Załącznik do Uchwały Nr 1/2012
SKO w Pile z dnia 16 marca 2012 r.
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku
OGÓLNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KOLEGIUM
1. Podstawa i zakres działania Kolegium
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile (dalej: SKO) stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071 z p.zm.; dalej jako – Kpa ) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej jako – Op ). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 198, poz.1925), powiaty: chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i złotowski wraz z gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
2. Obsada kadrowa Kolegium
2.1. Kolegium składa się z 14 członków: 6 etatowych i 8 pozaetatowych.
Liczba członków etatowych posiadających wykształcenie : | |||
wyższe prawnicze : 6 |
wyższe administracyjne : 0 | ||
Liczba członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | |||
wyższe prawnicze : 5 |
wyższe administracyjne : 1 |
wyższe inne : 2 | |
2.2. Biuro Kolegium składa się z 6 osób.
3. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile od marca 2009 r. mieści się w Pile, przy ul. Dzieci Polskich 26, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego. W 2011 r. wykonano dalsze prace związane z przeniesieniem siedziby jednostki. Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny ocenić należy jako dobry. Kolegium dysponuje lokalną siecią komputerową z dostępem do usług internetowych. Posiadany sprzęt umożliwia elektroniczną rejestrację spraw w systemie REPERTORIUM2. W związku z koniecznością dostosowania bazy Kolegium do nowych systemów informatycznych, usprawnienia organizacji pracy, w ramach posiadanych środków wymieniany jest zużyty sprzęt na nowy. Dalsza automatyzacja czynności w Kolegium, zgodnie z regułami sztuki informatycznej, np. procesu rejestracji korespondencji, budowy bazy danych orzeczeń Kolegium wymaga znacznych nakładów i podlegać będzie realizacji w zależności od uzyskanych na ten projekt środków budżetowych oraz ustaleń przyjętych przez Krajową Reprezentację Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.
WPŁYW SPRAW
1. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 2227
w tym spraw:
1.1. pozostałych w ewidencji z okresu poprzedniego( łącznie sprawy administracyjne i sprawy z zakresu opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych /[i] - 151
1.2.wpływ spraw w roku objętym informacją - 2076
2. Rodzaje spraw, które wpłynęły w roku objętym informacją[ii] :
2.1. Liczba spraw administracyjnych - ogółem 1804
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy → patrz załącznik do Informacji |
Liczba spraw |
1. |
objęte proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej |
469 |
2. |
działalność gospodarcza |
1 |
3. |
planowanie i zagospodarowanie przestrzenne |
146 |
4. |
pomoc społeczna, świadczenia rodzinne i zaliczka alimentacyjna, oświata (stypendia, pomoc materialna itd. ), dodatki mieszkaniowe, sprawy socjalne |
890 |
5. |
gospodarka nieruchomościami (bez opłat za wieczyste użytkowanie) , przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, prawo geodezyjne i kartograficzne |
73 |
6. |
ochrona środowiska, ochrona przyrody i ochrona zwierząt, odpady i utrzymanie porządku i czystości w gminach |
58 |
7. |
prawo wodne |
11 |
8. |
rolnictwo, leśnictwo, rybactwo śródlądowe, łowiectwo |
4 |
9. |
handel, sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych |
14 |
10. |
prawo o ruchu drogowym, drogi publiczne, transport drogowy |
72 |
11. |
prawo górnicze i geologiczne |
3 |
12. |
egzekucja administracyjna |
7 |
13. |
inne, pozostałe, w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Działu VIII Kpa |
117 |
2.2.Sprawy podlegające rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa)/[iii] - 126
2.3. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 85
2.4. Liczba postanowień sygnalizacyjnych - 0
ZAŁATWIANIE SPRAW ADMINISTRACYJNYCH
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw | ||
1. |
akty wydane przez SKO jako organ II instancji /[iv], w tym :
- sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.1. |
1020 | ||
2. |
akty wydane przez SKO jako organ I instancji /[vi] - sposób rozstrzygnięcia patrz → tabela z pkt 1.2. |
448 | ||
3. |
postanowienia wydane przez SKO w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
9 | ||
4. |
akty wydane przez SKO po rozpatrzeniu w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z p.zm.) |
118 | ||
5. |
pozostałe /[vii] |
366 |
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art.233 § 1 pkt 1 Op) /[viii] |
366 |
2. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Op) /7 |
258 |
3. |
decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Op) /7 |
313 |
4. |
decyzje umarzające postępowanie odwoławcze (art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Op) /7 |
14 |
5. |
pozostałe |
69 |
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Liczba spraw |
1. |
postanowienia o wznowieniu postępowania i wyznaczeniu organu właściwego do jego przeprowadzenia (art.150 § 2 Kpa oraz art. 244 § 2 Op) /[ix] |
0 |
2. |
decyzje o odmowie wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Op) /8 |
0 |
3. |
decyzje o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Op) /8 |
4 |
4. |
decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 156 – 158 Kpa oraz art. 247 – 251 Op) /8 |
348 |
5. |
decyzje o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 158 § 1 Kpa oraz art. 248 § 3 Op ) /8 |
19 |
6. |
decyzje odmawiające uchylenia decyzji po wznowieniu postępowania (art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8 |
0 |
7. |
decyzje uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa wydane po wznowieniu postępowania(art. 151 Kpa oraz art. 245 Op) /8 |
9 |
8 |
