Załącznik do uchwały Nr 1/2005
ZOSKO w Pile z dnia 18 lutego 2005 r.
Informacja o działalności
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile
za okres od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2004 roku
Podstawę prawną działania Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile stanowi ustawa z dnia 12 października 1994 r. o samorządowych kolegiach odwoławczych (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 856 z późn. zm.) oraz rozporządzenia wydane w oparciu o delegację ustawową.
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą samorządowe kolegia odwoławcze są organami wyższego stopnia w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości samorządu terytorialnego, właściwymi do rozpatrywania odwołań od decyzji, zażaleń na postanowienia, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji w trybie uregulowanym przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 z późn.zm.). Kolegium orzeka również w innych sprawach na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Obszar właściwości miejscowej Kolegium obejmuje, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 lutego 1999 roku w sprawie obszarów właściwości samorządowych kolegiów odwoławczych (Dz. U. Nr 13, poz.115 z późn. zm.), powiaty : chodzieski, czarnkowsko - trzcianecki, obornicki, pilski, wągrowiecki i złotowski wraz z gminami objętymi tym obszarem.
Rozstrzygając sprawy indywidualne w składach trzyosobowych, Kolegium związane jest wyłącznie przepisami obowiązującego prawa.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze jest państwową jednostką budżetową.
II. Obsada kadrowa Kolegium
A. Kolegium składało się na koniec 2004 r. z 14 członków:
4 etatowych i 10 pozaetatowych.
ilość członków etatowych posiadających wykształcenie : | ||||||
wyższe prawnicze: 4 |
wyższe administracyjne: 0 |
| ||||
W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : | ||||||
Ilość członków pozaetatowych posiadających wykształcenie : | ||||||
wyższe prawnicze : 9 |
wyższe administracyjne: 0 |
wyższe inne : (przykładowo)
| ||||
W tym ilość osób posiadających uprawnienia do ubiegania się o stanowisko : |
B. Wśród członków Kolegium są osoby posiadające w większości aplikacje radcowskie.
C. Biuro Kolegium składa się z 4 osób.
III. Lokal i wyposażenie Kolegium
Siedziba Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile mieści się w Pile, przy Al. Niepodległości Nr 33/35, w budynku użyczonym Kolegium przez Wojewodę Wielkopolskiego od grudnia 1999 r. Powierzchnia zajmowana przez SKO jest wystarczająca. Stan wyposażenia Kolegium w sprzęt biurowy i elektroniczny (komputery) ocenić należy jako dobry. Kolegium posiada lokalną sieć komputerową oraz dostęp do internetu. W ramach posiadanych środków poszerzane jest specjalistyczne oprogramowanie. Ze względu na techniczne i ekonomiczne zużycie sprzętu konieczne jest jego odnowienie i uzupełnienie.
A. Liczba spraw ujętych w ewidencji ogółem w roku objętym informacją - 1517
w tym spraw :
1) pozostałych z roku poprzedzającego okres objęty informacją - 50
2) wpływ spraw w roku objętym informacją - 1467
3) odwołania od decyzji Marszałka województwa - -
B. Rodzaje spraw ujętych w ewidencji w roku objętym informacją :
1.Liczba spraw administracyjnych - 1001
Lp. |
Określenie rodzaju sprawy |
Ilość spraw | ||||||
1. |
objętych proceduralnie przepisami Ordynacji podatkowej ( dot. podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego, leśnego, opłaty skarbowej itd.) |
284 | ||||||
2. |
działalności gospodarczej |
0 | ||||||
3. |
zagospodarowania przestrzennego |
115 | ||||||
4. |
pomocy społecznej |
218 | ||||||
5. |
świadczeń rodzinnych |
156 | ||||||
6. |
dodatków mieszkaniowych |
88 | ||||||
|
|
| ||||||
7. |
gospodarki nieruchomościami , w tym :
(uwaga – dwa ostatnie odnośniki zostają wypełnione, jeśli sprawy należą do właściwości danego kolegium) |
39 | ||||||
8. |
ochrony środowiska i ochrony przyrody |
23 | ||||||
9. |
Odpadów |
4 | ||||||
10. |
prawa wodnego |
3 | ||||||
11. |
rolnictwa i leśnictwa |
4 | ||||||
12. |
zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych |
10 | ||||||
13. |
Ruchu drogowego |
29 | ||||||
14. |
dróg publicznych |
6 | ||||||
15. |
Dostępu do informacji publicznej |
0 | ||||||
