Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile

Publikacje SKO: Sprawozdanie z działalnosci Kolegium za 2004 r.

Załącznik do uchwały Nr 1/2005
ZOSKO w Pile z dnia 18 lutego 2005 r.

 

 

Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile

za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2004 roku

 

 

I. Zagadnienia ogólne 

Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.

Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926              z późn.zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 lutego 1999 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 13, poz.115 z późn. zm.), powiaty : chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i   złotowski  wraz  z gminami objętymi tym obszarem.

Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.

II. Obsada kadrowa Kolegium

A.   Kolegium składało się na koniec 2004 r. z 14 członków:   

                                                 4 etatowych  i 10 pozaetatowych.

ilość członków etatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze: 4

wyższe administracyjne: 0

 

W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego: 4
 - referendarza :

Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie :

wyższe prawnicze : 9

wyższe administracyjne: 0

wyższe inne : (przykładowo)

ekonomiczne : 1

 

 

 

W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko :
 - sędziego administracyjnego: 5
 - referendarza: 3

B. Wśród członków Kolegium są osoby posiadające w większości aplikacje radcowskie.

C. Biuro Kolegium składa się z 4 osób. 

III. Lokal i wyposażenie Kolegium

 

Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile mieści się w Pile, przy Al. Niepodległości Nr 33/35, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego od grudnia 1999 r. Powierzchnia zajmowana  przez SKO jest wystarczająca. Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny (komputery) ocenić należy jako dobry. Kolegium posiada lokalną sieć komputerową oraz dostęp do internetu.  W ramach posiadanych środków poszerzane jest specjalistyczne oprogramowanie. Ze względu na techniczne i ekonomiczne zużycie sprzętu konieczne jest jego odnowienie i uzupełnienie.
 

IV. Statystyka spraw

A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją -  1517

w tym spraw :

1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją  -      50

2) wpływ spraw w roku objętym informacją  -                                  1467

3) odwołania od decyzji Marszałka województwa -                            - 

B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :

1.Liczba spraw administracyjnych -                                                                      1001

Lp.

Określenie rodzaju sprawy

Ilość spraw

1.

objętych proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej ( dot. podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.)

  284

 

2.

działalności gospodarczej

     0

3.

zagospodarowania przestrzennego

  115

4.

pomocy społecznej

  218

5.

świadczeń rodzinnych

  156

6.

dodatków mieszkaniowych

    88

 

 

 

7.

gospodarki nieruchomościami , w tym :

 - scalenia

      0

 - przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na Ziemiach Odzyskanych

      4

 - grunty warszawskie

 

(uwaga – dwa ostatnie odnośniki zostają wypełnione, jeśli sprawy należą do właściwości danego kolegium)

    39

8.

ochrony środowiska i ochrony przyrody

    23

9.

Odpadów

      4

10.

prawa wodnego

      3

11.

rolnictwa i leśnictwa

      4

12.

zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

     10

13.

Ruchu drogowego

     29

14.

dróg publicznych

      6

15.

Dostępu do informacji publicznej

      0

16.

egzekucji administracyjnej

      2

17.

inne, pozostałe

     20

 

2.   Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste -       65

3.   Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kpa. -                                317


Uwaga:

Dla celów niniejszego sprawozdania za sprawy nowo zarejestrowane uważa się także:

-wyłączenie członka kolegium lub organu,

-skargę na bezczynność organu,

-odmowa udostępnienia akt w trybie art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Ordynacji podatkowej,

-podjęcie zawieszonego postępowania i wydane w tym trybie rozstrzygnięcie,

-załatwienie sprawy określonej w art. 64, 65, 66 oraz art. 129 Kpa,

-załatwienie sprawy określonej w art. 169, 170, 171 oraz art. 223 Ordynacji podatkowej,

-wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3 Kpa oraz art. 221 Ordynacji podatkowej),

-wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w trybie art. 53 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami   administracyjnymi,sprawę wszczętą w związku z art. 54 § 3  ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium

A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją -          981 

B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku -                      77 

C. Sposób rozstrzygnięcia:

Lp.

Określenie rodzaju rozstrzygnięcia

Ilość spraw

1.

Sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :

 - decyzje utrzymujące w mocy zaskarżone decyzje (art. 138 § 1 pkt 1 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej)

367

 - decyzje zmieniające decyzje organu I instancji i orzekające co do istoty sprawy oraz uchylające decyzje organu I instancji i umarzające postępowanie (art. 138 § 1 pkt 2 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 2a Ordynacji podatkowej)

     109

 - decyzje uchylające decyzje organu I instancji w całości i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia, jeżeli decyzja I instancji została wydana z naruszeniem przepisów art. 240 lub 247 Ordynacji podatkowej (art. 233 § 1 pkt 2b Ordynacji podatkowej)

 0

 - decyzje uchylające decyzje organu I instancji i przekazujące sprawy do ponownego rozpatrzenia (art. 138 § 2 Kpa oraz art. 233 § 2 Ordynacji podatkowej)

242

 - decyzje odmawiające stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznych ( art. 156 - 158 Kpa oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)

 4

 - decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu I instancji oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa ( art. 156 - 158 Kpa oraz art. 247 - 251 Ordynacji podatkowej)

37

759

 

2.

sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym:

 - stwierdzenie niedopuszczalności odwołania oraz uchybienie terminu do wniesienia odwołania ( art. 134 Kpa oraz art. 228 Ordynacji podatkowej)

27

 - zawieszenie postępowania ( art. 97 i 98 Kpa oraz art. 201 i 204 Ordynacji podatkowej)

2

 -umorzenie postępowania odwoławczego( art. 138 § 1 pkt 3 Kpa oraz art. 233 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej)

27

 - odmowa wznowienia postępowania (art. 149 § 3 Kpa oraz art. 242 § 3 Ordynacji podatkowej)

0

 - odmowa wszczęcia postępowania w sprawie nieważności decyzji (art. 157 § 3 Kpa oraz art. 249 § 3 Ordynacji podatkowej)

7

 - decyzje wydane po wznowieniu postępowania, tj. odmawiające uchylenia decyzji, uchylające i rozstrzygające o istocie sprawy oraz decyzje stwierdzające wydanie decyzji przez organ I instancji z naruszeniem prawa (art. 151 Kpa oraz art. 245 ordynacji podatkowej)

0

63

3.

postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :

uznające zażalenia za uzasadnione

5

 9

VI. Liczba orzeczeń w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste, ogółem -            74

A. Charakterystyka orzeczeń :

Lp.

Sposób załatwienia wniosków

Ilość spraw

1.

oddalenie wniosku

51

2.

ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty

 5

3.

Ugoda

     12

4.

stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku

0

5.

umorzenie postępowania

4

6.

stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia

2

B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium -                                           4

C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium -                               12

VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją  do Wojewódzkiego  Sądu Administracyjnego, ogółem -                                                          94

- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu -                                                                  10%

VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ogółem -                                                                                                          1

IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54  § 3  ustawy Prawo postępowania przed sądami administracyjnymi,
ogółem -     4

X. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd
Administracyjny,
ogółem /* -                                                                   75

 

A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

13

2.

oddalenie skargi

44

3.

uchylenie decyzji lub postanowienia

15

4.

stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia

 2

5.

stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia

0

6.

umorzenie postępowania

1

B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :

Lp.

Sposób załatwienia skarg

Ilość spraw

1.

odrzucenie skargi

0

2.

oddalenie skargi

0

3.

zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu

0

4.

umorzenie postępowania

0

/* w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez NSA w roku objętym informacją,
bez względu na to, kiedy skarga została złożona do Sądu.
 

XI. Informacje dodatkowe

           Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło w 2004 r. łącznie  82 posiedzenia.  W roku objętym niniejszą informacją wpłynęły do  tut. Kolegium 1373 sprawy  i 94 skargi. W porównaniu do 2003 r.  liczba ta zmalała  o ok. 18%. Wskaźnik natężenia, tj. ilości spraw przypadających na 1000 mieszkańców  był niższy od minionego roku  (3,8) i wynosił 3,18. Najwyższy należał do powiatu złotowskiego i obornickiego.

Na koniec 2004 r. do rozpatrzenia  pozostało 77 spraw administracyjnych oraz 12 wniosków z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste gruntów.

Z 6 powiatów objętych właściwością miejscową  Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile  najwięcej spraw  podlegających rozstrzygnięciu instancyjnemu wpłynęło z powiatów: pilskiego (2002 r.- 331; 2003r. – 319, 2004r. 277), złotowskiego   (2002 r. – 153; 2003r. – 156, 2004 r.- 213), obornickiego  (2002 r. – 84; 2003 r. – 150, 2004 r.-151), czarnkowsko - trzcianeckiego (2002 r. – 200; 2003 r. – 253, 2004 r. 196),  wągrowieckiego (2002 r.- 169; 2003r.- 144, 2004 r.- 146) i    chodzieskiego (2002 r. – 86; 2003r.- 98, 2004 r.- 83).  