decyzje umarzające postępowanie prowadzone w I instancji przez SKO (art. 105 § 1 Kpa oraz art. 208 Op) |
7 |
9. |
pozostałe |
61 |
ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU OPŁAT ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE NIERUCHOMOŚCI GRUNTOWYCH
w tym ugody - 22
3. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń SKO - 2
4. Liczba spraw pozostałych do załatwienia przez SKO/9 - 37
SKARGI DO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
1. Sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 z p.zm. – dalej jako Ppsa) :
w tym :
1.1. Liczba skarg na decyzje i postanowienia Kolegium skierowanych
do WSA w roku objętym informacją, ogółem - 111
· wskaźnik „zaskarżalności” /[xi] - 7,56 %
1.2. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do WSA w roku
objętym informacją, ogółem - 2
1.3. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 Ppsa, ogółem - 1
1.4. Liczba skarg kasacyjnych na orzeczenia WSA (w tym zażaleń na postanowienia) skierowanych przez SKO w roku objętym informacją
do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ogółem - 4
1.5. Liczba innych spraw prowadzonych przez Kolegium w trybie określonym
przepisami Ppsa, skierowanych do WSA, ogółem/[xii] - 0
2. Skargi na akty i czynności Kolegium rozpatrzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnymi orzeczeniami w roku objętym informacją:
w tym :
Lp. |
Rodzaj rozstrzygnięcia |
Liczba spraw | ||
1. |
Skargi na decyzje i postanowienia rozpoznane przez Sąd w tym :
|
106 | ||
2. |
Skargi na bezczynność Kolegium rozpoznane przez Sąd w tym :
|
2 |
[i] - dot. spraw, które wpłynęły do SKO w latach poprzedzających okres objęty informacją, ale nie zostały załatwione przez SKO,
[ii] - patrz pkt 1. ppkt 1.2. ,
[iii] - dot. spraw, które wpłynęły do SKO w roku objętym informacją, a do których zastosowanie mają przepisy Ppsa tj. m.in. skargi, skargi kasacyjne, zażalenia i inne, wykonywane w trybie tej ustawy – patrz m.in. przyp.11;
[iv] - decyzje (postanowienia) kończące postępowanie odwoławcze (zażaleniowe) prowadzone przed SKO jako organem II instancji (w tym art. 134 Kpa) oraz inne wydane w tym postępowaniu np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[v] - decyzje (postanowienia) kończące postępowanie prowadzone po wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wydane przez SKO w trybie art. 127 § 3 Kpa oraz decyzje (postanowienia) kończące postępowanie odwoławcze (zażaleniowe) prowadzone przed SKO jako organem II instancji w trybie art. 221 Op ;
[vi] - decyzje (postanowienia) wydane przez SKO jako organ I instancji np. w postępowaniu dot. stwierdzenia nieważności (art. 156 § 1 Kpa oraz art. 247 § 3 Op) lub wznowienia postępowania (art. 145 § 1 Kpa oraz art. 240 § 1 Op), postanowienia wydane w trybie art. 65 § 1, art. 66 § 1 i 3 Kpa, art. 169 § 4 Op oraz inne wydane w tych postępowaniach np. zawieszenie postępowania – art. 97 § 1 i 98 Kpa lub art. 201 § 1 i art. 204 § 1 Op ;
[vii] - np. postanowienia dot. sporów kompetencyjnych (art. 22 § 1 pkt 1 Kpa), wyznaczenia organu wskutek wyłączenia (art.25-27 Kpa oraz art.130 i 132 Op), dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu (art.31§ 2 Kpa), odmowy przywrócenia terminu (art. 59 § 1 i 2 Kpa), odmowy udostępnienia akt ( art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Op), wniosku o wyjaśnienie, uzupełnienie oraz sprostowanie (art.113 Kpa oraz art.213 i 215 Op), wniosku o wstrzymanie wykonania decyzji (art.224 § 3 pkt 2 Op), opłat i kosztów postępowania (dział IX Kpa);
[viii] - dot. również postanowień zgodnie z art. 144 Kpa oraz art. 239 Op
[ix] - dot. również postanowień zgodnie z art. 126 Kpa oraz art. 219 Op
[x] - dot. spraw, które nie zostały załatwione przez SKO w roku objętym informacją ;
[xi] - liczba skarg skierowanych do sądu w stosunku do ogólnej liczby podjętych przez kolegium w roku objętym informacją rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu;
[xii][xii] - obejmuje inne sprawy prowadzone przez Kolegium w trybie przepisów Ppsa np. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3), wniosek o sprostowanie omyłki pisarskiej (art. 156), wniosek o uzupełnienie wyroku (art. 157), wystąpienie o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego (art. 15 § 1 pkt 4 w zw. z art. 4), wniosek o zawieszenie postępowania przed sądem i o podjęcie zawieszonego postępowania (art. 123-131) czy wznowienie postępowania (art. 270) itd. ;
INFORMACJE DODATKOWE I WNIOSKI
1. Wybrane problemy z orzecznictwa Kolegium – wg rodzaju spraw;
W 2011 r. Kolegium w Pile zwróciło uwagę na problemy orzecznicze w obszarze niżej wskazanych zagadnień.
1. 1 Sprawy objęte przepisami Ordynacji podatkowej.
Zagadnienie prawne dotyczące ustalenia wartości budowli na potrzeby określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w sytuacji, gdy podatnik odmawia udzielenia informacji o wartości tych budowli lub ujawnienia danych koniecznych do ustalenia tej wartości.
Zagadnienie ujawniło się na tle spraw dotyczących opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli – linii telekomunikacyjnych położnych w kanalizacjach kablowych. Podatnik złożył korekty deklaracji na podatek od nieruchomości za 2008 rok, zmniejszając wartość opodatkowanych budowli, w stosunku do wcześniej złożonych deklaracji, uznając, że kanalizacje kablowe wraz z kablami nie są budowlami i tym samym nie są przedmiotem podatku od nieruchomości. W toku postępowania podatkowego zmierzającego do określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości, podatnik odmawiał organom podatkowym udzielenia jakichkolwiek informacji dotyczących wartości budowli (linii telekomunikacyjnych położnych w kanalizacjach kablowych) lub udostępnienia danych pozwalających na określenie tej wartości (np. ewidencji środków trwałych).