16. |
egzekucji administracyjnej |
2 | ||||||
17. |
inne, pozostałe |
20 |
2. Liczba spraw z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste - 65
3. Sprawy nie podlegające rozstrzyganiu w trybie decyzji lub postanowień,
w tym skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kpa. - 317
Uwaga:
Dla celów niniejszego sprawozdania za sprawy nowo zarejestrowane uważa się także:
-wyłączenie członka kolegium lub organu,
-skargę na bezczynność organu,
-odmowa udostępnienia akt w trybie art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Ordynacji podatkowej,
-podjęcie zawieszonego postępowania i wydane w tym trybie rozstrzygnięcie,
-załatwienie sprawy określonej w art. 64, 65, 66 oraz art. 129 Kpa,
-załatwienie sprawy określonej w art. 169, 170, 171 oraz art. 223 Ordynacji podatkowej,
-wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3 Kpa oraz art. 221 Ordynacji podatkowej),
-wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w trybie art. 53 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi,sprawę wszczętą w związku z art. 54 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
V. Liczba rozstrzygnięć administracyjnych Kolegium
A. Liczba spraw rozstrzygniętych ogółem w roku objętym informacją - 981
B. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia na koniec roku - 77
C. Sposób rozstrzygnięcia:
Lp. |
Określenie rodzaju rozstrzygnięcia |
Ilość spraw | ||||||||||||
1. |
Sprawy rozstrzygnięte w formie decyzji i postanowień w sposób pozwalający na ocenę prawidłowości orzeczenia organu I instancji w tym :
|
759 | ||||||||||||
2. |
sprawy rozstrzygnięte w inny sposób, w tym:
|
63 | ||||||||||||
3. |
postanowienia wydane w wyniku rozpatrzenia zażaleń na bezczynność organu, w tym :
|
9 |
VI. Liczba orzeczeń w sprawie opłat za użytkowanie wieczyste, ogółem - 74
A. Charakterystyka orzeczeń :
Lp. |
Sposób załatwienia wniosków |
Ilość spraw |
1. |
oddalenie wniosku |
51 |
2. |
ustalenie wypowiedzenia za uzasadnione w mniejszej wysokości i ustalenie opłaty |
5 |
3. |
Ugoda |
12 |
4. |
stwierdzenie uchybienia terminu do złożenia wniosku |
0 |
5. |
umorzenie postępowania |
4 |
6. |
stwierdzenie bezpodstawności (nieskuteczności) wypowiedzenia |
2 |
B. Liczba wniesionych sprzeciwów od orzeczeń Kolegium - 4
C. Liczba spraw pozostałych do rozstrzygnięcia przez Kolegium - 12
VII. Liczba decyzji i postanowień Kolegium zaskarżonych w roku objętym informacją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ogółem - 94
- wskaźnik zaskarżalności w stosunku do ogólnej liczby podjętych
rozstrzygnięć podlegających zaskarżeniu - 10%
VIII. Liczba skarg na bezczynność Kolegium skierowana do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ogółem - 1
IX. Liczba skarg uwzględnionych przez Kolegium we własnym zakresie
w trybie art. 54 § 3 ustawy Prawo postępowania przed sądami administracyjnymi, ogółem - 4
X. Liczba spraw rozpoznanych w roku objętym informacją przez Naczelny Sąd
Administracyjny, ogółem /* - 75
A. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na decyzje (postanowienia) Kolegium :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
13 |
2. |
oddalenie skargi |
44 |
3. |
uchylenie decyzji lub postanowienia |
15 |
4. |
stwierdzenie nieważności decyzji lub postanowienia |
2 |
5. |
stwierdzenie niezgodności z prawem decyzji lub postanowienia |
0 |
6. |
umorzenie postępowania |
1 |
B. Rozstrzygnięcia Sądu dotyczące skarg na bezczynność Kolegium :
Lp. |
Sposób załatwienia skarg |
Ilość spraw |
1. |
odrzucenie skargi |
0 |
2. |
oddalenie skargi |
0 |
3. |
zobowiązanie do dokonania czynności, wydania aktu |
0 |
4. |
umorzenie postępowania |
0 |
/* w tym punkcie ujęte zostały łącznie wszystkie skargi rozpatrzone przez NSA w roku objętym informacją,
bez względu na to, kiedy skarga została złożona do Sądu.
XI. Informacje dodatkowe
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Pile odbyło w 2004 r. łącznie 82 posiedzenia. W roku objętym niniejszą informacją wpłynęły do tut. Kolegium 1373 sprawy i 94 skargi. W porównaniu do 2003 r. liczba ta zmalała o ok. 18%. Wskaźnik natężenia, tj. ilości spraw przypadających na 1000 mieszkańców był niższy od minionego roku (3,8) i wynosił 3,18. Najwyższy należał do powiatu złotowskiego i obornickiego.