W omawianym okresie najliczniejszą grupę spraw stanowiły sprawy z zakresu podatków i opłat lokalnych  oraz pozostałych zobowiązań podatkowych (28%). W strukturze spraw ich poziom kształtował się na poziomie minionego roku.  Zarzuty w większości dotyczyły rozstrzygnięć organów pierwszej instancji w zakresie wymiaru podatków i ich umorzenia.   

Drugą najliczniejszą grupę stanowiły sprawy z zakresu  pomocy społecznej. Tutaj zaobserwowano tendencję malejącą (2004 r. 22%; 2003 r. 35%), częściowo wynikającą z przeniesienia obligatoryjnych świadczeń związanych z opieką nad niepełnosprawnym dzieckiem do ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz zmiany właściwości rzeczowej w zakresie renty socjalnej. W tej kategorii spraw  zaobserwowano zmniejszenie liczby odwołań od decyzji w przedmiocie zasiłków celowych (2003 r. 41%; 2004 r. 33%).

Trzecią liczną grupą,  przyjętą do rozpatrzenia to sprawy zakresu świadczeń rodzinnych, które od 2004 r. należą do właściwości rzeczowej kolegiów. Najwięcej odwołań w omawianej grupie wpłynęło z powiatu  złotowskiego  i pilskiego. A następnie kolejno z powiatów obornickiego, wągrowieckiego, czarnkowsko-trzcianeckiego i chodzieskiego.

W odwołaniach dominowała  tematyka  dodatków do zasiłków rodzinnych z tytułu samotnego wychowywania dziecka (75%), w szczególności  warunki ich przyznania i terminy przyznania. Pod koniec okresu sprawozdawczego gro spraw dotyczyło weryfikacji wcześniej przyznanych świadczeń i zwrotu nienależnych świadczeń.

W 2004 r. o ok. 30% wzrosła, w porównaniu do minionego okresu sprawozdawczego, ilość spraw  w przedmiocie  dodatków mieszkaniowych. Podnoszone zarzuty w tej grupie  dotyczyły najczęściej odmiennych ocen osób ubiegających się o dodatek mieszkaniowy co do przyjętych przez organ wielkości wydatków, dochodów oraz wysokości ustalonych dodatków w związku z możliwością ich obniżenia przez organy stanowiące gmin. 

Z analizy ilościowej  wynika, że w 2004 r. w tut. Kolegium sprawy z szeroko pojętego zakresu  pomocy socjalnej wzrosły w porównaniu do 2003 r. o 5% i  stanowiły około 46% ogółu przyjętych spraw.

Taki stan rzeczy jak niejednokrotnie podkreślano wynika ze specyfiki naszego regionu, szczególnie -  wysokiego wskaźnika bezrobocia – od 0,2 - powiat pilski  do ok. 5 punktów procentowych wyższy od średniej krajowej (18,9%) w powiatach  czarnkowsko-trzcianeckim, wągrowieckim i złotowskim, jak również ze stosunkowo niskiego uprzemysłowienia regionu.           

Liczniej, bo o 36% w porównaniu z minionym okresem, wzrósł wpływ sprawy z zakresu  zagospodarowania przestrzennego. Odwołania dotyczyły najczęściej odmowy wydania warunków zabudowy w sytuacji braku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego a w konsekwencji obowiązku przeprowadzenia przez organy analiz  i uzgodnień. Sposób ich przeprowadzania  niejednokrotnie był przedmiotem krytyki inwestorów.          

W kompleksie spraw ruchu drogowego dominowały zarzuty w przedmiocie uprawnień do prowadzenia pojazdów mechanicznych , w szczególności okresu cofnięcia uprawnień.

Ostatnią grupę ilościową stanowiły sprawy z zakresu ochrony środowiska, a wśród nich   przeważały odwołania dotyczące uzgodnień warunków zabudowy inwestycji pod względem ochrony środowiska.          

W omawianym roku  wpłynęło 65 wniosków w sprawie aktualizacji  rocznych opłat  za użytkowanie wieczyste. Gro wniosków złożono  od wypowiedzeń Burmistrza Miasta  Złotowa.  Sprzeciwy wniesiono na cztery orzeczenia Kolegium.