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile rozstrzygające w sprawie stało na stanowisku, że skoro podatnik odmawia udzielenia organowi informacji o wartości linii kablowych, to uzasadnionym było przyjęcie do podstawy opodatkowania wartości budowli wskazanej przez podatnika we wcześniejszej deklaracji (za poprzedni rok podatkowy). Zwłaszcza, że z wyjaśnień podatnika wynikało, że wyłączną przyczyną zmniejszenia wartości budowli w deklaracji za 2008 rok, było odjęcie od wartości wcześniej podawanych wartości linii kablowych położnych w kanałach kablowych.
Stanowisko powyższe było podzielane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu. Jednakże Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 13.05.2010 r., sygn. akt II FSK 1584/09, wskazał, że pomimo tego, że podatnik odmawia współpracy w ustaleniu wartości budowli, na organie podatkowym, stosownie do art. 122 i 187 § 1 o.p., ciąży obowiązek podjęcia wszelkich niezbędnych działań w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy. Organ powinien więc podjąć wszelkie dostępne środki dowodowe (np. dowód z opinii biegłego), tak aby ustalić wartość budowli zgodnie z dyspozycją art. 4 ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. Konsekwencją tego wyroku było uchylenie decyzji podatkowych z zaleceniem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w celu ustalenia wartości budowli zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 u.p.o.l.
W innym z kolei wyroku Naczelny Sąd Administracyjny (z dnia 20.09.2011 r., sygn. akt II FSK 552/10) wyraził pogląd, że prawidłowym było przy opodatkowaniu budowli oparcie się przez organy podatkowe na danych dotyczących wartości budowli wskazane w poprzednich deklaracjach podatkowych. Istotnym dla rozpoznania sprawy były oświadczenia i wyjaśnienia składane przez podatnika o przyczynach różnic w wartościach budowli zgłoszonych do opodatkowania w kolejnych latach. NSA wyjaśnił, że zgodnie z art. 181 o.p. deklaracja może być dowodem w postępowaniu podatkowym. Tym samym wyjaśnienia podatnika oraz dane wynikające z poprzednio złożonych deklaracji podatkowych mogą stanowić podstawę do określenia wartości budowli. NSA wskazał ponadto, że nie można czynić organowi podatkowemu zarzutu, że nie określił wartości budowli w oparciu dokumenty źródłowe (ewidencję środków trwałych) skoro podatnik odmawiał współdziałania z organem odmawiając mu udostępnienia tych dokumentów.
1. 2 Sprawy objęte przepisami ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Zagadnienie prawne dotyczące związania dodatku z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego z zasiłkiem rodzinnym, przyznawanym na każde dziecko w sytuacji, gdy osoba uprawniona wychowuje więcej niż jedno dziecko urodzone podczas jednego porodu.
Z przepisów ustawy o świadczeniach rodzinnych wynika, że podstawowym świadczeniem jest zasiłek rodzinny, który zgodnie z art. 4 ustawy ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka. Dalsze przepisy wskazują, że dopełnieniem realizacji tej normy są świadczenia, wymienione enumeratywnie w art. 8 ustawy, określone jako "dodatki do zasiłku rodzinnego", do których należy również dodatek z tytułu opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego (art. 8 pkt 2 ustawy). Dodatek ten nie jest świadczeniem samodzielnym, zgodnie z art. 10 ust. 1 i ust. 2 ustawy, przysługuje matce lub ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka albo opiekunowi prawnemu dziecka, jeżeli dziecko pozostaje pod jego faktyczną opieką, uprawnionemu do urlopu wychowawczego, w wysokości 400,00 zł miesięcznie, nie dłużej jednak niż przez okresy wymienione w pkt.1-3.
Organ pierwszej instacji, stosując wykładnię językową cytowanego wyżej przepisu zajął stanowisko, że osoba uprawniona do zasiłków rodzinnych na bliźniaki, która sprawuje opiekę nad nimi w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, uprawniona jest do jednego dodatku z tego tytułu, albowiem dodatek ten należy wiązać wyłącznie z przebywaniem na urlopie wychowawczym, niezależnie od liczby dzieci urodzonych przy jednym porodzie. Kolegium rozpoznając ponownie sprawę przynania dodatku do zasiłku rodzinnego powyższy przepis zinterpretowało w ten sposób, że do każdego z przyznanych zasiłków rodzinnych na bliźnięta przysługuje dodatek z tego tytułu, bo skoro zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków rodziny na utrzymanie dziecka, to tym bardziej konieczna jest pomoc zwiększająca zasiłek rodzinny na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych przez rodzinę w związku z przebywaniem osoby uprawnionej na urlopie wychowawczym.
Stanowisko Kolegium wypracowane zostało w oparciu o kierunek wyrażony w podobnej sprawie, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 24 stycznia 2008 r., sygn. akt IV SA/Po 848/07.
1. 3 Sprawy z zakresu gospodarki nieruchomościami.
Zagadnienie prawne dotyczące wskazania organu właściwego do prowadzenia postępowania nadzorczego w sprawach związanych z nadaniem własności gospodarstw rolnych.
Zagadnienie powstało w związku z wnioskiem Wojewody Wielkopolskiego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Wojewodą Wielkopolskim a Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Pile w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji Naczelnika Miasta i Gminy Oborniki orzekającej o nadaniu na własność nieruchomości na podstawie przepisów dekretu z dnia 18 kwietnia 1955 r. o uwłaszczeniu i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym (Dz. U. z 1959 r. Nr 14, poz. 78 ze zm.).