Na koniec 2004 r. do rozpatrzenia pozostało 77 spraw administracyjnych oraz 12 wniosków z zakresu aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste gruntów.
Z 6 powiatów objętych właściwością miejscową Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile najwięcej spraw podlegających rozstrzygnięciu instancyjnemu wpłynęło z powiatów: pilskiego (2002 r.- 331; 2003r. – 319, 2004r. 277), złotowskiego (2002 r. – 153; 2003r. – 156, 2004 r.- 213), obornickiego (2002 r. – 84; 2003 r. – 150, 2004 r.-151), czarnkowsko - trzcianeckiego (2002 r. – 200; 2003 r. – 253, 2004 r. 196), wągrowieckiego (2002 r.- 169; 2003r.- 144, 2004 r.- 146) i chodzieskiego (2002 r. – 86; 2003r.- 98, 2004 r.- 83).
W omawianym okresie najliczniejszą grupę spraw stanowiły sprawy z zakresu podatków i opłat lokalnych oraz pozostałych zobowiązań podatkowych (28%). W strukturze spraw ich poziom kształtował się na poziomie minionego roku. Zarzuty w większości dotyczyły rozstrzygnięć organów pierwszej instancji w zakresie wymiaru podatków i ich umorzenia.
Drugą najliczniejszą grupę stanowiły sprawy z zakresu pomocy społecznej. Tutaj zaobserwowano tendencję malejącą (2004 r. 22%; 2003 r. 35%), częściowo wynikającą z przeniesienia obligatoryjnych świadczeń związanych z opieką nad niepełnosprawnym dzieckiem do ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz zmiany właściwości rzeczowej w zakresie renty socjalnej. W tej kategorii spraw zaobserwowano zmniejszenie liczby odwołań od decyzji w przedmiocie zasiłków celowych (2003 r. 41%; 2004 r. 33%).
Trzecią liczną grupą, przyjętą do rozpatrzenia to sprawy zakresu świadczeń rodzinnych, które od 2004 r. należą do właściwości rzeczowej kolegiów. Najwięcej odwołań w omawianej grupie wpłynęło z powiatu złotowskiego i pilskiego. A następnie kolejno z powiatów obornickiego, wągrowieckiego, czarnkowsko-trzcianeckiego i chodzieskiego.
W odwołaniach dominowała tematyka dodatków do zasiłków rodzinnych z tytułu samotnego wychowywania dziecka (75%), w szczególności warunki ich przyznania i terminy przyznania. Pod koniec okresu sprawozdawczego gro spraw dotyczyło weryfikacji wcześniej przyznanych świadczeń i zwrotu nienależnych świadczeń.
W 2004 r. o ok. 30% wzrosła, w porównaniu do minionego okresu sprawozdawczego, ilość spraw w przedmiocie dodatków mieszkaniowych. Podnoszone zarzuty w tej grupie dotyczyły najczęściej odmiennych ocen osób ubiegających się o dodatek mieszkaniowy co do przyjętych przez organ wielkości wydatków, dochodów oraz wysokości ustalonych dodatków w związku z możliwością ich obniżenia przez organy stanowiące gmin.
Z analizy ilościowej wynika, że w 2004 r. w tut. Kolegium sprawy z szeroko pojętego zakresu pomocy socjalnej wzrosły w porównaniu do 2003 r. o 5% i stanowiły około 46% ogółu przyjętych spraw.
Taki stan rzeczy jak niejednokrotnie podkreślano wynika ze specyfiki naszego regionu, szczególnie - wysokiego wskaźnika bezrobocia – od 0,2 - powiat pilski do ok. 5 punktów procentowych wyższy od średniej krajowej (18,9%) w powiatach czarnkowsko-trzcianeckim, wągrowieckim i złotowskim, jak również ze stosunkowo niskiego uprzemysłowienia regionu.
Liczniej, bo o 36% w porównaniu z minionym okresem, wzrósł wpływ sprawy z zakresu zagospodarowania przestrzennego. Odwołania dotyczyły najczęściej odmowy wydania warunków zabudowy w sytuacji braku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego a w konsekwencji obowiązku przeprowadzenia przez organy analiz i uzgodnień. Sposób ich przeprowadzania niejednokrotnie był przedmiotem krytyki inwestorów.
W kompleksie spraw ruchu drogowego dominowały zarzuty w przedmiocie uprawnień do prowadzenia pojazdów mechanicznych , w szczególności okresu cofnięcia uprawnień.
Ostatnią grupę ilościową stanowiły sprawy z zakresu ochrony środowiska, a wśród nich przeważały odwołania dotyczące uzgodnień warunków zabudowy inwestycji pod względem ochrony środowiska.
