Nr 32, poz.161)
Ad. 6 :
· ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz.627 z p.zm.)
· ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. Nr 92, poz.880),
· ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o ochronie zwierząt (Dz.U. z 2003r.Nr 106, poz.1002)
· ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz.628 z p.zm.),
· ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz.622 z p.zm.)
Ad. 7 :
· ustawa z dnia 18 lipca 2001r. - Prawo wodne (Dz.U. Nr 115, poz.1229 z p.zm.)
Ad. 8 :
· ustawa z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.U. z 2005r. Nr45, poz.435 z p.zm.),
· ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. Nr 229, poz. 2273z p.zm.)
· ustawa z dnia 18 kwietnia 1985r. o rybactwie śródlądowym (Dz.U. z 1999r. Nr 66, poz.750 z p.zm.),
· ustawa z dnia 3 lutego 1995r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2004r. Nr 121, poz.1266)
· ustawa z dnia 13 października 1995r. - Prawo łowieckie (Dz.U. z 2005r. Nr 127, poz.1066 z p.zm.)
Ad. 9 :
· ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz.1231 z p.zm.)
Ad. 10 :
· ustawa z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym(Dz.U. z 2005r. Nr 108, poz.908)
· ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2004r. Nr 204, poz.2086 z p.zm.),
· ustawa z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2004r. Nr 204, poz.2088 z p.zm.)
Ad. 11 :
· ustawa z dnia 4 lutego 1994r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. Nr 27, poz.96 z p.zm.)
Ad. 12 :
· ustawa z dnia 17 czerwca 1966r. - Postępowanie egzekucyjne w administracji (Dz.U. z 2002r. Nr 110, poz.968 z p.zm.)
Ad. 13 :
· ustawa z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz.1198 z p.zm.)
· ustawa z dnia 22 sierpnia 1997r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2005r. Nr 108, poz.909),
· ustawa z dnia 10 marca 2006r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. Nr 52, poz.379),
· np. nie ujęte powyżej inne ustawy określone w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej (Dz.U. Nr 175, poz.1462) np. o fundacjach itd.