Kolegium prezentuje stanowisko, że skoro kompetencje dawnych organów stopnia powiatowego w sprawach związanych z nadaniem własności gospodarstw rolnych przeszły zgodnie z art. 11 w zw. z art. 19a dekretu na starostów, jako zadania z zakresu administracji rządowej, to organu właściwego do prowadzenia postępowania nadzorczego w tych sprawach należy – zgodnie z art. 157 § 1 kpa – poszukiwać w strukturze organów administracji rządowej stopnia wojewódzkiego. W myśl bowiem art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206), wojewoda jest organem administracji rządowej w województwie i do jego właściwości należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie niezastrzeżone w odrębnych ustawach do właściwości innych organów tej administracji.
Powyższe stanowisko Kolegium zostało podzielone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 stycznia 2012 r. sygn. akt I OW 142/11, wskazującym Wojewodę Wielkopolskiego jako organ właściwy do rozpatrzenia wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji wydanej na podstawie art. 6, 9 i 20 dekretu z dnia 18 kwietnia 1955 r. o uwłaszczeniu i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolna i osadnictwem rolnym.
1. 4 Sprawy z zakresu ochrony zwierząt.
Zagadnienie prawne dotyczące czasowego odbioru zwierząt.
Ustawa z dnia z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz.U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002, ze zm.) reguluje dwa odrębne tryby wydawania decyzji administracyjnej w sprawie czasowego odbioru zwierząt. Wątpliwości Kolegium budzi termin do wniesienie odwołania od takich decyzji oraz termin rozpatrzenia odwołania przez SKO.
Oba tryby opisane są w art. 7 ustawy. W ustępie 1 tego artykułu zawarto podstawową regulację prawną umożliwiającą organowi – w razie zaistnienia przesłanki znęcania się nad zwierzęciem - podjęcie decyzji o jego czasowym odebraniu dotychczasowemu właścicielowi lub opiekunowi i przekazaniu go instytucji zapewniającej mu opiekę. Jak stanowi przepis, zwierzę traktowane w sposób określony w art. 6 ust. 2 może być czasowo odebrane właścicielowi lub opiekunowi na podstawie decyzji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce pobytu zwierzęcia i przekazane: schronisku dla zwierząt, jeżeli jest to zwierzę domowe lub laboratoryjne, lub gospodarstwu rolnemu wskazanemu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), jeżeli jest to zwierzę gospodarskie, lub ogrodowi zoologicznemu lub schronisku dla zwierząt, jeżeli jest to zwierzę wykorzystywane do celów rozrywkowych, widowiskowych, filmowych, sportowych lub utrzymywane w ogrodach zoologicznych.
Decyzja wydawana na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy podejmowana jest z urzędu po uzyskaniu informacji od Policji, straży gminnej, lekarza weterynarii lub upoważnionego przedstawiciela organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt (art. 7 ust. 1a). Rozstrzygnięcie wydane w tym trybie zawsze poprzedzone jest faktycznym odebraniem zwierzęcia.
Drugi tryb odbioru zwierzęcia uregulowany został w ust. 3 art. 7 ustawy. Dotyczy on sytuacji wystąpienia okoliczności nagłych, przy których najpierw następuje odebranie zwierzęcia dotychczasowemu właścicielowi lub opiekunowi, a następnie – po zawiadomieniu organu – wydawana jest decyzja administracyjna legalizująca niejako ten stan. Przepis stanowi, iż w przypadkach niecierpiących zwłoki, gdy dalsze pozostawanie zwierzęcia u dotychczasowego właściciela lub opiekuna zagraża jego życiu lub zdrowiu, policjant, strażnik gminny lub upoważniony przedstawiciel organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, odbiera mu zwierzę, zawiadamiając o tym niezwłocznie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), celem podjęcia decyzji w przedmiocie odebrania zwierzęcia.
Decyzja wydawana na podstawie art. 7 ust. 3 deklaratoryjnie potwierdza (lub nie potwierdza) zasadność odebrania zwierzęcia.
Niejasność budzi natomiast brzmienie art. 7 ust. 2a ustawy, który ustanawia termin na zakwestionowanie decyzji o odebraniu zwierzęcia oraz termin rozpatrzenia odwołania przez SKO. Od decyzji, o której mowa w ust. 1, przysługuje prawo wniesienia odwołania do samorządowego kolegium odwoławczego w terminie 3 dni od daty doręczenia decyzji. Samorządowe kolegium odwoławcze rozpoznaje odwołanie w terminie 7 dni.
Z treści tego przepisu wynika, iż odnosi się on wyłącznie do trybu przewidzianego w art. 7 ust. 1 ustawy, a więc trybu zwykłego, przy którym decyzja administracyjna wydawana jest w następstwie faktycznego odebrania zwierzęcia. Czy jednak takie twierdzenie jest prawidłowe? Czy uzasadnione jest skrócenie terminu na wniesienie odwołania oraz terminu rozpoznania odwołania przez SKO wyłącznie w odniesieniu do decyzji wydawanej na podstawie art. 7 ust. 1 czy też zasadę określoną w art. 7 ust. 2a ustawy można rozciągnąć także na tryb przewidziany w art. 7 ust. 3 ?
W ocenie Kolegium, biorąc pod uwagę dbałość o dobro zwierząt poddawanych niehumanitarnemu traktowaniu i wynikającą stąd konieczność szybkiego weryfikowania rozstrzygnięcia organu I instancji, terminy określone w art. 7 ust. 2a ustawy winny być odnoszone zarówno do postępowania „zwykłego” (art. 7 ust. 1), jak i tego, prowadzonego „w przypadkach niecierpiących zwłoki” (art. 7 ust. 3).
2. Przyczyny zaległości w rozpatrywaniu spraw oraz proponowane rozwiązania w tym zakresie, itp.;
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile w 2011 r. swą właściwością miejscową obejmowało teren liczący wg danych GUS z 2010 r. 467121 mieszkańców.