W omawianym roku wpłynęło 65 wniosków w sprawie aktualizacji rocznych opłat za użytkowanie wieczyste. Gro wniosków złożono od wypowiedzeń Burmistrza Miasta Złotowa. Sprzeciwy wniesiono na cztery orzeczenia Kolegium.
Kolegium w 2004 r. w trybie administracyjnym wydało ogółem 981 orzeczeń (2003r.- 1160), w tym 759 orzeczenia oceniające działanie organów. Kolegium pozytywnie oceniło rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji w około 48%, czyli w strukturze zbliżonej do roku ubiegłego wydając 367 orzeczeń (2003 r. - 467). Odsetek decyzji negatywnie oceniających rozstrzygnięcia organów pierwszej instancji w omawianym okresie wynosił ok. 52% , w tym:
- 14% to decyzje zmieniające decyzje organu pierwszej instancji i orzekające co do istoty lub umarzające postępowanie (2003 r. 11%)
- 5% to decyzje stwierdzające nieważność decyzji organu pierwszej instancji (2003r. 9%),
- 31% to rozstrzygnięcia kasacyjne (2003 r.- 30%).
Uchybienia organów pierwszej instancji w znakomitej większości dotyczyły braku przeprowadzenia wyczerpującego postępowania dowodowego, naruszenia podstawowych zasad postępowania administracyjnego, braku wyjaśnienia wszystkich okoliczności rozpoznawanej sprawy (szczególnie opartych na uznaniu administracyjnym). Nie bez znaczenia pozostawała kwestia właściwego uzasadnienia faktycznego i prawnego decyzji.
Z analizy podjętych przez Kolegium w 2004 r. rozstrzygnięć wynika, że odsetek decyzji pozytywnych jak i negatywnych znacząco nie odbiegał od poziomu minionych okresów sprawozdawczych.
Na 9 zażaleń złożonych na bezczynność organu pierwszej instancji Kolegium uznało skargę w 5 przypadkach.
W 2004 r. zaskarżono 94 orzeczenia Kolegium, wskaźnik zaskarżalności kształtował na niezmienionym poziomie , tj. 11% ogółu możliwych do zaskarżenia orzeczeń.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w okresie objętym informacją rozpoznał 75 skarg (z lat 2001, 2002, 2003 i 2004 r.). WSA rozpoznając skargi na decyzje Kolegium uwzględnił je w 28 %, pozytywnie ocenił orzeczenia Kolegium w 59%. Jako podstawę uchylenia decyzji Kolegium wskazywano na niedostateczne wyjaśnienie spraw rozpoznawanych w szczególności w ramach uznania administracyjnego. W dwóch przypadkach stwierdzono nieważność decyzji Kolegium.
Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w 2004 r. złożono jedną skargę na bezczynność Kolegium,
W okresie sprawozdawczym Kolegium złożyło jedną skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie zagospodarowania przestrzennego.
Ze względu na ograniczone środki finansowe Kolegium nie prowadziło dla organów pierwszej instancji pozaorzeczniczych form szkolenia.
Z tych samych powodów członkowie tut. Kolegium w 2004 r. w ograniczonym składzie uczestniczyli w szkoleniach.
Należy nadmienić, że z powodu ograniczenia w drugim półroczu 2004 r. etatowego składu orzeczniczego Kolegium, zwiększono w porównaniu z minionym okresem zlecenia spraw członkom pozaetatowym.
. Sąd wskazał na właściwość rzeczową Kolegium uznając, iż sprawa nie dotyczyła warunków realizacji pozwolenia wodnoprawnego
bowiem nie mieściła się w kategorii rozpoznawanych spraw.
W większości sprawy dotyczyły gmin, w których plan zagospodarowania przestrzennego obowiązywał do końca 2003 r.
Dla celów niniejszego sprawozdania za sprawy nowo zarejestrowane uważa się także:
wyłączenie członka kolegium lub organu,
skargę na bezczynność organu,
odmowa udostępnienia akt w trybie art. 74 § 2 Kpa oraz art. 179 § 2 Ordynacji podatkowej,
podjęcie zawieszonego postępowania i wydane w tym trybie rozstrzygnięcie,
załatwienie sprawy określonej w art. 64, 65, 66 oraz art. 129 Kpa,
załatwienie sprawy określonej w art. 169, 170, 171 oraz art. 223 Ordynacji podatkowej,
wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 127 § 3 Kpa oraz art. 221 Ordynacji podatkowej),
wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w trybie art. 53 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi,
sprawę wszczętą w związku z art. 54 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.