            Kolegium w  2004 r. w   trybie administracyjnym wydało ogółem 981 orzeczeń (2003r.- 1160), w tym 759 orzeczenia oceniające działanie organów. Kolegium pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia  organów pierwszej instancji w około 48%, czyli w strukturze zbliżonej do roku ubiegłego  wydając 367 orzeczeń (2003 r. - 467).   Odsetek decyzji negatywnie oceniających rozstrzygnięcia organów  pierwszej instancji  w omawianym okresie wynosił ok. 52% , w tym:

- 14% to decyzje zmieniające decyzje organu pierwszej instancji i orzekające co do istoty lub umarzające postępowanie (2003 r. 11%)

- 5% to decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu pierwszej instancji (2003r. 9%),

- 31% to rozstrzygnięcia  kasacyjne (2003 r.- 30%).

Uchybienia organów pierwszej instancji w znakomitej większości dotyczyły braku przeprowadzenia wyczerpującego postępowania dowodowego, naruszenia podstawowych  zasad postępowania administracyjnego,  braku wyjaśnienia wszystkich okoliczności rozpoznawanej sprawy  (szczególnie opartych na uznaniu administracyjnym). Nie bez znaczenia pozostawała kwestia właściwego uzasadnienia  faktycznego  i prawnego decyzji.

Z analizy podjętych przez Kolegium w 2004 r.  rozstrzygnięć wynika, że odsetek decyzji pozytywnych jak i negatywnych znacząco nie odbiegał od poziomu minionych okresów sprawozdawczych.

Na 9 zażaleń złożonych na bezczynność organu pierwszej instancji Kolegium uznało skargę w 5  przypadkach.

W 2004 r. zaskarżono 94 orzeczenia Kolegium,  wskaźnik zaskarżalności kształtował  na niezmienionym poziomie , tj. 11%  ogółu możliwych do zaskarżenia orzeczeń.

            Wojewódzki  Sąd Administracyjny w Poznaniu w okresie objętym informacją rozpoznał 75 skarg (z lat 2001, 2002, 2003 i 2004 r.).  WSA rozpoznając skargi na decyzje Kolegium uwzględnił  je w 28 %,  pozytywnie ocenił orzeczenia Kolegium w 59%. Jako podstawę uchylenia decyzji Kolegium wskazywano na niedostateczne wyjaśnienie spraw rozpoznawanych w szczególności  w ramach uznania administracyjnego. W dwóch przypadkach stwierdzono nieważność decyzji Kolegium.

          Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w 2004 r. złożono jedną skargę na bezczynność Kolegium,

            W okresie sprawozdawczym Kolegium złożyło jedną skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego  w przedmiocie  zagospodarowania przestrzennego.

            Ze względu na ograniczone środki   finansowe Kolegium nie prowadziło dla organów pierwszej instancji pozaorzeczniczych form szkolenia.

           Z tych samych powodów członkowie tut. Kolegium w 2004 r. w ograniczonym składzie  uczestniczyli w szkoleniach.

Należy nadmienić, że z powodu ograniczenia w drugim półroczu 2004 r.  etatowego składu orzeczniczego Kolegium,  zwiększono  w porównaniu z minionym okresem zlecenia spraw członkom pozaetatowym.             

. Sąd wskazał na właściwość rzeczową Kolegium uznając, iż sprawa nie dotyczyła warunków realizacji pozwolenia wodnoprawnego

bowiem nie mieściła się w kategorii rozpoznawanych spraw.

 Wejścia w życie z dniem 11 lipca 2003 r. ustawy o planowaniu  i zagospodarowaniu przestrzennym, spowodowało zmianę sytuacji prawnej uzależniając sposób rozstrzygnięcia  sprawy  od daty uchwalenia planu miejscowego o ustalenie warunków zabudowy inaczej  do dnia 10 lipca  2003 r., a w inny sposób  po tej dacie. Nie bez znaczenia prawnego pozostawał również fakt czy gmina w ustawowym terminie uchwaliła studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jego zmiany.

W większości sprawy  dotyczyły gmin,  w których plan zagospodarowania przestrzennego obowiązywał do końca 2003 r.   

 Uwaga:

Dla celów niniejszego sprawozdania za sprawy nowo zarejestrowane uważa się także:

wyłączenie członka kolegium lub organu,

skargę na bezczynność organu,

odmowa udostępnienia akt w trybie art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Ordynacji podatkowej,

podjęcie zawieszonego postępowania i wydane w tym trybie rozstrzygnięcie,

załatwienie sprawy określonej w art. 64, 65, 66 oraz art. 129 Kpa,

załatwienie sprawy określonej w art. 169, 170, 171 oraz art. 223 Ordynacji podatkowej,

wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3 Kpa oraz art. 221 Ordynacji podatkowej),

wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w trybie art. 53 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi,

sprawę wszczętą w związku z art. 54 § 3  ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

 


wstecz