W 2011 r. do Kolegium w Pile wpłynęło 2076 spraw. Analiza bieżącego wpływu spraw w latach 2007 - 2011 wykazuje tendencję wzrostową, w porównaniu do 2007 r. (1218) wpłynęło ok. 70% spraw więcej, do roku 2008 (1814) 14%., do 2009 r. (1940 ) o 7%, do 2010 r. (1983) o 4,7% . Wskaźnik natężenia, wyrażony w %, jako liczba spraw ogółem przypadających na 1000 mieszkańców kształtował się na poziomie średnio 4,4 (2010 r. – 4,2, 2009 r.- 4,2, 2008 r. - 3,6, 2007 r.– 2,6). Wyższy od średniego wskaźnika prezentuje, podobnie jak w minionym roku, powiat złotowski , najniższy odnotowano w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim.
W roku objętym informacją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile prowadziło ewidencję dla 2 227 spraw (w tym 151 spraw niezałatwionych w 2010 r.). Natomiast na koniec roku 2011 pozostało 210 spraw ( 165 administracyjnych, 8 skarg do WSA oraz 37 spraw z aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych). Uznać trzeba, że liczba ta, w znakomitej większości dotyczy bieżącego wpływu spraw. Nie można zatem mówić o zaległościach. Jednakże z powodu dużej liczby spraw występują opóźnienia związane ze sporządzeniem uzasadnień do podjętych na posiedzeniach rozstrzygnięć.
Kolegium, wykonując zadania przewidziane ustawą o samorządowych kolegiach odwoławczych oraz innych ustaw, a zwłaszcza realizując zadanie sprawowania funkcji organu wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości organów samorządu terytorialnego, wykonało główne zadanie w 91 %, do zaplanowanego na 2011 r. miernika na poziomie 94%. Kolegium w Pile w 2011 r., załatwiło łącznie 2017 spraw ( o ok. 5% mniej niż w poprzednim roku). W roku objętym informacją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło 153 posiedzeń i rozpraw.
Liczba spraw załatwianych przez Kolegium, przy niezmienionej od 2001 r. liczbie etatowych orzeczników, do 2010 r. wykazywała tendencję wzrostową ( w 2002r. - 994 sprawy, 2003 r.- 1189 spraw, (…) 2007 r.- 1300 spraw, 2008 r. – 1789 spraw, 2009 r. – 1858 spraw, 2010 r. - 2138 spraw, 2011 r. – 2017 spraw). Obserwacja realizacji przydzielonych w 2011 r. spraw potwierdziła trend zdefiniowany w roku ubiegłym, iż dalsza maksymalizacja liczby orzeczeń wydanych przez Kolegium ograniczona jest czynnikiem ludzkim, konkretnie - liczbą posiadanych etatów orzeczniczych. W stosunku do maksymalnej liczby członków etatowych, określonej - zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 września 1999 r. w sprawie maksymalnej liczby etatowych członków samorządowych kolegiów odwoławczych /Dz.U Nr 74, poz. 828/- na poziomie 11 osób, zatrudnienie w Kolegium stanowi 55% i jest niższe od średniej reprezentowanej przez Krajową Reprezentację Samorządowych Kolegiów Odwoławczych za 2010 r. na poziomie 63%.
W omawianym okresie udział pozaetatowych członków, podobnie jak w roku minionym, w załatwianiu spraw wynosił ok. 23% (456 spraw). Biorąc pod uwagę, że obciążenie pozaetatowych członków uzależnione jest od ograniczonych środków finansowych będących w dyspozycji Kolegium oraz dyspozycyjności orzeczników pozaetatowych, gros spraw załatwionych przypisać należy członkom etatowym.
Na jednego członka etatowego w roku sprawozdawczym przypadało średnio ok. 336 spraw załatwionych. Stale rosnąca liczba spraw, przy niezmienionym poziomie etatów, może spowodować niezachowanie ustawowych terminów załatwiania spraw przewidzianych w art. 35 i art. 36 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 139 i art. 140 Ordynacji podatkowej. Nadmierne obowiązki nakładane na orzeczników, w związku z brakiem czasu, nie zapewnią wnikliwego rozpoznania indywidualnej sprawy administracyjnej.
W 2011 r. nie uległa zmianie struktura rodzajowa zarejestrowanych spraw, z wyłączeniem opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych oraz spraw rozpatrywanych w trybie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).
Z analizy ilościowej wynika, że sprawy z zakresu szeroko rozumianej pomocy socjalnej stanowiły w 2011 r. 48% ogółu spraw administracyjnych (2007 r. – 464, 2008 r. – 614, 2009 r. – 738, 2010 r.- 884, 2011 r. 890). W grupie spraw socjalnych, podobnie jak w roku minionym, dominowały zagadnienia uregulowane w ustawie o świadczeniach rodzinnych, związane z weryfikacją orzeczeń organów pierwszej instancji w związku z zachodzącą koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego w części dotyczącej świadczeń rodzinnych wobec obywateli Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego (Islandii, Lichtensteinu, Norwegii) oraz Szwecji. W zakresie świadczeń opiekuńczych dominowały sprawy o przyznanie świadczeń pielęgnacyjnych współmałżonkowi opiekującemu się niepełnosprawnym małżonkiem oraz osobom spokrewnionym i spowinowaconym. Tematyka pomocy społecznej dotyczyła 122 spraw, w tym - w przeważającej części- o przyznanie zasiłków celowych, specjalnych zasiłków celowych oraz zapewnienia pomocy w ramach przepisów ustawy z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” /Dz.U. Nr 267, poz. 2259/. Kolejna mniej liczna podgrupa tematyczna – 36 spraw - obejmowała swym zakresem pomoc materialną dla uczniów o niskim dochodzie. Dodatki mieszkaniowe w liczbie 10 spraw dotyczyły w większości odmowy przyznania pomocy, w związku z ustawową zasadą liczenia dochodów i wydatków gospodarstwa domowego. Odwołujący natomiast oczekują odmiennego sposobu liczenia wnioskując o zaliczenie wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem.
Kolejną grupą rodzajową, obejmującą ok. 25% ogółu (2007 r. – 282, 2008 r. – 317, 2009 r. – 497, 2010 r.- 453, 2011 r.- 469), stanowiły sprawy objęte proceduralnie przepisami ustawy Ordynacja podatkowa. Tematyka spraw dotyczyła w większości podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości oraz weryfikacji ostatecznych decyzji organów podatkowych w tym zakresie.
Trzecia co do liczebności grupa rodzajowa, ok. 8% to sprawy z zagospodarowania przestrzennego ( 2007 r. -105, 2008 r. – 145, 2009 r.- 123, 2010 r. -172, 2011 r. - 146 spraw). W tej grupie odnotowano najwyższy odsetek decyzji kasacyjnych. Większość decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu została w II instancji uchylona i przekazana do ponownego rozpoznania, ponieważ postępowania administracyjne poprzedzające wydanie skarżonych decyzji wymagały uzupełnienia w znacznym stopniu. Przyczyną uchybień decyzji w większości przypadków była konieczność wykonania analizy urbanistycznej i jej ocena zgodnie z przepisami.
Odsetek zagadnień wynikających z ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz pozostałych ustaw regulujących sprawy nieruchomości kształtował się na poziomie 4%. Zbliżony wskaźnik do ogółu spraw administracyjnych stanowiły sprawy w kompleksie ruchu drogowego - 4% (2007 r. – 44, 2008 r. – 119, 2009 r. – 50, 2010 r. – 74, 2011 r. - 72 sprawy). Grupa tematyczna w zakresie szeroko rozumianej ochrony środowiska i przyrody obejmowała 3 % (58 spraw) ogółu spraw administracyjnych. Odsetek co prawda niewielki, lecz ”ciężar gatunkowy” tych spraw jest bardzo znaczący, a ich rozpatrywanie bardzo czasochłonne ze względu na obszerny materiał dowodowy.
Pozostałe grupy tematyczne stanowiły niewielki odsetek spraw mieszczących się w przedziale od 0,1% do 1,5% (sprawy z zakresu informacji publicznej – 2 sprawy, działalności gospodarczej - 1 sprawa, prawa górniczego - opłat eksploatacyjnych -3 spraw, egzekucji administracyjnej - 7 spraw, oraz sprawy- zaświadczenia i sprawy inne - w liczbie 27. Pozostałe sprawy różne stanowiły łącznie ok. 5%. (88 spraw).
Rozpoznając sprawy jako organ I i II instancji Kolegium wydało 1304 rozstrzygnięć, pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji w około 29,52% (2009 r. - 34,11%, 2010 r.- 32,83%) wydając 385 orzeczeń, obejmujących orzeczenia utrzymujące w mocy akty organów I instancji oraz odmawiające stwierdzenia nieważności decyzji. Wskaźnik decyzji negatywnie oceniających rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji stanowił 70,48% - 919 orzeczeń ( 2009 r. – 65,89%, 2010 r.- 67,17% ). Zaprezentowana struktura nie uległa znaczącej zmianie w działalności orzeczniczej Kolegium, co wskazuje na konieczność z jednej strony poprawy orzecznictwa pierwszoinstancyjnego, z drugiej strony na trudności w stosowaniu nieprecyzyjnych przepisów prawa, wobec prezentowanej przez sądy administracyjne linii orzeczniczej. Przedstawiona proporcja nie jest zbliżona do średniej krajowej wyliczonej przez Krajową Reprezentację Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, która za 2010 r. wynosiła odpowiednio 39,56% i 60,44%. (za 2009 r. - 39,40% i 60,60%, za 2008 r. - 39,40% i 60,60%)) i wskazuje, że poprawienie jakości orzecznictwa organów orzekających w obszarze działania Kolegium w Pile jest uzasadnione.
W omawianym okresie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w 26, 86% (w 29 przypadkach) prawomocnie, negatywnie ocenił rozstrzygnięcia Kolegium. Dodać należy, że tzw. wskaźnik skuteczności, czyli odsetek wyroków uznających skargi stanowi zaledwie 2% ogółu orzeczeń wydanych przez Kolegium w Pile w 2011r.
W okresie sprawozdawczym do Kolegium wpłynęło znacznie mniej, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zażaleń na niezałatwienie spraw administracyjnych w terminie. Na opieszałość organów zażaliło się dziewięć (9) podmiotów, w sześciu przypadkach Kolegium uznało zażalenie za uzasadnione.
Kolegium za uzasadnione uznało zażalenia na działanie organu pierwszej instancji, naruszające przepis art. 35 kpa - w przypadku niewydania decyzji w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla budowy budynku mieszkalnego( Wójt Gminy Białośliwie). Za niewłaściwą uznano opieszałość organu w zakresie rozpoznania wniosku o zwrot nadpłaty i otrzymania zwrotu części opłat za wydanie kart zarejestrowanych pojazdów( Starosta Chodzieski)). Kolegium uznało także skargę na niezałatwienie w terminie żądania wnioskodawcy o wydanie uwierzytelnionych kopii w toczącej się przed organem pierwszej instancji sprawie rozgraniczenia nieruchomości ( Burmistrz Obornik). W terminie nie została rozpozna sprawa dotycząca zezwolenia na zalesienie działek, będących własnością wnioskodawcy( Starosta Pilski). Złożono jedno ponaglenie w sprawie udzielenia ulgi w podatku rolnym z tytułu powiększenia gospodarstwa rolnego ( Burmistrz Okonka).
Ponadto skargi na bezczynność organu wynikały z wydłużającego się terminu załatwienia sprawy, który uzasadniony był potrzebą dokonania dodatkowych analiz i opinii. Wnioskowano o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla budowy przydomowej oczyszczalni ścieków (Wójt Gminy Wągrowiec) a także na zagospodarowanie działki dla celów turystycznych ( Burmistrz Miasta Wągrowiec) oraz w sprawie rejestracji pojazdu ( Starosta Wągrowiecki). W tych przypadkach Kolegium uznało skargi za nieuzasadnione.
Na bezczynność Kolegium do WSA w Poznaniu w 2011 r. złożono 2 skargi. Pierwsza z nich dotyczyła bezczynności Kolegium w rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy odmowy stwierdzenia nieważności orzeczenia w przedmiocie przejęcia nieruchomości rolnej na własność Skarbu Państwa oraz niewykonania wyroku sądowego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu umorzył postępowanie sądowoadministracyjne uznając, że nie było podstaw do uznania skargi. Kolegium zasadnie zawiesiło postępowanie, a kiedy ustała przyczyna zawieszenia, podjęło sprawę wydając stosowne orzeczenie. Drugą skargę wniesiono do Sądu na nierozpatrzenie przez Kolegium odwołania w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości za 2011 r., który to środek zaskarżenia w ogóle nie został do Kolegium przekazany. Sąd odrzucił skargę na bezczynność Kolegium uznając, że nie była poprzedzona wezwaniem Kolegium do usunięcia naruszenia prawa, nie została zatem spełniona przesłanka dopuszczalności skargi w sytuacji kiedy ponaglenie nie znalazło zastosowania.
3. Informację nt. skarg kasacyjnych – liczba uwzględnionych skarg złożonych przez Kolegium itd.;
W okresie objętym niniejszą informacją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile złożyło 4 skargi kasacyjne.
Kolegium w Pile zaskarżyło kasacyjnie cztery orzeczenia WSA w Poznaniu (wyrok z dnia 06 kwietnia 2011 r, sygn. akt III SA/Po 38/11, wyrok z dnia 06 kwietnia 2011 r, sygn. akt III SA/Po 39/11 wyrok z dnia 06 kwietnia 2011 r, sygn. akt III SA/Po 58/11; wyrok z dnia 06 kwietnia 2011 r, sygn. akt III SA/Po 59/11). Kwestią sporną związaną z podmiotem - Telekomunikacją Polską S.A. w Warszawie, były orzeczenia WSA w Poznaniu uchylające postanowienia Kolegium wydane w pierwszej i drugiej instancji w przedmiocie zawieszenia postępowań o stwierdzenie nieważności ostatecznych decyzji wydanych przez organ odwoławczy, zaskarżonych wcześniej przez stronę do Sądu. TP S.A. zaskarżyła decyzje Kolegium utrzymujące w mocy orzeczenia organów pierwszej instancji w sprawie określenia podatku od nieruchomości za 2008 r. Po wniesieniu skarg na decyzje Kolegium wydane w trybie odwoławczym Spółka zainicjowała postępowania nadzwyczajne w sprawie stwierdzenia nieważności w/w ostatecznych decyzji organu odwoławczego. Kolegium, działając w trybie nadzoru, odmówiło stwierdzenia nieważności decyzji określających zobowiązanie podatkowe za 2008 r. W wyniku rozpoznania odwołania od wydanego orzeczenia, Kolegium zawiesiło z urzędu postępowanie odwoławcze w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji określającej zobowiązanie podatkowe do czasu wydania orzeczenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, rozpoznającego skargę podatnika. Sąd w kilku swoich orzeczeniach uznał bowiem, iż prowadzenie postępowania sądowoadministracyjnego ze skargi na decyzję zaskarżoną w trybie odwoławczym, stanowi zagadnienie wstępne w rozumieniu przepisów ordynacji podatkowej. Natomiast w zaskarżonych skargą kasacyjną wyrokach Sąd opowiedział się za dopuszczalnością prowadzenia nadzwyczajnego postępowania administracyjnego w celu stwierdzenia nieważności ostatecznej decyzji, po złożeniu skargi, na zasadzie konkurencyjności. Czyli za możliwe uznał równoczesne prowadzenie postępowania nieważnościowego oraz sądowooadministarcyjnego ze skargi wniesionej na decyzję wydaną w tej samej sprawie. Kolegium stanowisko Sądu uznało za nieprawidłowe. W skargach kasacyjnych podkreśliło, że z chwilą uruchomienia postępowania sądowoadministarcyjnego uprawnienia i obowiązki badania legalności zaskarżonego aktu pod kątem wystąpienia przesłanek nieważności przechodzą do kompetencji sądu administracyjnego.
W 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznał 3 skargi kasacyjne Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile.
NSA wyrokiem z dnia 18 stycznia 2011 r., sygn. akt II OSK 6/10 uchylił zaskarżony przez Kolegium wyrok WSA w Poznaniu i oddalił skargę „KARPOL” Sp. z o.o. na decyzję w sprawie ustalenia dopuszczalnych norm natężenia hałasu na terenie prowadzonej działalności, dla którego obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego.
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 12 maja 2011 r., sygn. akt I OSK 197/11, uznając zarzuty skarżącego kasacyjnie o naruszeniu przez WSA w Poznaniu przepisów prawa materialnego, orzekł o uchyleniu zaskarżonego wyroku i oddaleniu skargi na decyzję Kolegium. NSA podzielił stanowisko organu odwoławczego, że przepis art. 4 ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych zamieszczony w rozdziale 2 ustawy zatytułowanym ”zasiłek rodzinny i dodatki do zasiłku rodzinnego”, jest przepisem prawa materialnego, wskazującym krąg podmiotów, które mogą uzyskać prawo do zasiłku rodzinnego i tylko ten przepis stanowi podstawę do wykazania interesu prawnego strony postępowania, zgodnie z art. 28 kpa. W związku z tym rodzic dziecka, który nie składał wniosku o przyznanie świadczeń rodzinnych nie posiada status strony w postępowaniu administracyjnym dotyczącym przyznania drugiemu rodzicowi (małżonkowi) prawa do świadczeń rodzinnych.
W trzeciej sprawie NSA nie uznał zarzutów skarżącego kasacyjnie o naruszenie przez WSA w Poznaniu przepisów proceduralnych. Wyrokiem z dnia 17 listopada 2011 r., sygn. akt II OSK 1642/10 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę kasacyjną Kolegium w Pile w przedmiocie określenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie dwóch turbin wiatrowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w postaci dróg dojazdowych sieci uzbrojenia terenu w gminie Margonin. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile uznało postępowanie organu pierwszej instancji za wyczerpujące a orzeczenie wydane zgodnie obowiązującymi przepisami. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylając decyzję organu odwoławczego wskazał natomiast, że kluczowe wątpliwości w omawianej sprawie wzbudziła wykładnia art.82 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm./ w związku z art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska /Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm./ dotycząca obszaru ograniczonego użytkowania. WSA w Poznaniu uznał, że organy orzekające błędnie przyjęły odmienną interpretację pojęcia „stacji elektroenergetycznej” stąd wadliwie zastosowały wskazane wyżej przepisy. Naczelny Sąd Administracyjny uznał co prawda, że wskazania WSA w zaskarżonym wyroku (z dnia 26 marca 2010 r. sygn. akt II SA/Po 968/09) nie są zbyt obszerne, tym niemniej są czytelne w zakresie tego, że ponownie rozpoznając odwołanie organ odwoławczy powinien uwzględnić zawartą w uzasadnieniu wyroku Sądu pierwszej instancji wykładnię przepisów cytowanych wyżej.
Kontrole przeprowadzane w Kolegium przez MSWiA, Kancelarię Premiera, NIK i inne uprawnione organy (np. ZUS) – wyniki, wystąpienia pokontrolne i ich wykonanie;
W dniu 8 listopada 2011 r. w Kolegium w Pile została przeprowadzona przez Archiwum Państwowe w Poznaniu Oddział w Pile kontrola funkcjonowania archiwum zakładowego oraz obiegu dokumentacji w jednostce. Zalecenia pokontrolne dotyczyły uzupełnienia wyposażenia, w nowo zagospodarowanych w 2011 r. pomieszczeniach przy ul. Dzieci Polskich 26 w Pile, tj. w urządzenia pomiaru temperatury i wilgotności oraz zabezpieczenia pomieszczeń przed promieniami UV. Kolejne zalecenie dotyczyło przekazania materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej wytworzonej na stanowiskach pracy w 2010 r. do archiwum zakładowego.
Omówienie wydanych przez prezesa SKO postanowień sygnalizacyjnych;
W 2011 r. Samorządowe Kolegium w Pile nie wszczynało procedury sygnalizacyjnej wobec organów jednostek samorządu terytorialnego obsługiwanego rejonu.
4. Działalność pozaorzecznicza Kolegium;
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile podobnie jak w roku minionym nie prowadziło szkoleń dla organów pierwszej instancji. Natomiast pracownicy Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile do sierpnia 2011 r. uczestniczyli w szkoleniach dofinansowywanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 5.2. Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej, Podziałanie 5.2.3 Podnoszenie kompetencji kadr służb publicznych pt. „ Szkolenia specjalistyczne szansą dla etatowych i pozaetatowych pracowników SKO województw: Wielkopolskiego, Lubuskiego i Zachodniopomorskiego na podniesienie swoich kwalifikacji i umiejętności”. Liderem projektu, realizowanego przez dwa lata było SKO w Gorzowie Wielkopolskim.
5. Wskazanie nowych zadań;
W 2011r. Kolegium w Pile realizowało zadania ustawowe.
Wykonanie budżetu, zatrudnienie, płace i kwalifikacje osób zatrudnionych;
Budżet - budżet Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile ustalony ustawą budżetową na 2011 r. wynosił 1249 tys. zł, w tym wydatki majątkowe stanowiły kwotę 22 tys. zł . W trakcie roku budżetowego plan wydatków tut. Kolegium zwiększył się o 60 tys. zł i kształtował się na poziomie 1309 tys. zł. Zwiększenie budżetu Kolegium związane było z otrzymaniem z rezerwy celowej środków na wynagrodzenia dla pozaetatowych członków Kolegium, na realizację zasądzonych od SKO w Pile na rzecz skarżących kosztów sądowych, przeprowadzenie dalszych prac związanych ze zmianą siedziby, a także wypłaceniem uprawnionym pracownikom nagród jubileuszowych. Budżet Kolegium w Pile został zrealizowany w 100%.
Kwalifikacje - wśród 14 etatowych i pozaetatowych członków Kolegium 9 osób posiada uprawnienia radcy prawnego. O stanowisko sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego może ubiegać się 9 osób oraz 2 osoby na stanowisko referendarza sądowego. Obsługę księgową, organizacyjną i techniczną Kolegium zapewnia 6 pracowników biura, z których wykształcenie wyższe posiada 5 osób.
Płace - w 2011 r., tak jak w 2009 r, i w 2010 r., zarówno płace pracowników objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń (etatowych członków) jak i pracowników biura nie podlegały waloryzacji. Płace nie były objęte żadną podwyżką.